کد خبر: ۶۷۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
تعداد بازدید: ۵۸۰
سرطان شایع‌ترین عامل مرگ و میر در استان قزوین بوده و طبق گفته متخصصان تغذیه علت بروز 30 درصد سرطان‌ها به دلیل شیوه زندگی و تغذیه نادرست است.
شایع‌ترین عامل مرگ و میر در ‌قزوین

 به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب، میوه‌ها و سبزیجات به علت داشتن آنتی اکسیدان و همچنین فیبر غذایی بالا تأثیر زیادی در پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها دارند، اما سوال اینجاست که در حال حاضر چند درصد از میوه و سبزیجاتی که مصرف می‌کنیم عاری از سموم و کودهای شیمیایی بوده و به سلامت ما کمک می‌کنند؟

 

تأثیر سموم و کودهای شیمیایی در بروز بیماری سرطان و بررسی این مقوله در استان قزوین موضوعی است که از استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان پیگیر شدیم.

 

در این رابطه استاندار قزوین می‌گوید: موضوع تأثیر سموم بر انواع سرطان‌ها در استان و نظارت بر نحوه مصرف این مواد شیمیایی در مرحله‌ی مطالعاتی قرار دارد.

 

فریدون همتی، ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌ با اشاره به استفاده از سموم و کودهای کشاورزی و تأثیر آن در بروز بیماری سرطان اظهار می‌کند: بحث‌های مختلفی در این زمینه مطرح می‌شود، اما هر کدام از این موضوعات باید مورد بررسی قرار گرفته و در قالب پژوهش‌های علمی معتبر بیان شود.

 

وی می‌افزاید: دلایل ایجاد سرطان باید ریشه‌یابی شود که در ابتدا اصلاح صورت گیرد تا در یک برنامه مدون به درمان برسیم.

 

همتی تصریح می‌کند: هم‌اکنون موضوع تأثیر سموم بر انواع سرطان‌ها در استان و نظارت بر نحوه مصرف این مواد شیمیایی در مرحله مطالعاتی و پژوهشی قرار دارد.

 

برخورد جدی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در صورت استفاده از سموم غیرمجاز

 

منوچهر مهرام، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، با بیان اینکه سالانه یک هزار و 500 مورد فرد مبتلا به سرطان در استان ثبت می‌شود، می‌گوید: در مورد استفاده از سموم در مواردی که موفق به کشف استفاده نابجا و بیش از حد این مواد شویم، قطع‌یقین مداخله خواهیم کرد.

 

 

‌وی با اشاره به استفاده بی‌رویه و غیرمجاز از برخی سموم خاطرنشان می‌کند: چندین مورد تاکنون استفاده از "مالاشیت گرین" در پرورش آبزیان مشاهده شده است، مصرف این ماده ضدعفونی کننده به دلیل اثبات عوارض بسیار خطرناک بر سلامت و بهداشت ماهیان ممنوع بوده که این امر باید مورد توجه و تأکید مدیران مربوط و آبزی‌پروران قرار گیرد.

 

‌‌به گزارش ‌ایسنا‌،رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح می‌کند: در صورت مشاهده هرگونه فلز سنگین در سیستم آبیاری کشاورزی بلافاصله پروژه مربوطه متوقف می‌شود و چاه‌هایی که آلایندگی دارند نیز با هماهنگی آب‌ و فاضلاب منطقه مسدود خواهد شد.

 

مهرام با بیان اینکه یکی از تکالیف دانشگاه علوم پزشکی داشتن نقش نظارتی است، یادآور می‌شود: در هر موردی که تردید استفاده از مواد شیمیایی و سموم وجود داشته باشد، نمونه‌برداری صورت گرفته و نمونه‌ها در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

 

وی با تأکید بر اینکه استفاده از سموم و سم‌پاشی باغات دارای استانداردهای مشخصی است، اظهار می‌کند: در رسیدن به این استانداردها با مجموعه جهاد کشاورزی استان ارتباط خوبی برقرار شده است و در صورت استفاده بیش از حد سموم دانشگاه علوم پزشکی قزوین برخورد خواهد کرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین استان قزوین را به لحاظ تولید محصولات ارگانیک از استان‌های پیشتاز می‌داند و می‌گوید: در مجموع موضوع استفاده از سموم مشکلی جدی برای تمام کشور است که خوشبختانه استان قزوین وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: