کد خبر: ۶۵۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
تعداد بازدید: ۷۶۶
دبيرعلمي سي و دومين كنگره راديولوژي ايران گفت: امروزه به كمك تكنيك هاي جديد سونوگرافي و تصويربرداري مي توان ميزان آسيب بافتي در بيماري هاي مزمن كبدي را بدون نياز به نمونه برداري تشخيص داد كه اين امر علاوه بر سهولت، كاهش ريسك عوارض در بيمار و كاهش هزينه را به دنبال دارد .
تشخيص شدت بيماري مزمن كبد بدون نمونه برداريدكتر حميدرضا حقيقت خواه افزود: از آنجا كه بافت هاي سالم و ناسالم و نيز توده هاي موجود در بافت ها داراي قوام و سفتي متفاوتي هستند، براي تشخيص صدمه بافتي يا بدخيمي يك توده، مي توان با روش الاستوگرافي كه از شيوه هاي جديد سونوگرافي بشمار مي رود به شيوه غيرتهاجمي و در مدت زمان كوتاه تري بر حسب قوام بافت، نوع آن را مشخص كرد.
وي ادامه داد:روش الاستوگرافي از تكنيك هاي جديد سونوگرافي است كه در سي و دومين كنگره راديولوژي ايران ارايه مي شود.
حقيقت خواه اظهار كرد :اين شيوه كه كاربرد هاي زيادي پيدا كرده است، براي بررسي توده هاي مشكوك به سرطان در كبد، پستان، پروستات و تيروييد نيز به كار مي رود و در موارد شروع نارسايي كبد، ميزان آسيب بافتي و تاثير درمان در بهبود بيماري را مشخص مي كند.
دبيرعلمي سي و دومين كنگره راديولوژي ايران اضافه كرد :قرار است در سي و دومين كنگره راديولوژي ايران، كاربردهاي متنوع و جديد تكنيك شيرويوالاستوگرافي (SHEAR WAVE ELASTOGRAPHY) كه يكي از فناوري هاي نوين تصويربرداري پزشكي است، به راديولوژيست ها معرفي شود.
حقيقت خواه با اشاره به اينكه معادل الاستوگرافي، قوام سنجي و بررسي سفتي بافت ها يا حالت الاستيسيتي آن است، تصريح كرد: هم اكنون دستگاه هاي سونوگرافي كاربرد زيادي در تشخيص بسياري از بيماري ها داشته و با كمك فناوري هاي جديد به ويژه روش شيرويوالاستوگرافي، راديولوژيست قادر است در موارد هپاتيت و فيبروز كبد، شدت آسيب بافتي را تشخيص دهد.
وي افزود :همچنين به كمك اين تكنيك در همان موقع تصويربرداري مشخص مي شود كه آيا فرد به نارسايي پيشرفته كبد دچار است يا خير و در صورت ابتلا به بيماري مزمن كبدي و شروع يك دوره درمان، ميزان بهبود از طريق پايش قوام كبد نشان داده مي شود.
حقيقت خواه گفت: به كمك اين شيوه نوين همچنين مي توان توده هاي مشكوك به بدخيمي در سينه ، تيروئيد و پروستات را مشخص كرد.
دبيرعلمي سي و دومين كنگره راديولوژي ايران اضافه كرد: پيش بيني مي شود در آينده براي تشخيص شدت بيماري عضله قلب و ميزان نارسايي جفتي در خانم هاي باردار نيز از الاستوگرافي استفاده شود. از طرف ديگر براي يافتن مراكز حساس و ايجاد كننده دردهاي عضلاني و ...از طريق اين تكنيك، پيشرفت هايي ايجاد شده است.
سي و دومين كنگره راديولوژي ايران با محوريت تصوير برداري زنان گوارش و اقتصاد در راديولوژي 14 تا 17 ارديبهشت ماه امسال در برج ميلاد تهران برگزار مي شود.

 شفاآنلاین

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: