کد خبر: ۶۶۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
تعداد بازدید: ۴۷۳
منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) با حضور در ساختمان بهارستان بر صندلی های سبز خانه ملت تکیه زدند و کار خود را آغاز کردند.
منتخبان مجلس دهم در بهارستانبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا، براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، عبدالرضا هاشم زایی مسن ‏ترین منتخب امروز - شنبه - در مراسم گشایش مجلس دهم به‏ عنوان رییس سنی و سید مصطفی ذوالقدر به‏ عنوان نایب‌ رییس ، سیده فاطمه حسینی و سمیه محمودی دو نفر از جوان ترین نمایندگان حاضر به عنوان دبیر معرفی شدند و در جایگاه هیأت رییسه قرار گرفتند.

هیأت رییسه موقت نیز فردا در دومین جلسه علنی مجلس دهم انتخاب می شوند ، ترکیب و روش انتخاب آن نیز همانند هیأت رییسه دائم است به جز این که اکثریت نسبی در انتخاب رییس کافی خواهد بود.
هیأت ‌رییسه موقت بلافاصله پس‌ از انتخاب، با متن سوگندنامه هیأت رییسه دائم مراسم تحلیف را به جای خواهد آورد.
وظایف هیأت رییسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیأت رییسه دائم و تمشیت امور اداری مجلس است.
پس از قرائت گزارش تمامی شعب پانزده‌گانه و تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیأت رییسه موقت اقدام به انتخاب هیأت رییسه دائم می‏ کند، اعضای هیأت رییسه دائم برای یک‌ سال انتخاب می‏ شوند.
مبنای تجدید انتخابات سالانه، سالروز انتخابات هیأت رییسه قبلی بوده و در صورتی ‌که با تعطیلات مصادف گردد در جلسه قبل از آن انجام می‏ گردد و مسؤولیت هیأت رییسه جدید از سالروز انتخابات قبل تفویض خواهد شد.
هیأت ‌رییسه دائم متشکل از رییس، دو نایب‌ رییس، 6 ‌دبیر و سه ناظر است.
انتخاب رییس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأی است و انتخاب نواب رییس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتی‌ که در انتخاب رییس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی خواهد بود.
چنانچه آراء برای رییس، نواب رییس، دبیران ، ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین می‏ شوند.
در صورتی به فرد غایب در جلسه می ‏توان رأی داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخاب هیأت رییسه، کتباً نامزدی خود را به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشد.
قبل از أخذ رأی برای هیأت رییسه، اسامی داوطلبان به ترتیب وصول به هیأت رییسه بدون بحث در جلسه علنی اعلام خواهد شد.
اعضای هیأت رییسه دائم، پس از انتخاب، در حضور نمایندگان با قرائت متن سوگند یاد می‌کنند و موظف به رعایت دقیق مفاد آن می شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: