کد خبر: ۶۶۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۳۸۸
کیانوش راد :
یک نماینده مجلس ششم گفت: اصلاحات راهی است که در صورت تداوم و قبول آن می‌توان به بقای نظام امیدوار بود.
اصولگرایان از عدم تعامل با اصلاح طلبان متضرر می‌شوند
به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، محمد کیانوش‌راد با اشاره به حضور اصلاح طلبان در مجلس دهم و بیان این موضوع که اصلاحات راهی است که در صورت تداوم و قبول آن می‌توان به بقای نظام امیدوار بود، گفت: اصلاحات راه حضور همه سلایق، از جمله اصولگرایان را گشوده است  و اگر اصولگرایان از منظر تئوریک یا از منظر عمل‌گرایانه راهی بسوی تجدیدنظر و تعامل با همه سلایق سیاسی جامعه ایران و از جمله اصلاح‌طلبان نگشایند، بیش از گذشته زیان خواهند دید.

او در ادامه با اشاره به موضوع انتخاب استاندار خوزستان اظهار داشت: اهمیت استراتژیک  خوزستان نیاز به هیچ توضیحی ندارد. آنچه اهمیت دارد، ترسیم «نقشه راه توسعه استان» و تعیین تقدم و تاخر دادن به اولویت‌های اجرایی و درک درست از مسائل توسعه پایدار خوزستان است؛ نقشه راهی که تنها با «اجماع نخبگان استان» اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و دیگر سلایق موجود در استان قابل تحقق است.

او افزود: اکنون نوبتی دیگر برای تعیین مدیریت عالی استان فراهم شده اما آنچه بیش از تعیین استاندار اهمیت دارد ، «اجماع نخبگان استانی» و تعهد درانتخاب و پذیرش «نقشه راه توسعه» استان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشکل و مساله اصلی خوزستان را نه کمبود بودجه و اعتبارات و نه فقدان طرح‌های عظیم سرمایه‌گذاری، نه کمبود اختیارات فوق‌العاده برای استانداران، نه عناد و مخالفت و بی‌توجهی مرکزنشیان با رشد و توسعه خوزستان  و نه دسته‌بندی‌های سیاسی و حزبی تحلیل کرد و ادامه داد: بلکه مشکل اصلی «عدم اجماع نخبگان خوزی» از نظر گفتمانی و رفتاری است.

کیانوش‌راد ادامه داد: توسعه خوزستان و حل مسائل و بحران‌هایی  چون برداشت آب از کارون، وجود گرد و غبار نفسگیر، عدم توسعه کشاورزی و رفع بیکاری و حل بحرانِ آموزش و پرورش، با هیاهو و هوچی‌گری و قلدری با مرکزنشیان و هیات دولت یا با نادیده گرفتن سهم واقع‌بینانه جناح‌ها، (اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) و با نادیده گرفتن گرایش های سیاسی و قومی در استان تحقق نخواهد یافت.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه توجه به دغدغه‌های صحیح و اصولی، هزینه‌های توسعه را صد البته کاهش خواهد داد، ابراز داشت: خوزستان باید به  «کارگاه بزرگ حضور  بخش خصوصی» تبدیل شود و بجای منازعه و ستیزه‌گری، به محلی برای تعامل و سازش درآید. در این مسیر، آموزش و پرورش رمز توسعه خوزستان است لذا اولویت همه توجه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، باید به  این «نقشه راه» معطوف شود.

کیانوش‌راد با ذکر این موضوع که استاندار هر که باشد،  باید به توسعه از منظر جامعه‌شناسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تاثیر و نقش نیروهای اجتماعی در استان چندقومی-چندفرهنگی باور واقعی و نه نگاه امنیتی داشته باشد، ادامه داد: مسئله اصلی یافتن راه «سازش و همکاری» میان نیروهای استان (با حفظ مرزبندی‌های سیاسی و هویتی جناح مطبوع) است و حتی اگر استانداری اصولگرا، که ملزم به رعایت و اجرای شعارها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید باشد، به سهم و حدِ خود از او حمایت خواهیم کرد چراکه همه در برابر مردم ایران بدهکار هستیم، و در برابر شهدا و فداکاری‌های جانبازان و ایثارگران و فعالان سیاسی - فرهنگی و کسانی که به امید بهروزی جامعه ایران و اجرای بدون تنازل قانون اساسی، هزینه‌های سنگین پرداخته‌اند شرمنده و شرمساریم. مسئله استان، فراتر از این یا آن استانداراست. مسئله مهم، آمادگی همه نیروها با سلایق مختلف برای یافتن راه تفاهم و کمک  به توسعه استان است.

او ادامه داد: تقریبا با اندکی مسامحه، همه استاندارانی که پس از انقلاب حضور داشته‌اند، و با توجه به جمیع شرایط، از نظر اجرایی و از منظر توسعه‌ای، معدلی تقریبا نزدیک به هم داشته‌اند. مسئله خوزستان فراتر از یک فرد و وابسته به جو فرهنگی و رفتاری نخبگان خوزستانی هم بوده است. ما خوزستانی‌ها باید به شرایط همکاری و تعامل و سازش با یکدیگر و با اتکا به کار کارشناسانه و عالمانه در جهت حل مشکلات عدیده و بحرانی استان و در سایه همکاری و تعاملِ فعال با مرکز و دولت و حاکمیت  مبادرت کنیم. راه توسعه استان با روش تقابلی با مرکز نشینان به بن بست خواهد رفت ، باید به ظرفیت‌های ایجاد شده از همکاری و تعامل در درون و با بیرون  اندیشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: