کد خبر: ۶۵۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
تعداد بازدید: ۷۰۹
کنترل نرخ سود بانکی به عنوان یک سیاست مستقیم پولی چقدر می تواند در بهبود شرایط اقتصادی موثر باشد.
آیا کاهش نرخ سود بانکی اقتصاد را جلا می‌دهد؟سیاست های پولی یکی از ابزارهای کنترل اقتصاد کشور است و در شرایط رکود تورمی حاکم براقتصاد، حساسیت انتخاب این سیاست ها بیشتر احساس می شود بطوریکه کج روی در انتخاب آن می تواند برای کشور هزینه بردار باشد.

لازم به ذکر است، مسیری که به عنوان سیاست های اقتصادی تعریف می شود باید هم تضمین کننده رونق اقتصادی و هم تثبیت کننده  نرخ تورم باشد و همین موضوع یکی از چالش های اساسی در تعیین سیاست های پولی کشور است.

براساس این گزارش کنترل نرخ‌های سود بانکی به عنوان یک ابزار مستقیم پولی مطرح می شود که بانک مرکزی می‌تواند مستقیماً از قدرت تنظیم‌کنندگی خود برای اجرای آن استفاده نماید. اما این سیاست پولی چقدر می تواند در بهبود شرایط اقتصادی موثر باشد.

محمدعلی مددی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت:کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نه تنها ناهماهنگی در اقتصاد ایجاد نمی‌کند، بلکه اگر مدیریت درستی صورت گیرد، در رونق اقتصادی موثر است.

وی افزود: با خارج شدن نقدینگی‌ از بانک‌ها و هدایت سرمایه‌ها به بخش تولید و صنعت، به طور یقین می توان رکود حاکم برتولید را ساماندهی کرد.

این نماینده ملت گفت: شاید در کوتاه مدت تاثیر بسزایی در حوزه اقتصادی نگذارد، اما در بلندمدت بخش اقتصاد ما از موهبات این اقدام بی‌نصیب نخواهد بود.

وی در پایان گفت: البته همه این مسائل به شرطی اتفاق می‌افتد که هدایت سرمایه‌ها پس از خروج از بانک‌ها به سمت تولید و صنعت پیش رود.

***کاهش نرخ سود بانکی مولد رونق بازار

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی اگر در تعامل با تورم باشد باعث می شود تا عرضه کالا و محصولات صورت گیرد و تاثیرات مثبتی را در بازار ایجاد کند.

وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی تأثیرات بسزایی در کاهش هزینه تمام شده تولید دارد و موجب می شود تا تولیدکنندگان با هم به رقابت بپردازند و در نتیجه صادرات افزایش یابد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: برخی از بانک ها بر این باورندکه با افزایش نرخ سود بانکی مشتری بیشتری را جذب می کنند در همین راستا وارد مسابقه افزایش نرخ سود با دیگر بانک ها می شوند که متأسفانه این مسئله آثار مخربی بر اقتصاد و تولید می گذارد.

نباید فراموش کنیم که سرمایه دار به دنبال کسب سود  بیشتر است وقتی نرخ تورم 15 درصد باشد و نرخ سود بانکی 20 درصد واضح است که سرمایه گذاری روی هیچ کالایی به اندازه بانک ها سود آور نیست!

و بدین ترتیب پول ها به جای آنکه در صنعت و بازار سرمایه گذاری شوند به بانک ها می رود و صنعت بدون سرمایه از نفس می افتد، افرادی بی کار می شوند و قدرت خرید پایین می آید و این حلقه آن قدر تکرار می شود که اقتصاد به نفس می افتد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: