کد خبر: ۶۵۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
تعداد بازدید: ۱۱۸۸
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شماره 1490 مرکزی برای پاسخگویی و اطلاع رسانی داروها و سموم است.
آیا تا به حال با ۱۴۹۰ تماس گرفته‌اید؟مجید سعیدی گفت: نخستین مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور در بهمن ماه 1375 در معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

به گزارش اینسا، وی افزود: طی 18سال گذشته در سطح کشور، 38 مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم راه‌اندازی شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: در حال حاضر مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در تهران و چند استان کشور، تحت نظارت ستاد مرکزی و سازمان غذا و دارو و در ساختار اداری معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور، به صورت شبانه روزی فعال است.

وی افزود: مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در برخی دیگر از مراکز در دو شیفت صبح و بعدازظهر و بقیه مراکز در ساعات اداری به سوالات مردم و گروه پزشکی در زمینه داروها و موارد مسمومیت پاسخ‌ می‌دهند که این مرکز در مازندران از ساعت 8 الی 21 پاسخگوی سوالات دارویی و مسمومیت است.

سعیدی با تاکید بر این‌که فعالیت این‌گونه مراکز در هر کشوری برای ارتقای امنیت دارویی مصرف‌کنندگان و دسترسی به آمار، ارقام و اطلاعات منطقه‌ای و کشوری ضروری است، اظهار کرد: رشد فزاینده این تماس‌ها نشانه علاقه فراوان مردم برای دریافت خدمات و مشاوره‌های دارویی و مسمومیت‌ها بوده و شاخصی برای بالندگی علمی و فرهنگی یک جامعه به شمار می‌رود که قبل از مصرف دارو، خود را نیازمند به مشورت با کارشناسان شایسه و مورد اعتماد می‌بیند.

وی افزود: مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم در کل کشور علاوه بر وظیفه پاسخگویی تلفنی به سوالات دارویی و مسمومیت‌ها، انجام فعالیت‌های سالانه مانند برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها و آماده باش نوروزی و... را برعهده دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: به طور کلی این خدمات در دو سطح عمومی و تخصصی توسط کارشناسان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ارزیابی دارو، مورد تجویز دارو و ارائه اطلاعات کلی در ارتباط با آن، مورد مصرف دارو در هر بیمار، روش‌های تجویز و استفاده از دارو و روش بهینه در جهت کاهش عوارض و افزایش اثربخشی، موارد منع مصرف دارو، موارد احتیاط مصرف و بررسی امکان استفاده، شناسایی عوارض شایع، راه‌های کاهش آنها، هم‌چنین شناسایی عوارض خطرناک و اقدام صحیح در برخورد با آنها، تداخلات در سه سطح تداخل با داروهای دیگر، غذاها و آزمایشات تشخیص طبی و راهنمایی مناسب هنگام برخورد با موارد مهم، ایمنی مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی، سازگاری داروهای تزریقی با هم و با محلول‌های تزریقی، شرایط نگهداری و پایداری داروها، بررسی شدت مسمومیت‌ها و راهنمایی اولیه و اقدامات مقتضی قبل از رساندن فرد مسموم به بیمارستان از جمله مواردی است که این مرکز در تماس‌های عمومی و تخصصی پاسخگو است.

سعیدی اظهار کرد: برای ارتباط با مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم مردم لازم است که شماره 1490 را گرفته و با واردکردن شماره دو به یکی از کارشناسان متصل شوند.

وی افزود: مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم 1490 با حضور کارشناسان مجرب شرح حال کامل از بیماری‌ها و داروهایی که توسط بیمار مصرف می‌شود و یا قصد مصرف آن وجود دارد، پاسخ مناسب و علمی ارائه می‌شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: