کد خبر: ۶۶۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
تعداد بازدید: ۶۱۵
نماینده مجلس شورای اسلامی؛ بهره مرکب و سود دوران مشارکت را از ضعف های سیستم بانکی دانست و گفت : قانون عملیات بانکی بدون ربا داریم اما ربا به صورت عملی اخذ می شود ، سیستم بانکدرای ما نادرست است .

بهره مرکب و سود دوران مشارکت ضعف سیستم بانکی استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا، سید کاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در حاشیه گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان کیش درمورد تاثیر نرخ سود بانکی بر کاهش و افزایش قیمت مسکن گفت : ما در نظام بانکی یک نرخ سود تسهیلات و یک سپرده گذاری داریم ،اگر بناست نظام بانکی هر یک را کاهش دهد باید طرف مقابل هم کاهش پیدا کند اگر اینکار عملی نشود ترازو بهم می خورد .

وی تصریح کرد : آنچه که در هزینه نرخ سود بانکی اثرگذار است کاهش نرخ سود بانکی نیست تبعیض هایی است که در سیستم بانکی داریم است ، قراردادهای دوران مشارکت یکطرفه است ، سرمایه گذار زمانی که گرم کار است و تسهیلات می گیرد نمی داند چه چیزی را امضا می کند .
دلخوش بهره مرکب را یکی از اشکال های سیستم بانکی دانست و گفت : این موضوع در شرع خلاف است اما از مراجعان اخذ می شود ، به عنوان نمونه و در قالب تولید کننده برای سرمایه گذاری وام بانکی دریافت می کنید که باید 10 سال ان را بازپرداخت کنید ، 9 سال را می دهید اما از سال نهم به بعد تاخیر دیرکرد دارید که این تاخیر از روز اول اخذ می شود ، سود دوران مشارکت یکی از ضعف های سیستم بانکی است .


مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : به نظر می رسد آنچه که ما امروز داریم بانکداری اسلامی نیست ،علمای ما بارها بر داشتن بانکداری اسلامی تاکید کرده اند ، قانون عملیات بانکی بدون ربا داریم اما ربا به صورت عملی اخذ می شود ، سیستم بانکدرای ما نادرست است .

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید سیستم بانکی را اصلاح کند افزود : باید سرمایه گذاران واقعی شناسایی شوند و وام آنها در سریع ترین زمان ممکن پرداخت شود تا به درد سرمایه گذار بخورد .
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : آنچه که امروز درد سرمایه گذار، تولید کننده ، انبوه ساز و مردم است این نیست که چرا سود به این میزان است ،سود اگر درجا پرداخت شود تولید کننده ضرر نمی کند و برای آن برنامه ریزی می کند.
این اقتصاد دان با بیان اینکه امروز کاهش نرخ سود بحث ما نیست به ایرنا گفت : کاهش نرخ سود دو جنبه دارد، اگر سود سپرده گذاری کاهش پیدا می کند باید سود تسهیلات هم کاهش یابد و بر عکس .
دلخوش افزود: یکی از راهکارها این است وامی که داده می شود پشت و جلو صحنه آن یکی باشد و نرخ سود ، کارمزد و جرایم طوری محاسبه شود که سرمایه گذار را به دلیل نوسانات بازاربا مشکل روبرو نکند ، بانک مرکزی هم نباید بخش نامه های دوپهلو بنویسد اما متاسفانه بخشنامه بانک مرکزی دو پهلو است .


وی تاکید کرد : باید به سرمایه گذار درست وام دهیم و اگر نمی دهیم ان را سرگردان نکنیم. بخش زیادی از سرمایه گذاری ها در کشور فلج است ، ساختار سیستم بانکی درست کار نمی کند .


دوازدهمین نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان کیش سه شنبه شب با حضور، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، رییس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی ، دبیر کل اتاق تعاون ایران، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک ، رییس سازمان نظام کاردانی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و 124 شرکت داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش فعالیت چهار روزه خود را آغاز کرد .


این نمایشگاه تا 31 اردیبهشت ماه از ساعت 18 تا 22 پذیرای بازدید کنندگان است .




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: