کد خبر: ۶۶۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
تعداد بازدید: ۴۸۵۶
متاسفانه، تبصره 5 ماده 68 قانون خدمات کشوری در آموزش و پروش، به درستی اجرا نمی شود و این خلاف قانون است.مطابق این تبصره، امتیاز فوق العاده شغل برای مدارک کارشناسی 1500 و برای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر، 2000 است و متاسفانه آموزش و پرورش از اجرای آن سر باز می زند.»

تخلف بزرگ حقوق و دستمزدی در آموزش و پرورش/لزوم دخالت دیوان عدالت اداری امام خمینی(س)، در باره ی ضرورت انتقاد می گوید: ..انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه مى‏ شود. انتقاد اگر به حق باشد، موجب هدایت دو جریان مى‏ شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببیند...( صحیفه امام ج 21 ص 179)  معمار بزرگ انقلاب اسلامی درباره ی اهمیت آموزش و پروش می گوید:« مسامحه و سهل انگارى در تعلیم و تربیت «خیانت به اسلام و جمهورى اسلامى و استقلال فرهنگى یک ملت و کشور» مى‏ باشد و باید از آن احتراز کرد. (صحیفه امام، ج‏17، ص: 4). از نظر این عارف و فقیه و فیلسوف بزرگ:«مسئله فرهنگ و آموزش و پرورش در رأس مسائل کشور است» (صحیفه امام، جلد 15،‌ص 309). به همین علت است که وی جایگاه مدارس را برتر از دانشکاه بر می شمارد و توصیه می کند که: «باید توجه کنید که دوره مدارس مهمتر از دانشگاه است، چرا که رشد عقلى بچه ‏ها در این دوره شکل مى‏ گیرد.» (صحیفه امام، ج‏19، ص: 189). توجه  ویژه وی به جوانان و نفش مهم آنان است که وی را، به توصیه وا می دارد که:«من به همه مسئولین و دست‏ اندرکاران سفارش مى‏ کنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقاى اخلاقى و اعتقادى و علمى و هنرى جوانان را فراهم سازید؛ و آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزش ها و نوآوری ها همراهى کنید؛ و روح استقلال و خودکفایى را در آنان زنده نگه دارید.»(صحیفه امام، ج‏21، ص: 96)

در راستای تحقق اندیشه های حضرت امام درباره آموزش و پروش، جماران به گفت و گو با صاحب نظران و مسئولان نظام تعلیم و تربیت خواهد پرداخت؛ به امید آن که نظام تعلیم و تربیت کشور، به جایگاه اصلی خود برسد. در این نوبت با کتایون خزعلی،کارشناس مسائل آموزش و پروش و دانشجوی دکتری ادبیات و زبان انگلیسی به گفت و گو پرداختیم.به تعبیر امام خمینی «اشکال، بلکه تخطئه یک هدیه الهی است برای رشد انسان ها(صحیفه امام، ج 20، ص 421)». بر این اساس، جماران از ایجاد عرصه ای عمومی برای گفت و گو درباره سیاست های آموزشی کشور استقبال می کند و آمادگی کامل خود را، برای نشر پاسخ های هر شخص و سازمانی که در این زمینه مورد نقد واقع می شود؛ اعلام می دارد.

یک کارشناس آموزش و پرورش، از انجام تخلف و عدم رعایت قانون در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

قانونی که آموزش و پرورش اجرا نمی کند

کتایون خزعلی، کارشناس آموزش و پرورش، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفت:«متاسفانه، تبصره 5 ماده 68 قانون خدمات کشوری در آموزش و پروش، به درستی اجرا نمی شود و این خلاف قانون است.مطابق این تبصره، امتیاز فوق العاده شغل برای مدارک کارشناسی 1500 و برای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر، 2000 است و متاسفانه آموزش و پرورش از اجرای آن سر باز می زند.»

وی ادامه داد:« اسفند ماه 93، در پی شکایت گروهیِ برخی معلمان به دیوان عدالت اداری، مسئولین آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری، تعهد اجرای این بند را داده بودند که متاسفانه به صورت ناقص اجرا کردند و تعهد خود به دیوان عدالت اداری را، زیر پا گذاشتند.»

خزعلی با درخواست از ورود مجدد دیوان عدالت اداری به این موضوع، افزود:« از دیوان عدالت اداری می خواهیم که بار دیگر در این موضوع وارد شوند و وزارت خانه را مجبور به تمکین از قانون نمایند. ما امیدواریم که در احکام سال جدید، رعایت این بند از قانون را شاهد باشیم.»

کاهش  سهم بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی

خزعلی با شاره به بودجه سال جاری آموزش و پرورش ابراز داشت:«با یک نگاه اجمالی به بودجه سال ۹۵ ، متوجه می شویم که  به آموزش و پرورش توجه چندانی نشده است.حداقل انتظار معلمین از این بودجه، افزایش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی بود که متاسفانه سهم بودجه اموزش و پرورش از 400 میلیون دلار تولید ناخالص داخلی، به کمتر از یک درصد رسیده است و این در حالی است که مطابق سند چشم انداز علمی کشور، سهم آموزش و پرورش باید به 7 درصد برسد»

ضعف تیم مالی وزات خانه

وی افزود:«متاسفانه به نظر می رسد  تیم مالی آموزش و پرورش، در انجام وظایف خود چندان توانایی به خرج نداده است. انتقادهای دکتر نجفی و نیز مرتضی حاجی بر عملکرد مالی آموزش و پرورش، موید خوبی بر این مدعا است.»

تبعیض هم چنان ادامه دارد

خزعلی با بیان این که با این بودجه حداقلی، هیچ تغییر محسوسی در وضعیت معیشتی  معلمان و رفع تبعیض، که همه مسئولان کشور آن را قبول دارند، ایجاد نخواهد شد، خاطر نشان کرد:« وضعیت مالی معلمین شاغل و بازنشسته، عدم پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته، سرانه ی پایین و ناچیز مدارس از موضعاتی است که باعث نگرانی دلسوزان تعلیم و تربیت کشور است.»

عدالت آموزشی کم رنگ است

خزعلی با اشاره به وضعیت عدالت آموزشی در کشور گفت:«خود جناب نوبخت، از وضعیت عدالت آموزشی در کشور، اظهار تاسف کردند و بر این باورند که، واقعا در آموزش و پرورش، کم و کاستی های فراوانی وجود دارد  اما معقتدند دولت بیش از این قادر نیست که این کاستی ها را جبران کند.»

وی ادامه داد:«  به باور من، فقط سوء مدیریت و عدم شفافیت است که باعث ایجاد این شکاف بین جامعه فرهنگیان و دولت شده است. با یک مدیریت صحیح و هوشمندانه، تمام این کاستی ها قابل جبران است.اگر در بودجه ۹۵ یک بخشی را به مناطق محروم اختصاص می دادند، یقینا پاره ای از مشکلات این مناطق، حل می شد.با توجه به پراکندگی جغرافیایی کشور ما و با وجود نداشتن سرانه خاصی برای مناطق محروم،  وضعیت آموزشی مناطق محروم، روز به روز وخیم تر می شود.»

خزعلی گفت:«یقینا میزان توجه به آموزش و پرورش یک کشور، نشان گر وضعیت توسعه یافتگی آن کشور است.از مسئولین محرتم انتظار داریم که توجه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته باشند و بدانند که آموزش و پرورش یک نهاد مصرفی نیست. هزینه در آموزش و پروشریال سرمایه گذاری برای آینده ی کشور است.»

منبع: جماران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
1
از وزیر دروغگو انتظاری غیر از ریا کاری نیست
بیشتر حرفها ووعده هایش دروغه
وخیلی از کاراش خلاف قانون
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
1
وزیر پیر وضعیف که به پستش چسبیده،کمر معلمان راشکست.
دانش اموز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
حقوق کم معلم وبی توجهی به شان معلم بی اعتنایی به وضع معیشتی معلم یعنی توهین واهانت به معلم است
محمد وکیلی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
0
0
ما نباید از وزیر انتقاد کنیم.مقصر اصلی رئیس جمهور عزیز ماست که ایشان را به مجلس معرفی کرد ومتهم ردیف دوم نیز وکیل الدوله های عزیز بودند که به این وزیر با انضباط وساکت رای اعتماد دادند.اگر به ننجون من هم بگن بیا وزیر شو وبازخواستش نکنن قبول می کنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
0
از ریئس محترم دیوان عدالت اداری خواهش میکنم شیوه ارزشیابی هرساله معلمان را بررسی کنند که چقدر تخلف در آن صورت میگیردناعادلانه است وکسی هم پاسخگو نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
0
از وزیر محترم تقاضا دارم انقدر که به فکر معیشت وافزایش حقوق برای معلمان است تورا خدا نظری هم به بقیه پرسنل وکارکنانی که در اموزش وپرورش از قبیل سرایدار ومستخدمین مدارس توجه کنند اخر ماهم در پیشبرد این نظام در حد توانمان زحمت می کشیم ساعات کاری ما که نسبت به یک معلم نیز که بیشتر است وحتی در بعضی مواقع روزهای جمعه را نیز باید در مدارس باشیم این قشر یعنی معلمین را هر چقدر حقوق انان افزایش پیدا می کنند باز می نالند این واقع ناجوانمردانه است که که نظام رتبه بندی ودیگر ترفند فقط حقوق معلمین افزایش پیدا کند ووحقوق ما هچنان ریلی افزایش نیابد این چه نوع عدالتی که دارید اجرا می کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1
0
در پاسخ به برخی از معلمینی که در نظرات پیام می گذارند وازکمی حقوقشان ووضع معیشت زندگیشان میناند مگویم پس مامستخدمین وسرایدارنی که در مدارس وخصوصا در شهرهای کوچک زندگی میکنیم وگاهن دویا سه مدرس در دست داریم چه بگوییم که گاه از حقوقی که یک معلم در یافت می کند یک سوم ان به ما مستخدمین تعلق میگیرد واین حقوق همیشه زیر یک میلیون است ماگر مادراین جامعه زندگی نمی کنیم باز وزیر در تمامی صحبت هاشان به فکر معیشت شما هست انگار مادر اموزش وجزو کارکنان این ارگان نیستیم واقعا شما معلمین نا شکر هستید وهرچه به حقوقتان افزوده شود باز سیراتی ندارید ومی نالید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
0
من سوالی از مسولان اموزش وپرورش دارم مگر یه معلم چه کار در این اموزش وپرورش میکند که همه مزایا باید به این قشر تعلق گیرد کلا باید فاتحه نظام اموزشی را خواند ایا به نظر خودتان وضعیت اموزشی این سالها بهتر است یا حدود بیست سال پیش حالا هر بیسوادی نظرا که مبینی به دانشگاه راه پیدا میکندبدون اینکه سواد علمی داشته باشد دست اقای وزیر درد نکند کاینقدر به فکر معلمان است نظام رتبه بندی بس نبود حال جناب وزیر در پی رتبه بندی حرفه ای هستن وهی در پی افزایش درامداین قشر بقیه کارمندانی که در اموزش وپرورش کار میکنن ازقبیل مستخدمین وسرایداران برگ چغندرن فقط خدا از ایشان نگذرد که اینقدر بی عدالتی وحق ونا حقی میکنن
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: