کد خبر: ۶۶۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
تعداد بازدید: ۴۶۸
یک استاد ارتباطات درباره‌ی تغییرات ساختاری صداوسیما نکته‌ای را به بحث گذاشته است که به اعتقاد او همواره مورد غفلت واقع شده است؛ او درباره استفاده‌ی صداوسیما از ظرفیت‌های نخبگان رسانه‌ای کشور معتقد است: متاسفانه صداوسیما که مأموریت و هدایت افکار را برعهده دارد، تاکنون از داشتن ظرفیت‌های نخبگان رسانه‌ای کشور برای تجمیع تفکرات و اندیشه‌ها و طراحی راهبردها و راهکارهای خرد و کلان رسانه‌ای محروم بوده است.

صداوسیما بر سر دوراهی انتخاب: سازمان نخبه‌کش یا اندیشه‌محور!

به گزارش خبرداغ به نقل ازایسنا، محمدرضا خوشرو ادامه می‌دهد: این مهم امری است که مواجهه بعضا غیرکارشناسی، سلیقه‌ای و غیرموثر با رویدادها را تشدید می‌کند و بعضا نگاه ملی و فراملی را در بحبوحه هجمه و رقابت رسانه‌ای با بنگاه‌های رسانه‌ای فعال دنیا مخدوش می‌سازد.

او در عین حال تاکید می‌کند: سازمان صداوسیما باید تلاش کند تا از افتادن در ورطه سازمان‌های نخبه‌کش دوری گزیند؛ چراکه این تهدید ممکن است منجر به عدم تشخیص درست رقیب و تکنیک‌های جذب مخاطب، کم‌اطلاعی از مزیت‌های رقابتی خود در فضای رقابتی، عدم شناخت مناسب ویژگی‌ها و خواست‌های مخاطب و در نهایت کاهش مخاطب شود.

***

دکتر محمدرضا خوشرو - استاد ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، درباره‌ی تغییرات ساختاری سازمان صداوسیما و آنچه پیش‌روی آن است، گفت: مروری بر سپهر رسانه‌ای جهان این اصل را مبرهن می‌سازد که در فضای رقابتی امروز، رسانه‌ها باید بیش از پیش چابکی، انعطاف و سرعت را باکیفیت و دقت همراه سازند تا بتوانند مخاطبانی را جذب و در راستای مأموریت خود آنها را ضمن نگهداری، هدایت نیز بکنند.

او گفت: سازمان صداوسیما به عنوان رسانه‌ای حاکمیتی و متصل به بودجه دولتی، با توجه به مأموریت ذاتی خویش که بخشی از آن ملی بودن است باید بتواند فارغ از هرگونه جناح‌بندی و گرایش سیاسی به منافع عمومی ملت بپردازد؛ منتهی وابستگی به بودجه دولتی و ساختار عریض و طویل داخلی، مانع تحقق بهینه این مأموریت شده و در دوره‌ای که گذشت، تمرکز ویژه‌ای بر دو فرآیند کوچک‌سازی و چابک‌سازی صورت گرفت. طبیعتا در هر سازمان عمومی و دولتی که این راهبرد اتخاذ شود، مقاومت‌ها داخلی و حواشی بیرونی‌ای شکل خواهد گرفت که ممکن است تمرکز کیفی لازم بر تولید برنامه‌های پرمخاطب‌تر و اثرگذارتر را بعضا تحت‌الشعاع قرار دهد. آنچه که در شرایط بحران سازمانی برای هر مجموعه مدیریتی ضروری است تعامل مثبت و اثربخش با ذی‌نفعان، مخاطبان، تأمین‌کنندگان و ... است که در این مجال به حلقه مفقوده‌تری از این موارد اشاره خواهم کرد و آن هم پشتوانه فکری و اندیشه‌ای است.

دکتر خوشرو

این استاد ارتباطات با تاکید بر حضور جدی‌تر نخبگان در عرصه‌ی رسانه‌ی ملی بیان کرد: امروزه توجه به اتخاذ تدابیر مناسب با رویکرد تحقیقاتی و پژوهشی در سازمان‌های رسانه‌ای موفق دنیا، کاملا نهادینه شده و بهره‌مندی از ظرفیت‌های نخبگان رسانه‌ای کشور امری بدیهی تلقی می‌شود. سازمان صداوسیما نیز باید تلاش کند تا از افتادن در ورطه سازمان‌های نخبه‌کش دوری گزیند و با فراهم‌سازی بسترهایی برای تجمیع و فرآوری فکر، اندیشه و خلاقیت بار سنگین مواجهه با رویدادها و هدایت افکار عمومی را میان فرهیختگان و اندیشمندان فرهنگی و رسانه‌ای کشور تقسیم کند.

خوشرو در ادامه در همین زمینه توضیح داد: در عرصه سازمان‌های بزرگ رسانه‌ای امروز جهان، ارتباط موثر دانشکده‌ها، اندیشکده و پژوهشکده‌های مطالعاتی که محل حضور افکار، آرا و اندیشه‌های کارشناسان و صاحب‌نظران است، ریل‌گذاری شده و نهادهای عملیاتی رسانه چه در فضای مجازی و چه در رادیوها و تلویزیون‌ها متکی بر تفکر و تعقل در حال برنامه‌سازی و جریان‌سازی هستند. در داخل کشور نیز عموم دستگاه‌ها حتی نهادهایی که کمتر مأموریت فکری و اندیشه‌ای دارند، دارای چندین پژوهشگاه و پژوهشکده هستند که متاسفانه صداوسیما که مأموریت و هدایت افکار را بر عهده دارد تاکنون از داشتن چنین ظرفیتی برای تجمیع تفکرات و اندیشه‌ها و طراحی راهبردها و راهکارهای خرد و کلان رسانه‌ای محروم بوده و این مهم امری است که مواجهه بعضا غیرکارشناسی، سلیقه‌ای و غیرموثر با رویدادها را تشدید می‌کند و بعضا نگاه ملی و فراملی را در بحبوحه هجمه و رقابت رسانه‌ای با بنگاه‌های رسانه‌ای فعال دنیا مخدوش می‌سازد. این تهدید ممکن است منجر به عدم تشخیص درست رقیب و تکنیک‌های جذب مخاطب، کم‌اطلاعی از مزیت‌های رقابتی خود در فضای رقابتی، عدم شناخت مناسب ویژگی‌ها و خواست‌های مخاطب و در نهایت کاهش مخاطب را در برداشته باشد.

محمدرضا خوشرو در پایان درباره‌ی آنچه امید است پیش‌روی سازمان صداوسیما قرار بگیرد، اظهار کرد: امید است در دوره جدید مدیریت این سازمان، شاهد حضور بیش از پیش اندیشمندان، صاحب نظران، کارشناسان و فعالان عرصه رسانه‌ای در مجموعه‌های اندیشه‌ای سازمان باشیم؛ به نحوی که نخبگان رسانه‌ای کشور که بعضا در دیگر عرصه‌ها فعالند، رسانه ملی و فراملی را از خود بدانند و با تشریک آرا و دیدگاه‌هایشان این سازمان را در موفقیت‌های بیشتر در جذب و نگهداشت موثر و عالمانه مخاطب همراهی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: