کد خبر: ۶۵۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
تعداد بازدید: ۵۸۸
اونس طلا که این هفته کاری را با نوسان‌های محدود انتظاری شروع کرده بود، از عصر روز دوشنبه حرکتی را به سوی میانه کانال 1200 دلار آغاز کرد که تا آستانه انتشار بیانیه فدرال رزرو در چهارشنبه شب ادامه داشت.
تقلای طلا در هفته بانکیاونس طلا که این هفته کاری را با نوسان‌های محدود انتظاری شروع کرده بود، از عصر روز دوشنبه حرکتی را به سوی میانه کانال 1200 دلار آغاز کرد که تا آستانه انتشار بیانیه فدرال رزرو در چهارشنبه شب ادامه داشت.

هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به ترتیب 6 و 5 دلار رشد کرده و به قیمت 1243 دلار رسیده بود، روز چهارشنبه را با قیمت 1244 دلار آغاز کرد. قیمتی که تا ساعت 6 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1248 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد، به‌ویژه از آن رو که اواخر شب گذشته بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو درباره سیاست پولی منتشر شد.

دور از ذهن است که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره وجوه فدرال را در نشست ماه آوریل تغییر داده باشد، اما لحن و واژه‌های به کار رفته در بیانیه و نشست خبری جنت یلن، رئیس این نهاد، برای تمام بازارها مهم است. پوشش جزئیات این بیانیه و اثر آن بر بازارها در این گزارش ممکن نبود، اما در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» از بازارهای جهانی،‌ به این موارد پرداخته خواهد شد. در آن گزارش بیانیه روز پنج‌شنبه بانک مرکزی ژاپن هم مورد توجه خواهد بود.

رشد روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از همراهی عوامل خارجی با طلا بود. سه‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام هم رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به نفع طلا عمل کرده باشند. روز سه‌شنبه هم مانند روز دوشنبه با نوسان‌های محدود انتظاری شروع شد، اما دامنه افت و خیز در ساعات بعدی افزایش پیدا کرد. روز سه‌شنبه داده‌های بدتر از انتظار از میزان سفارشات اقلام بادوام ایالات متحده هم به نفع طلا عمل کرد.

 این داده بد به نفع کسانی کار می‌کند که خواهان افزایش نرخ‌های بهره نیستند. این داده بود که دلار را تضعیف کرد اما دلار از احتمال افزایش نیافتن نرخ بهره در پایان نشست دو روزه آوریل هم ضرر کرد. همزمان، بهای نفت خام به مرز 45 دلار نزدیک شد. چندی است در بازار نفت این احتمال مطرح شده که طلای سیاه کف قیمتی خود را در ماه‌های گذشته تجربه کرده است.

اونس روز چهارشنبه را با نوسان‌های محدود پیرامون قیمت 1244 دلار آغاز کرد اما مانند روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دوباره شاهد افزایش نوسان‌ها شد. شاخص دلار روز گذشته نیز تضعیف شد و بهای نفت خام هم به رشد خود ادامه داد.

بازارهای سهام نیز روز چهارشنبه را با کاهش شروع کردند تا سرمایه بیشتری به سوی بازار طلا هدایت شود. با وجود اثرگذاری عوامل افزایشی، معامله گران بازار طلا به شدت منتظر انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بودند. صبح چهارشنبه تمام برآوردها نشان می‌دادند که در نشست آوریل بانک مرکزی آمریکا خبری از افزایش نرخ‌های بهره نخواهد بود.

حتی برای نشست‌های آینده نیز این احتمال قوی در نظر گرفته نمی‌شد. تازه‌ترین نظرسنجی آسوشیتدپرس از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا حتی تا پایان سال 2016 میلادی نیز اندک خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این خبرگزاری، در حالی که شرایط اقتصادی آمریکا رو به بهبود است، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر کارشناسان اقتصادی معتقدند احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا حتی تا پایان امسال نیز کم و اندک خواهد بود.

بر اساس این گزارش در شرایطی که اقتصاد جهانی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و نرخ تورم آمریکا نیز هنوز کمتر از هدف مورد نظر فدرال رزرو است، بسیاری از اقتصاددانان اعلام کرده‌اند که احتمال افزایش نرخ بهره حتی در 6 ماه دوم امسال نیز پایین خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی جهان را کاهش داده و نسبت به وقوع یک رکود بین‌المللی دیگر هشدار داده است.

 هرگونه رکود اقتصادی در جهان می‌تواند تبعات منفی زیادی برای آمریکا به همراه داشته باشد. افت رشد اقتصادی چین نیز تا حد زیادی به کشورهای در حال توسعه زیان وارد کرده است. اروپا نیز در شرایط مطلوبی قرار ندارد و ژاپن نیز قصد دارد برای تحریک فعالیت‌های اقتصادی خود سیاست‌های انبساطی پولی بیشتری را اجرا کند.

روزنامه دنیای اقتصاد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: