کد خبر: ۶۶۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
تعداد بازدید: ۵۳۲
در آستانه یک ساله شدن توافق هسته ای ایران در ماه ژوئیه، آمریکا که به ادعای خود قصد داشت با این توافق امتیازات متعددی از ایران بگیرد، به هیچ یک از این اهداف دست نیافته است.

با  اجرایی شدن برجام، تحریم های ایران لغو و انتقال میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آغاز شده است و کاملا واضح است این کشور در این توافق دست بالا را دارد.

به گزارش خبرداغ به نقل از جماران، روزنامه اماراتی «نشنال» در مطلبی در آستانه یک سالگی توافق هسته ای ایران نوشت: سالگرد توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 نزدیک است و به همین مناسبت سوالات بسیاری در اذهان در حال شکل گرفتن است: چگونه ما می توانیم ابعاد اقتصادی و منطقه ای توافق هسته ای را بررسی کنیم؟ آیا امیدها برآورده شده است؟ و پیامدهای هسته ای، دیپلماتیک و نظامی این توافق چه بوده است؟

دولت «باراک اوباما» و دولت «حسن روحانی» - به ویژه تیم هسته ای تکنوکرات وی به رهبری «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه این کشور - دو بازیگر کلیدی در دستیابی به این توافق بوده اند.

اوباما معتقد بود که (بدون آنکه امتیاز چندانی به ایران بدهد) این کشور را آنگونه که می خواهد تغییر خواهد داد. اوباما در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا اعلام کرده بود که در نتیجه توافق هسته ای ایران تغییر می کند و این چیزی است که ما باید از آن استقبال کنیم.

با اجرای برجام در ژانویه امسال، آمریکا تحریم های هسته ای ایران را لغو و انتقال میلیاردها دلار به بانک مرکزی ایران را آغاز کرد.

پس از آن، ایران بودجه نظامی این کشور را با 1.5 میلیارد دلار افزایش از 15.6 میلیارد دلار به 17.1 میلیارد دلار رسانده است.

«محمدرضا پور ابراهیمی» عضو کمیته امور اقتصادی مجلس این کشور خاطر نشان کرد: «علاوه بر ارقام مصوب، 1.5 میلیارد دلار برای دفاع از کشور درنظر گرفته شده که این رقم توسط این کمیته تایید شده است.»

پس از توافق هسته ای، نفوذ ایران در دیگر کشورها نیز کاهش نیافته است. در واقع ایران در تحولات اخیر عراق (و عملیات پاکسازی این کشور از لوث تروریست های داعش) نقش اساسی داشته است. تهران همچنین در حمایت های خود از دولت و ارتش سوریه در مقابل تروریست ها قوی تر وارد عمل شده است.

علاوه بر این در حالی که آمریکا انتظار داشت توافق هسته ای، برنامه توسعه موشک های بالستیک ایران را تضعیف کند این اتفاق نیافتاد.

در اکتبر و نوامبر 2015، ایران یک موشک جدید را آزمایش کرد. در ماه مارس امسال نیز ایران دوباره دو موشک بالستیک را آزمایش کرد.

اخیرا سردار «علی عبداللهی» معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: «ما موشکی با برد 2000 کیلومتر با خطای 8 متر را تست کردیم، خطای 8 متر یعنی هیچ، یعنی صفر، یعنی بدون خطا.»

یکی از اهداف آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محدود کردن برنامه موشکی ایران بود که آمریکا در دستیابی به این هدف ناکام ماند.

این در حالی است که نه آمریکا و نه هیچ کدام از دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 نتوانسته اند هیچ اعتراض موثری به آزمایش موشکی ایران داشته باشند.

برجام ایران را از هیچ یک از اهداف داخلی و منطقه ای خود دور نکرده است و ایران همچون گذشته در جهت منافع و برنامه ریزی های خود پیش می رود.

همچنین کاملا واضح است که با توجه به حق وتوی روسیه و چین، مسئله بازگشت پذیری تحریم های ایران نیز عملا منتفی است.

نزدیک به یک سال پس از توافق هسته ای، ایران همان ایران گذشته با همان اهداف و بدون هیچ تغییری است و تمامی موارد مذکور نشان می دهد ایران در این توافق دست بالا را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: