امام خمینی(س)، در باره ی ضرورت انتقاد می گوید: ..انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه مى شود. انتقاد اگر به حق باشد، موجب هدایت دو جریان مى شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببیند...( صحیفه امام ج 21 ص 179) معمار بزرگ انقلاب اسلامی درباره ی اهمیت آموزش و پروش می گوید:« مسامحه و سهل انگارى در تعلیم و تربیت «خیانت به اسلام و جمهورى اسلامى و استقلال فرهنگى یک ملت و کشور» مى باشد و باید از آن احتراز کرد. (صحیفه امام، ج17، ص: 4). از نظر این عارف و فقیه و فیلسوف بزرگ:«مسئله فرهنگ و آموزش و پرورش در رأس مسائل کشور است» (صحیفه امام، جلد 15،ص 309). به همین علت است که وی جایگاه مدارس را برتر از دانشکاه بر می شمارد و توصیه می کند که: «باید توجه کنید که دوره مدارس مهمتر از دانشگاه است، چرا که رشد عقلى بچه ها در این دوره شکل مى گیرد.» (صحیفه امام، ج19، ص: 189). توجه ویژه وی به جوانان و نفش مهم آنان است که وی را، به توصیه وا می دارد که:«من به همه مسئولین و دست اندرکاران سفارش مى کنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقاى اخلاقى و اعتقادى و علمى و هنرى جوانان را فراهم سازید؛ و آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزش ها و نوآوری ها همراهى کنید؛ و روح استقلال و خودکفایى را در آنان زنده نگه دارید.»(صحیفه امام، ج21، ص: 96)
در راستای تحقق اندیشه های حضرت امام درباره آموزش و پروش، جماران به گفت و گو با صاحب نظران و مسئولان نظام تعلیم و تربیت خواهد پرداخت؛ به امید آن که نظام تعلیم و تربیت کشور، به جایگاه اصلی خود برسد. در این نوبت با کتایون خزعلی،کارشناس مسائل آموزش و پروش و دانشجوی دکتری ادبیات و زبان انگلیسی به گفت و گو پرداختیم.به تعبیر امام خمینی «اشکال، بلکه تخطئه یک هدیه الهی است برای رشد انسان ها(صحیفه امام، ج 20، ص 421)». بر این اساس، جماران از ایجاد عرصه ای عمومی برای گفت و گو درباره سیاست های آموزشی کشور استقبال می کند و آمادگی کامل خود را، برای نشر پاسخ های هر شخص و سازمانی که در این زمینه مورد نقد واقع می شود؛ اعلام می دارد.
یک کارشناس آموزش و پرورش، از انجام تخلف و عدم رعایت قانون در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
قانونی که آموزش و پرورش اجرا نمی کند
کتایون خزعلی، کارشناس آموزش و پرورش، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفت:«متاسفانه، تبصره 5 ماده 68 قانون خدمات کشوری در آموزش و پروش، به درستی اجرا نمی شود و این خلاف قانون است.مطابق این تبصره، امتیاز فوق العاده شغل برای مدارک کارشناسی 1500 و برای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر، 2000 است و متاسفانه آموزش و پرورش از اجرای آن سر باز می زند.»
وی ادامه داد:« اسفند ماه 93، در پی شکایت گروهیِ برخی معلمان به دیوان عدالت اداری، مسئولین آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری، تعهد اجرای این بند را داده بودند که متاسفانه به صورت ناقص اجرا کردند و تعهد خود به دیوان عدالت اداری را، زیر پا گذاشتند.»
خزعلی با درخواست از ورود مجدد دیوان عدالت اداری به این موضوع، افزود:« از دیوان عدالت اداری می خواهیم که بار دیگر در این موضوع وارد شوند و وزارت خانه را مجبور به تمکین از قانون نمایند. ما امیدواریم که در احکام سال جدید، رعایت این بند از قانون را شاهد باشیم.»
کاهش سهم بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی
خزعلی با شاره به بودجه سال جاری آموزش و پرورش ابراز داشت:«با یک نگاه اجمالی به بودجه سال ۹۵ ، متوجه می شویم که به آموزش و پرورش توجه چندانی نشده است.حداقل انتظار معلمین از این بودجه، افزایش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی بود که متاسفانه سهم بودجه اموزش و پرورش از 400 میلیون دلار تولید ناخالص داخلی، به کمتر از یک درصد رسیده است و این در حالی است که مطابق سند چشم انداز علمی کشور، سهم آموزش و پرورش باید به 7 درصد برسد»
ضعف تیم مالی وزات خانه
وی افزود:«متاسفانه به نظر می رسد تیم مالی آموزش و پرورش، در انجام وظایف خود چندان توانایی به خرج نداده است. انتقادهای دکتر نجفی و نیز مرتضی حاجی بر عملکرد مالی آموزش و پرورش، موید خوبی بر این مدعا است.»
تبعیض هم چنان ادامه دارد
خزعلی با بیان این که با این بودجه حداقلی، هیچ تغییر محسوسی در وضعیت معیشتی معلمان و رفع تبعیض، که همه مسئولان کشور آن را قبول دارند، ایجاد نخواهد شد، خاطر نشان کرد:« وضعیت مالی معلمین شاغل و بازنشسته، عدم پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته، سرانه ی پایین و ناچیز مدارس از موضعاتی است که باعث نگرانی دلسوزان تعلیم و تربیت کشور است.»
عدالت آموزشی کم رنگ است
خزعلی با اشاره به وضعیت عدالت آموزشی در کشور گفت:«خود جناب نوبخت، از وضعیت عدالت آموزشی در کشور، اظهار تاسف کردند و بر این باورند که، واقعا در آموزش و پرورش، کم و کاستی های فراوانی وجود دارد اما معقتدند دولت بیش از این قادر نیست که این کاستی ها را جبران کند.»
وی ادامه داد:« به باور من، فقط سوء مدیریت و عدم شفافیت است که باعث ایجاد این شکاف بین جامعه فرهنگیان و دولت شده است. با یک مدیریت صحیح و هوشمندانه، تمام این کاستی ها قابل جبران است.اگر در بودجه ۹۵ یک بخشی را به مناطق محروم اختصاص می دادند، یقینا پاره ای از مشکلات این مناطق، حل می شد.با توجه به پراکندگی جغرافیایی کشور ما و با وجود نداشتن سرانه خاصی برای مناطق محروم، وضعیت آموزشی مناطق محروم، روز به روز وخیم تر می شود.»
خزعلی گفت:«یقینا میزان توجه به آموزش و پرورش یک کشور، نشان گر وضعیت توسعه یافتگی آن کشور است.از مسئولین محرتم انتظار داریم که توجه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته باشند و بدانند که آموزش و پرورش یک نهاد مصرفی نیست. هزینه در آموزش و پروشریال سرمایه گذاری برای آینده ی کشور است.»
منبع: جماران
بیشتر حرفها ووعده هایش دروغه
وخیلی از کاراش خلاف قانون