کد خبر: ۶۶۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
تعداد بازدید: ۸۸۹
مجری طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران گفت: با بهره برداری از بخش اول توسعه این فازها (دی ماه 93) تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده است.

به گزارش خبرداغ،حسن بویری پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا در بندرعباس اظهار کرد: این مبلغ حدود یک چهارم مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در این طرح ملی است .
به گفته وی، مرحله نخست تولید فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از دی ماه سال93 با بهره برداری از 22 حلقه چاه تولید گاز، دو سکوی دریایی اصلی، دو خط لوله زیر دریایی و چهار ردیف عملیاتی پالایشگاهی جهت شیرین سازی گاز راه اندازی شده است.
وی افزود: با تحویل و نصب دو سکوی باقی مانده 'B17 و B18 ' تا پایان امسال و بهار آینده طرح توسعه این فازها با حداکثر ظرفیت وارد مدار تولید می شود که درآمد حاصل از آن به 2 تا 2.5 میلیارد دلار در سال افزایش می یابد.
مجری طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: کل سرمایه گذاری انجام شده برای این فازها از زمان بهره برداری به مدت سه سال مستهلک خواهد شد.
بویری یادآورشد: با بهره برداری کامل از فازهای یاد شده سالانه نزدیک به یک درصد به تولید ناخالص ملی کشور افزوده می شود.
این مقام مسوول در شرکت ملی نفت ایران ابراز داشت: در اجرای مراحل توسعه فازهای 17و 18 پارس جنوبی شامل پالایشگاه گاز، سکوهای نفتی و بخش حفاری 15 هزار نفر در روز مشغول به کار بوده اند.
وی درحاشیه بارگیری سکوی نفتی B18 به خبرنگار ایرنا گفت: 160 شرکت پیمانکار ایرانی و حدود 290 سازنده داخلی در این زمینه نقش داشته اند.
بویری با اشاره به توانمندی ایزوایکوبیان داشت: عملیات ساخت پنج سکو به این شرکت واگذار شده که امروز شاهد بارگیری دومین سکوی آن یعنی B18 هستیم.
وی ادامه داد: طبق برنامه زمان بندی شده سه سکوی دیگر نیز با فاصله هر یک به مدت دو ماه برای نصب در میدان پارس جنوبی تحویل شرکت ملی نفت ایران می شوند.
بویری از بومی سازی ساخت سکوهای نفتی بوسیله شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل (ایزوایکو) بعنوان مهم ترین دستاورد نام برد و ابراز امیدواری کرد بتوان از نیروهای مجرب در عملیات اجرایی میدان های جدید نفتی استفاده کرد.
مجری طرح توسعه فازهای 17و 18 پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران افزود: با آغاز عملیات اجرایی جدید در میادین گلشن، فردوس، پارس شمالی، کیش و لایه نفتی پارس جنوبی برای 10 تا 12 سال آینده شرکت های سازنده کار فراهم می شود.
در اطلاعات منتشره شرکت نفت و گاز پارس آمده است: از آغاز دوره بهره برداری از ردیف های تصفیه گاز در پالایشگاه این پروژه تاکنون ضمن شیرین سازی هشت میلیارد متر مکعب گاز،چهار میلیون و 600 هزار بشکه میعانات گازی (CONDENSATE) در قالب ارسال 21 محموله صادراتی، 95 هزار تن اتان و 148 هزار تن بوتان و پروپان مایع تولید شده است.
تمامی گاز تولیدی شیرین سازی شده فازهای 17 و 18 به میزان هشت میلیارد متر مکعب تاکنون به شبکه سراسری مصرف کشور تزریق و ارسال شده و میعانات گازی آن نیز صادرشده اند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: