کد خبر: ۶۵۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
تعداد بازدید: ۴۰۸
از توسعه غرب کارون تا صندوق پروژه و ساخت دکل
ستاره خلج فارس، پارس جنوبی و غرب کارون، همچنان از مهم‌ترین سرخط‌های وزارت نفت در سال جدید خواهد بود، سرخ های که این بار در کنار برنامه‌هی جدیدی چون ایجاد صندوق پروژه، تولید تجهیزات نفتی و البته ایجاد بازار خرید و فرو فراورده‌ها پیگیری می‌شود.
مانیفست کاری ساختمان قدیمی خیابان طالقانی در سال 95مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی سیاست‌های نفتی ایران طی سال جاری با اشاره به این‌که این برنامه‌ها با تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم تدوین شده است، اظهار کرد: در بخش‌های بالادستی سیاست اصلی وزارت نفت، توسعه استخراج از غرب کارون و همچنین پارس جنوبی خواهد بود و در بخش صنایع پایین‌دستی نیز هدف ما توسعه این صنایع در نفت و گاز و افزایش ارزش افزوده است.

سعید قوام‌پور با اشاره به تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی طی سال جاری عنوان کرد: برنامه‌های وزارت نفت طی سال جاری با سازگاری کامل با برنامه ششم توسعه تدوین شده است و در کنار آن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همچون سال گذشته در دست اقدام است.

وی با اشاره به 12 برنامه اقتصاد مقاومتی که در جلسات و کمیته‌های کارشناسی طی سال گذشته بررسی شده بود، ادامه داد: در این جلسات پروژه‌های لازم برای اجرای این برنامه‌ها و زمان اجرای آنها که گاه بین پنج تا 10 سال تعیین شده مشخص شدند.

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت افزود: در واقع برنامه‌های سال 1395 به همان شکلی خواهد بود که در کارگروه برنامه ملی در نیمه دوم سال گذشته تدوین شد و امسال کماکان همان برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را در اجرا ادامه می‌دهیم.

قوام‌پور با اشاره به این‌که نامگذاری امسال با نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل" بسیار بجا بوده است، اظهار کرد: این درست نیست که به برنامه اقتصاد مقاومتی بی‌توجهی شده باشد، بلکه می‌توان گفت این برنامه جزو معدود برنامه‌هایی بوده است که از زمان شروع به‌طور کامل پیگیری شد.

وی ادامه داد: بسیاری از مباحث همچون تکنولوژی وجود دارد که در مدت کوتاهی مطرح شده و سپس کمرنگ شده بود، اما روند اقتصاد مقاومتی برعکس بود به‌طوری که هرچه از اجرای آن می‌گذرد برنامه‌های آن پررنگ‌تر نیز می‌شود.

همه برنامه‌های نفتی و گازی امسال

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت با اشاره به این‌که جزییات برنامه سال 1395 برای بخش‌های نفت و گاز به زودی تدوین می‌شود، گفت: در بخش بالادستی تولید میعانات گازی از ستاره خلیج فارس و ورود این پالایشگاه با تولید 120 هزار بشکه در روز به مدار جزو برنامه‌های وزارت نفت خواهد بود.

به گفته قوام‌پور قرار است طی سال جاری 12 تا 13 مجتمع پتروشیمی نیز در کشور افتتاح شود.

وی با بیان این‌که شروع صادرات گاز به عراق با ظرفیت اولیه پنج میلیون مترمکعب از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است، افزود: همچنین افزایش ذخائر راهبردی نفت خام و فرآورده‌های آن هم در بخش داخل و هم خارج برای نگهداری نفت و فرآورده نیز از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود که بودجه آن نیز اختصاص داده شده است.

ساخت دکل داخلی

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت با اشاره به ساخت 10 گروه خانواده تجهیزات نفتی طی سال جاری عنوان کرد: در واقع ساخت سه دسته از تجهیزاتی که به فناوری پیچیده نیاز دارند جزو برنامه‌های امسال ما است که این تجهیزات شامل دکل نفتی، دستگاه نمک‌زدایی و دستگاه مولد مغزی سیار می‌شود.

انعقاد پنج تا شش قرار داد در قالب جدید

قوام‌پور همچنین درباره‌ی برنامه‌های این وزارتخانه برای انعقاد قرار‌داد‌های جدید نفتی و گازی اظهار کرد: در بحث IPC امسال تصمیم داریم پنج یا شش قرار‌داد مهم نفتی و گازی را انعقاد کنیم. اگرچه بحث‌ها همچنان در مورد مدل جدید قرار‌دادهای نفتی ادامه دارد، اما در برخی موارد صریح و دارای توجیه قرار‌داد امضاء خواهد شد.

افزایش ظرفیت تولید از غرب کارون به 100 هزار بشکه

وی همچنین درباره‌ی برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه میدان نفتی غرب کارون گفت: قرار است امسال فاز اول یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی افتتاح شود که با انجام این کار حجم تولید از این حوزه نفتی به 100 هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی

افتتاح و بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی در برنامه‌های سال‌های گذشته وزارت نفت بوده است که امسال نیز به گفته مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت افتتاح فازهای 19، 20 و 21 به عنوان فازهای جدید این میدان گازی از سرفصل‌های وزارت نفت خواهد بود.

قوام‌پور در این باره افزود: همچنین امسال فازهای 17 و 18 نیز به بهره‌برداری کامل خواهد رسید و البته فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی اگرچه در برنامه‌های امسال نخواهد آمد، اما احتمالا تا حدی توسعه پیدا می‌کند.

برنامه‌های خرد وزارت نفت

وی در ادامه با اشاره به این‌که وزارت نفت از دو سال قبل همزمان با شروع تدوین برنامه ششم توسعه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز عمل می‌کرد، ادامه داد: اگرچه ممکن است برنامه ششم با تاخیر وارد فاز اجرا شود اما برنامه‌های وزارت نفت از امسال همگام با آن خواهد بود.

قوام‌پور افزود: بنابراین توسعه شبکه گازرسانی برای بیش از یک میلیون مشترک جدید در بخش‌های روستایی و شهرهای کوچک و مرزی نیز از دیگر برنامه‌ای این وزارتخانه است.

راه‌اندازی صندوق پروژه

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت همچنین عنوان کرد: علاوه بر اینها قرار است برای تامین مالی پروژه‌های نفتی کشور صندوقی را با عنوان صندوق پروژه راه‌اندازی کنیم که مردم و سرمایه‌گذاران مشتاق به فعالیت در آن باشند، البته این صندوق مبدا خوبی برای تامین مالی پروژه‌ها خواهد بود.

قوام‌پور با اشاره به دیگر برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد: بهینه‌سازی انرژی و در راستای آن نوسازی ناوگان ریلی و همچنین سیستم گرمایشی و ساختمان‌ها از دیگر برنامه‌های ما در ماه‌های پیش‌رو خواهد بود.

وی اظهار کرد: اگرچه کاهش هدررفت گاز طبیعی کار پیچیده‌ای است و محاسبه اعداد دقیق مصرف در زمستان و تابستان کار دشواری است، اما این موضوع نیز از دیگر برنامه‌های وزارت نفت خواهد بود.

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت با بیان این‌که سیاست‌های سال جاری این وزارتخانه به‌طور کلی تدوین شده است، گفت: تنها ممکن است پنج تا 10 درصد به این برنامه‌ها افزوده شود.

قوام‌پور همچنین با اشاره به تاکید مجدد رهبری بر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: تاکید مجدد می‌تواند برای این باشد که روش کار در برخی بخش‌ها متفاوت خواهد بود، مثلا راه‌اندازی صندوق پروژه برای افزایش مشارکت یکی از این اقدامات تازه است و از سوی دیگر وزارت نفت نیز به دنبال بازار برای ورود افراد و فعالیت در زمینه‌ی خرید و فروش فرآورده‌ها نیز می‌گردد.

وی اضافه کرد: درون‌زا و برون‌گرا بودن برنامه‌های نفتی و گازی در برنامه‌ریزی برای سال جاری لحاظ شده و فکر می‌کنم برنامه‌های امسال ما در اجرای انتظارات اقتصاد مقاومتی موفق باشد.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: