کد خبر: ۶۶۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید: ۱۴۶۰
دادستان عمومی و انقلاب گفت: سرپرستان نواحی در اعمال ماده­ ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری تکلیف دارند بر وضعیت زندانیان به‌ویژه کسانی که بیش از یک و یا دو سال در زندان هستند، نظارت کرده و پرونده­ آنان را پیگیری کنند.

دادستان تهران:قرار بازداشت موقت در جرایم مهم صادر شودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در جلسه‌ای با حضور سرپرست و قضات ناحیه ۱۰ دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با اشاره به تدوین دستورالعمل شرح وظایف نواحی دادسرای تهران، هدف از تدوین این دستورالعمل را ساماندهی ارسال پرونده‌­های مورد اختلاف بین دادسرا اعلام کرد و از اجرایی شدن آن در خرداد ماه خبر داد.

اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و نظارت مستمر

جعفری دولت‌­آبادی در توضیح برنامه­ کاری دادسرا، به اهمیت اقدامات پیشگیرانه به‌­ویژه در حوزه­ آسیب­‌های اجتماعی تاکید و اظهار کرد: در کنار مقابله با جرم، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه لازم است و اقدامات معاونان دادستان و قضات دادسرا می‌­‌تواند در کاهش جرایم و کاهش آمار پرونده­‌های ورودی موثر باشد.

دادستان عمومی تهران با اشاره به ظرفیت­‌ها و بستر قانونی برای وظایف پیشگیرانه­ دادستان، اعمال نظارت­‌های قضایی از سوی سرپرستان دادسرا را موثر در این مقام دانست و در تبیین نقش نظارتی دادستان گفت: نظارت دادستان در کشف جرم، انجام تحقیقات، اجرای احکام کیفری، ضابطان و غیره در قانون پیش­‌بینی شده و سرپرستان باید به نحو مستمر وظایف نظارتی خود عمل کنند.

دادستان تهران مدیرت شجاعانه و خلاقانه در نواحی را ضروری خواند و نتیجه­ اعمال چنین مدیریتی از سوی سرپرستان نواحی را، تحول در دادستانی و پررنگ شدن نقش نظارتی دادستان و حل مشکلات قضایی مردم اعلام کرد.

او تاکید کرد که وضعیت فضای کاری دادسرا و بازپرسی باید به طرف اعمال نظارت از سوی سرپرستان سوق داده شود و در تفکیک «نظارت» از «مداخله» گفت: اگر نظارت سرپرست در محدوده‌ا­ی قانون باشد که از آن جمله حق تعلیم به بازپرس باشد، دخالت محسوب نمی‌­شود.

نظارت بر زندان‌ها

دادستان تهران با خاطرنشان کردن این­که ظرفیت زندان­‌ها محدود است و امکان ساخت زندان جدید فراهم نیست، از قضات خواست که قرار بازداشت موقت در مورد جرایم مهم صادر شود؛ زیرا زندان جای سارقان حرفه‌ای و مسلح، قاچاقچیان مواد مخدر و امثال آنان است.

جعفری دولت‌­آبادی از جمله روش­‌های کاهش جمعیت کیفری را، نظارت سرپرست دادسرا بر صدور قرارهای بازداشت موقت و زندانیان بلاتکلیف دانست و با اشاره به بخشنامه­‌ای که در این زمینه از سوی دادستان صادر شده است، گفت: سرپرستان نواحی در اعمال ماده­ ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری تکلیف دارند بر وضعیت زندانیان به ویژه کسانی که بیش از یک یا دو سال در زندان هستند، نظارت کرده و پرونده­ آنان را پیگیری کنند.

لزوم جمع­‌آوری معتادان متجاهر

در این جلسه، احدی از متهمان ناحیه ۱۰ که به اتهام ارتکاب بیش از پنجاه فقره سرقت دستگیر شده بود و بیست سال سن داشت حضور یافت و دادستان با طرح پرسش­‌هایی از وی، به عنوان نتایج پیشگیرانه، اظهار کرد: اعتیاد متهم به هرویین و شیشه و این­که انگیزه‌­اش از ارتکاب سرقت از منازل، تامین هزینه­ استعمال مواد بوده، نشان می‌‌ دهد که جمع‌آوری معتادان متجاهر، در آمار سرقت نقش جدی دارد و طرح جمع‌­آوری معتادان متجاهر که طی چند ماه اخیر از سوی دادستانی و با همکاری شهرداری، پلیس تهران و سایر دستگاه‌ها اجرا شده است، نمایانگر تأثیر اقدامات پیشگیرانه­ است و لذا قضات دادسرا‌ها و دادگاه ‌های انقلاب باید در مقابله با این دسته از مجرمان عزم جدی داشته باشند.

در ادامه­، احمدعلی اکبری سرپرست ناحیه ۱۰ دادسرا، مختصری از وضعیت ناحیه را ارائه داد و با اعلام این­که دادسرای هاشمی دارای ۱۱ شعبه بازپرسی، ۷ شعبه دادیاری تحقیق و ۴ شعبه اجرای احکام است افزود: این دادسرا به جرایم سه منطقه شهرداری شامل مناطق ۹ و ۱۰ و ۲۱ رسیدگی می‌­‌کند که جمعیت این سه منطقه بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر است.

وی از جمله پرونده ­های قضایی سنگین در این ناحیه را، جرایم ارتکابی از سوی برخی نمایندگی­‌های فروش اتومبیل اعلام و در ذکر مهم­‌ترین مشکلات این دادسرا، به کمبود نیروی اداری اشاره کرد.

در پایان این نشست، از یک قاضی و یک کارمند این دادسرا تقدیر به­ عمل آمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: