به گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا، «سیدعباس موسویان» 
افزود: در هفته های گذشته بحث انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالای ایران 
به منظور تامین مالی خودروسازان مطرح منتشر شد و خودروسازان نیز از تامین 
مالی با این روش جدید استقبال کردند.موسویان گفت: افزون بر خریداران، فروشندگان خودرو نیز از انتشار این اوراق منتفع می شوند.
وی
 اضافه کرد: موضوع دیگر این است که قیمت خودروهای داخلی هر روز در بازار 
آزاد بسته به عوامل مختلف نوسان دارد؛ به طوری که گاهی بهای یک خودرو از 
قیمت کارخانه بالاتر و نرخ خودرو دیگر از نرخ کارخانه ای پایین تر است.
دبیر
 کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تعیین قیمت ها از سوی شورای 
رقابت صورت می گیرد و خودرو نیز مانند هر کالای دیگری روزانه دستخوش تغییر 
قیمتی در بازار می شود. به این ترتیب افزون بر مسائل شرعی، از لحاظ اقتصادی
 نیز انتشار اوراق سلف خودرو و همچنین معاملات ثانویه این اوراق در طول عمر
 این معاملات، منطقی و جذاب است.
به گزارش ایرنا، پیش از این «بهرام 
شهریاری» عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو، گفته بود: اکنون بخشی از 
بازار خودرو ایران را خودروهای خارجی به دست آورده اند و در شرایط کنونی، 
انتشار اوراق سلف خودرو شاید اثری مستقیم بر روند قیمت ها نداشته باشد اما 
به گردش سرمایه در صنعت خودرو کمک می کند.
وی اضافه کرد: انتشار اوراق 
سلف خودرو در بورس کالا می تواند برای خریداران و خودروسازان مفید و جذاب 
باشد، زیرا خودروسازان می توانند با این روش تامین مالی کرده و خریداران 
نیز افزون بر دریافت سود مشخص در تولید نیز مشارکت خواهند داشت.
وزارت 
صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید خودرو در سال 1394 را دستیابی به یک 
میلیون و 400 هزار دستگاه هدفگذاری کرد و بر پایه آمارهای منتشر شده، تولید
 انواع خودرو داخلی در 11 ماهه پارسال (منتهی به بهمن ماه) برابر با 878 
هزار و 644 دستگاه بود.
بر پایه هدفگذاری کمی برنامه راهبردی وزارت 
صنعت، معدن و تجارت در سال 1396 بالغ بر یک میلیون و 750 هزار دستگاه خودرو
 سبک (سواری و وانت) باید تولید شود که این رقم در افق چشم انداز 1404 
دستیابی به سه میلیون دستگاه مورد انتظار است که یک سوم آن باید راهی 
بازارهای صادراتی شود.