کد خبر: ۶۵۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
تعداد بازدید: ۴۵۹
محمد رضا عارف:
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، بابيان اينكه باتوجه به نقش دانشگاه در توسعه كشور بايد به اين مراكز بيشتر توجه كرد، گفت: بار عظيمي از اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي و تحقق شعار سال مدنظر رهبر انقلاب بر توسعه دانشگاه ها است.
بايد به دانشگاه ها توجه بيشتري شود محمدرضا عارف صبح پنج شنبه در كنگره آموزش عالي سال 1395 در دانشگاه تربيت مدرس اظهارداشت: معتقدم به سبب نقشي كه دانشگاه ها در تمامي امور دارد بايد به آموزش عالي توجه بيشتري شود.
وي گفت: بر همين اساس بايد به چالش هاي دروني آموزش عالي بپردازيم تا موانع و مشكلاتمان را برطرف سازيم.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: وضعيت آموزش عالي در كشور هم اكنون با ابتداي انقلاب قابل مقايسه نيست به گونه اي كه در سال 58، 175 هزار دانشجو در كشور بود و هم اكنون اين رقم به چهار ميليون و 700 هزار نفر رسيده كه گوياي تلاش مسوولان و مديران آموزش عالي طي سه دهه گذشته است.
وي ادامه داد: همچنين در كنار رشد كمي شاهد افزايش رشد كيفي نيز بوده ايم و در توسعه تحصيلات تكميلي و دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي گام هاي بسيار مناسبي طي اين سال ها برداشته شده است و ديگر امروز همچون گذشته وابسته به مراكز علمي خارج از كشور نيستيم.
عارف با بيان اين كه وظايف و ماموريت هاي آموزش عالي و دانشگاه ها در دو بخش از فرابخشي و بخشي قابل تقسيم است گفت: مهم ترين وظيفه دانشگاه ها و جايگاهش در اين است كه بايد براي كشور اتاق فكر تلقي شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم شعارهاي انقلاب را محقق سازيم و رشد و تعالي كه دغدغه همگان بوده به ثمر برسد بايد توجهي بيشتر به نيروي انساني و دانشگاه ها داشته باشيم.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: اجراي سند فرابخشي، ارائه راهبردهاي كلان براي پيشرفت كشور، آينده نگري در توسعه كشور، مشاركت در تبديل برنامه هاي پنج ساله، پاسداري از ارزش هاي انقلاب و حاكميت آنها، نقد و بررسي و تحليل عملكرد بخش هاي مختلف و ارائه راهكار، پاسخگويي به نيازهاي تخصصي بخش هاي مختلف، تحقق شعارهاي خود اتكايي و خودكفايي از جمله توقع هايي است كه از دانشگاه ها مي رود.
وي ادامه داد: همچنين در امر وظيفه بخشي آموزش عالي بايد به تربيت نيروي انساني كشور، توسعه علم و فناوري و توليد علم، محوريت اصلي در اقتصاد دانش بنيان، رسيدن به مرجعيت علمي در جهان، قطب علمي دنياي اسلام و جايگاه اول در منطقه توجه كنيم.
عارف افزود: مهم ترين راهبرد آموزش عالي هم اكنون در كشور نظام مند كردن آن است.
وي ادامه داد: جايگاه شوراي علوم و شوراي عتف، بازنگري جدي در نظام مديريت دانشگاه ها و تشكيلات موازي از جمله چالش هاي ساختاري آموزش عالي به شمار مي رود.
عارف اظهارداشت: رشد بي رويه آموزش عالي و ضرورت توسعه مند رشد كمي، فقدان يك نظارت و ارزيابي دقيق بر آموزش عالي، پايين بودن سطح تعامل دانشگاه ها با دستگاه هاي اجرايي، بي توجهي به اقتصاد آموزشي، نبود انسجام لازم در نظام آموزشي، ميزان همخواني نظام آموزش و پرورش با نظام آموزش عالي نيز از جمله چالش هاي آموزش عالي در كشور به شمار مي روند.
وي در ادامه با اشاره به ديپلماسي علمي گفت: نبايد نگاه امنيتي به مسائل علمي داشته باشيم و بايد از ديپلماسي علمي بتوانيم به بهترين نحو ممكن براي خدمت به كشور استفاده كنيم.
عارف عنوان كرد: متاسفانه تا كنون در جذب دانشجويان خارجي آن گونه كه بايد موفق نبوده ايم و هر دانشجوي خارجي مي تواند پس از فارغ التحصيلي به عنوان يك سفير فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به شمار آيد.
وي به چالش هاي پژوهشي و فناوري آموزش عالي در كشور اشاره كرد و افزود: اكنون ايران از نظر شاخص فضاي كسب و كار در ميان 179 كشور رتبه 130 قرار دارد و در رقابت پذيري صنعتي رتبه 67 و در شاخص جهاني نوآوري رتبه 120 هستيم.
وي ادامه داد: در شاخص ظرفيت علوم و فناوري رتبه 51 را در بين 76 كشور داريم.
وي با اشاره به نياز كشور به داشتن يك باور ملي گفت: ايجاد باور ملي برعهده دانشگاهيان است و معتقدم با اتكاي قانون، وزارت علوم و حمايت همه جانبه از قانون اجرايي شدن شوراي عتف و اولويت بخشي در امر فناوري بتوانيم مشكلاتمان را در بخش اقتصادي كشور نيز فراهم سازيم.

 ايرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: