کد خبر: ۶۶۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
تعداد بازدید: ۹۸۶
نقش اصلی ویتامین D، کمک به تنظیم سطح خونی کلسیم، فسفر، و منیزیوم (البته با اهمیت کمتر) است.
مقدار نیاز روزانه به ویتامین Dاین ویتامین برای رشد و سلامت استخوان‌ها ضروری و حیاتی است. بدون آن، استخوان‌ها نرم و بدشکل شده و نمی‌توانند خود را به‌صورت طبیعی ترمیم کنند. نتیجه این وقایع، بروز بیماری‌هایی مانند ریکتز در کودکان و نرمی استخوان یا اوستئومالاسی در بزرگسالان است. ویتامین D همچنین بر رشد و تمایز بسیاری دیگر از بافت‌ها تاثیر گذاشته و به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کند. این عملکردهای مختلف، تاثیر کمبود آن را در بروز بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های خودایمنی و سرطان نشان می‌دهد.

       دو فرم از این نوع ویتامین در خون قابل اندازه‌گیری است. یکی 25- هیدروکسی ویتامین D و دیگری، 1، 25- دی‌هیدروکسی ویتامین D. 25- هیدروکسی ویتامین D، فرم اصلی آن است که در خون یافت شده و پیش‌ساز نسبتا غیر فعال برای تبدیل به هورمون فعال، یعنی 1، 25- دی‌هیدروکسی ویتامین D است. به دلیل نیمه عمر طولانی و غلظت بالاتر 25- هیدروکسی ویتامین D، برای ارزیابی و پایش وضعیت ویتامین D در افراد از این فرم ویتامین D استفاده می‌شود.

       سطوح بالای ویتامین D و کلسیم می‌توانند منجر به رسوب کلسیم (کلسیفیکاسیون) و صدمه به ارگان‌ها، خصوصا کلیه‌ها و عروق خونی شود. اگر سطح منیزیوم خون کم باشد، می‌تواند منجر به سطح پائین کلسیم شود که این وضعیت به ویتامین D و تنظیم هورمون پاراتیروئید مقاوم است. شاید لازم باشد مکمل‌هایی مصرف شود که هم کلسیم و هم منیزیوم داشته باشد تا عملکرد طبیعی دوباره بازگردد.

        چه مقدار ویتامین D در طول روز باید مصرف کنم؟ این میزان بستگی به سن و جنسیت شما دارد. در سال 2010، موسسه پزشکی آمریکا، مرجع مصرف غذایی را هم برای کلسیم و هم ویتامین D منتشر کرد که در آدرس زیر قابل دستیابی است:
     

        آیا غنی کردن سیر و غلات با ویتامین D کار خوبی است؟ بله. مقدار ویتامین D که در بدن تولید می‌شود، ممکن است ناکافی باشد، خصوصا زمانی که مواجهه با نور آفتاب کم بوده و به‌طور روتین از ضدآفتاب‌ها هم استفاده شود. از آنجا که ویتامین D به‌طور طبیعی فقط در بعضی از مواد غذایی یافت می‌شود، مانند روغن کبد ماهی، دریافت آن به مقدار کافی برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر نیست. البته در بعضی از کشورها، شیر، غلات و آب‌میوه‌ها با ویتامین D غنی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که همه افراد به اندازه کافی این ویتامین را دریافت می‌کنند. این کار می‌تواند میزان ریکتز نوجوانان را کاهش دهد.

        آیا می‌توانم همه ویتامین D مورد نیاز روزانه را از ماست و پنیر دریافت کنم؟ شاید. متاسفانه همه محصولات لبنی با ویتامین D غنی نمی‌شوند یا میزان ویتامین در آنها کم است.

        آیا ویتامین D استفاده‌های دیگری هم دارد؟ بله. ویتامین D به صورت کرم‌های موضعی هم وجود دارند که برای درمان نوعی اختلال پوستی به نام پسوریازیس استفاده می‌شود. تحقیقات برای استفاده از آن در دیگر حوزه‌ها هم در حال جریان و انجام است، مانند استفاده بالقوه از ویتامین D برای کنترل بیماری‌های خودایمنی.

        آیا ویتامین D جزء ضروری مکمل‌های کلسیمی است؟ از آنجا که جذب کلسیم به این ویتامین وابسته است، بسیاری از کارخانه‌های سازنده مکمل‌های کلسیم، به آنها ویتامین D را هم اضافه می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که دریافت کلسیم به نحو مطلوبی انجام می‌شود. اگر شما ویتامین D را به مقدار کافی از دیگر منابع دریافت می‌کنید، ویتامین D اضافی لازم ندارید. مقدار ویتامین D موجود در این قرص‌ها آن‌قدر نیست که است منجر به ویتامین D بیش از حد یا آسیب‌رسان شود.

شفاانلاین


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: