کد خبر: ۶۶۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
تعداد بازدید: ۵۱۲
وزیر اطلاعات در یزد:
وزیر اطلاعات تاکید کرد: امام خمینی(ره) خودباوری را در مردم تقویت کرد و مملکت را از وابستگی به آمریکا نجات داد

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی صبح امروز در مراسم بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و گرامیداشت قیام خونین ۱۵ خرداد در مسجد حظیره شهرستان یزد ،‌اظهار داشت: سالگرد ارتحال امام راحل فرصت مناسبی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا نگاهی دوباره به حرکت آن حضرت و درس‌های آموزنده‌ای که قیام ایشان به ما می‌دهد، داشته باشیم.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت رسول گرامی اسلام (ص) عنوان کرد: از دنیا رفتن یک عالم خلأ و مصیبتی دارد که جبران‌ شدنی نیست و مرگ یک قبیله آسان‌تر از مرگ یک عالم دینی است که امام راحل نیز مصداق این حدیث حضرت رسول (ص) است که یاد و راه ایشان همواره در جامعه پویا و زنده است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه مردم یزد همواره از رهبری عالمان دینی برجسته برخوردار بوده‌اند، اضافه کرد: شهید آیت‌الله صدوقی در آسمان یزد درخشیده است.

وی با اشاره به مبارزه دو مرحله‌ای امام خمینی(ره) بیان داشت: زمانی که خلأ مدیریت و رهبری در جامعه وجود داشت و جامعه هم برای جنبش و قیام آمادگی نداشت، حضرت امام دست به قیام زد.

حجت‌الاسلام علوی عنوان کرد: مرحله نخست قیام از سال‌های ۴۱ تا ۴۳ بود و مرحله دوم در سال‌های ۵۶ و ۵۷ در حالیکه نه شرایط داخلی کشور فراهم بود و نه شرایط خارجی آماده بود و مردم هم ظرفیت همراهی با قیام را نداشتند آغاز شد و به سرانجام رسید.

وی با تاکید بر اینکه امام(ره) راه خود را به امت اسلام نشان داد و اثر خود را بر جامعه برجای گذاشت تصریح کرد: امام خمینی(ره) مسیر را برای ادامه این قیام و انقلاب به وسیله مقام معظم رهبری فراهم کردند.

وزیر اطلاعات به تشریح ابعاد قیام بزرگ بنیانگذار انقلاب اسلامی پرداخت و زمینه آغازگر این قیام را توجه به وضعیت اسلام در حکومت طاغوت عنوان کرد و افزود: اولین اقدام رژیم طاغوت در مبارزه با جایگاه مردمی در تعرض به اسلام حذف شرط مسلمان بودن از انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود.

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) این خطر را احساس کردند و متوجه تعرض رژیم غارتگر شاهنشاهی به اسلام شدند و با مهندسی که کردند، مسأله خلأ رهبری واحد را با تشکیل شورای علما و مراجع پر کردند.

علوی با بیان اینکه با رفع خلأ مدیریت و رهبری در آن سال‌ها از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی، اقدامات انسجامی و نظام‌مندی در پیشبرد این قیام آغاز شد که شکل‌گیری هیأت‌های موتلفه اسلامی در این راستا بود.

وی عنوان کرد: امام راحل در دیدار با سردسته‌های بازاریان و آگاهی از حرکات و برنامه‌های رژیم شاه برای مبارزه با دین اسلام، بازار را منسجم کردند و با تشکیل هیأت‌های موتلفه اسلامی، بازاریان، سلاحی شدند برای مبارزه با حکومت شاهنشاهی.

وزیر اطلاعات با اشاره به حرکات و جنب و جوش علما در سال‌های قیام گفت: فریاد‌های اعلام خطر امام خمینی(ره) در مورد اسلام و مصوبه‌ای که شاه اعلام کرده بود موجب شد تا علما و روحانیون در سطح حوزه‌های علیمه نیز تشکل منسجمی را شکل دهند و حضرت امام(ره) را در این قیام همراهی کنند.

وی بیان داشت: تشکیلات منسجم حوزه و روحانیون و ۱۵۰ پیامی که معمار کبیر انقلاب اسلامی به علمای بلاد دادند موجب شد تا انسجام مردم نیز شکل بگیرد و آغازگر تجمعات مردمی در مبارزه با طاغوت شود.

علوی با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری قیام خونین ۱۵ خرداد و نقش آن در به بار نشستن انقلاب اسلامی اظهار داشت: حظرت امام خمینی(ره) با صحبت‌های کوبنده و محکم خود در محکومت رژیم شاهنشاهی خون شهادت را در رگ‌های جامعه و جوانان کشور جاری ساختند و جوانان برای مبارزه در میدان نبرد علیه ظلم و ستم و استبداد شاهنشاهی آماده شدند.

وی افزود: پس از دستگیری امام (ره) و مطلع شدن مردم از این رفتار شاه و انتقال ایشان به تهران، قم به جنب و جوش افتاد و زنان و مردان در حرم حضرت معصومه(س) تجمع کردند که در پی این حرکت بازار‌های تهران و یزد و تبریز تعطیل شد و رفته‌ رفته‌ دامنه این مبارزه در کشور گسترده‌تر شد و رژیم ستمشاهی دست به کشتار مردم زد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه امام (ره) همواره ارتش را از مردم می‌دانست و در طول مبارزات دست به سلاح نبرد گفت: حضرت امام خمینی(ره) معتقد بر آگاه کردن مردم بود تا خود به خود شاه جایگاهی در کشور نداشته باشد و در خطابه‌ها نیز ارتش را بخشی از ملت می‌دانست و اعتنایی به مبارزه با گلوله نداشتند.

وی با بیان اینکه شیوه رهبری و روش‌های مدیریت بنیانگذار انقلاب اسلامی در پیشبرد قیام استثنایی بود خاطرنشان کرد: لحن کلامی که ایشان داشتند و برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده امام خمینی(ره) خودباوری را در مردم تقویت کرد و مملکت را از وابستگی به آمریکا نجات داد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: