کد خبر: ۶۷۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید: ۵۴۴
مطالعات اخیر درباره تاسیس و رشد کسب و کارهای خرد حاکی از آن است که در حال حاضر تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی به‌ویژه سرمایه در گردش و نیز طولانی و پرهزینه بودن دسترسی به وام برای شروع کار دست و پنجه نرم می کنند.

موانع تولد و توسعه کسب‌وکارهای خرد/ وقتی دسترسی به وام پرهزینه است

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، مطالعات گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با تاسيس و رشد كسب‌وكارهای خرد در ساير كشورها نشان می‌دهد مواردی چون كاهش تقاضا در بازار، عدم توانايی در دستيابی به نقدينگی مورد نياز، سيستم‌های مالياتی پيچيده و شرايط ناپايدار اقتصادی، موانع تولد و توسعه كسب‌وكارهای خرد هستند.

براساس انجام مطالعه ميدانی با مصاحبه بيش از 40 كسب‌وكار خرد در تهران، 60 درصد مصاحبه‌شوندگان بالا بودن ميزان اجاره‌ها، 50 درصد ركود بازار و 38 درصد ناعادلانه بودن ماليات‌ها را به عنوان مانعی مهم در برابر تاسيس و رشد كسب‌وكارهای خرد عنوان كرده‌اند.

بر این اساس، مهم‌ترين مانع از ديدگاه كسب‌وكارهای خرد در ايران بالا بودن اجاره‌ها است كه حدود 60 درصد پاسخ‌دهندگان آن را مانع اصلی شروع و توسعه كسب‌وكار خود دانسته‌اند. 50 درصد از مصاحبه‌شوندگان نيز به مشكل كمبود تقاضا و ركود بازار اشاره كرده‌اند. ناعادلانه بودن ماليات‌ها با 38 درصد از بالا بودن ميزان ماليات‌ها با 28 درصد مانع بزرگ‌تری بيان شده است.

مانع بعدی عدم نظارت موثر به‌ويژه در زمينه قاچاق و پس از آن، كمبود نقدينگی و عدم دسترسی به وام مناسب با 25 درصد مانع مهمی هم در مرحله تاسيس و هم در مرحله رشد عنوان شده است.

بنابر اظهارات اكثر كسب‌وكارهای خرد، اجاره بيشترين سهم را در هزينه توليد دارد و بنابراین بنگاه‌های خرد در تهران بيش از هر چيز خواهان ساماندهی وضعيت اجاره مكان‌های توليد و عرضه محصولات خود هستند. بسياری از كسب‌وكارها ركود بازار با وجود هزينه بالای توليد را عامل ورشكستگی و يا در آستانه تعطيلی و كاهش نيروی انسانی شاغل در واحد خود بيان كرده‌اند.

افزايش ماليات‌ها بدون آنكه توليد رونق يافته باشد و اجرای ناقص قانون ماليات بر ارزش‌افزوده باعث شكل گرفتن نگاه بدبينانه‌ای در ميان كسب‌وكارها مبتنی بر ناعادلانه بودن نظام مالياتی شده است.

توليدكنندگان از كمبود نقدينگی به‌ويژه سرمايه در گردش و نيز طولانی و پرهزينه بودن دسترسی به وام برای شروع كار نيز شكايت دارند. تلاش در جهت رفع اهم موانع كسبوكارهای خرد می‌تواند زمينه ايجاد و رشد بيشتر آنها را در پی داشته باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: