کد خبر: ۶۵۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
تعداد بازدید: ۴۶۷
رئیس گروه بیمارى‌هاى حیات وحش سازمان محیط زیست خبر داد:
رئیس گروه بیمارى هاى حیات وحش سازمان محیط زیست از تلفات حیات وحش در خراسان رضوى به دلیل شیوع تب برفکى خبر داد.

سیامک مسعودی در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد شیوع بیماری تب برفکی در میان حیات وحش کشور گفت: تنها یک گزارش درحیات وحش استان خراسان رضوی در مورد شیوع بیماری تب برفکی داشتیم که تلفاتی نیز علاوه بر دام اهلی در بین نشخوارکنندگان وحشی در حدود ۶ راس گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست امروز برای بررسی‌های بیشتر به استان خراسان رضوی می‌روند، ادامه داد: در خراسان رضوی اقدامات قرنطینه‌ای، بهداشتی، نظارتی وضدعفونی کردن آبشخورهای مشترک میان دام اهلی و حیات وحش توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان در حال انجام است.

مسعودی تصریح کرد: واکسیناسیون دام‌های اهلی نیز به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست توسط اداره کل دامپزشکی استان در حال انجام است، البته اقدامات پیشگیرانه در سایر مناطق کشور نیز برای جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیر دامی درحیات وحش توسط کلیه ادارات کل حفاظت محیط زیست و با همکاری ادارات کل دامپزشکی استان‌ها با جدیت صورت می‌گیرد.

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، توضیح داد: سازمان دامپزشکی اواخر سال گذشته اعلام کرد؛ بیماری تب برفکی که بیماری ویروسی است، در برخی از استان‌های کشور در میان دام‌های اهلی مشاهده و سویه جدید ویروس بیماری در سال گذشته از کشورهایی مانند ترکیه و ارمنستان وارد غرب کشور شده است.

مسعودی افزود: بلافاصله ما درخواست کردیم که اقدامات لازم در زمینه واکسیناسیون و قرنطینه دام‌ها صورت بگیرد، زیرا این بیماری می‌تواند از دام اهلی به حیات وحش منتقل شود و در واقع منشا این بیماری در میان حیات وحش، دام‌های اهلی است.

وی با بیان اینکه این بیماری در گروه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان تقسیم نمی‌شود، گفت: تب برفکی علف‌خوارانی مانند کل و بز، قوچ و میش و آهو را مبتلا می‌کند.

مسعودی در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR) اظهار کرد: در سال جدید گزارش رسمی مبنی بر تلفات ناشی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان حیات وحش تاکنون نداشتیم، هرچند اخیرا تلفاتی در نشخوارکنندگان وحشی استان تهران (قوچ و میش) وجود داشته است که با توجه به نمونه برداری‌ها و بازدیدهای صورت گرفته از منطقه علت آن در دست بررسی است.

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سال گذشته حدود۱۰۰۰ راس از حیات وحش در استان‌های مرکزی، زنجان، البرز، قزوین و تهران در اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) تلف شدند، گفت: در سال گذشته بیشتر کل و بز و سپس قوچ و میش وحشی به این بیماری مبتلا شدند. طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز از طریق دام اهلی به حیات وحش انتقال پیدا می‌کند.

مسعودی تصریح کرد: مشکل کمبود واکسن PPR و مشکلاتی که در فرآیند واکسیناسیون دام‌های اهلی وجود داشت و احتمالا جابجایی غیرمجازدام‌ها در شیوع این بیماری بسیار موثر بود. امیدواریم با عنایت به مکاتبات بعمل آمده با وزارت جهادکشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور و پیگیری‌های صورت گرفته امسال به اندازه کافی واکسن برای تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک توسط سازمان دامپزشکی کشور تهیه شود و واکسیناسیون دام‌های اهلی (روستایی وعشایری) و اقدامات قرنطینه‌ای و بهداشتی توسط ادارات کل دامپزشکی استان‌ها مستمر و به موقع صورت بگیرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: