کد خبر: ۶۵۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
تعداد بازدید: ۶۳۶
نامه سرگشاده رسول خادم چه معنایی دارد؟!
« رسول خادم» رئیس فدراسیون کشتی در نامه ای که هدف از آن حل مشکلات مالی فدراسیون های المپیکی عنوان شده، با ادبیاتی تند و بی سابقه، رییس جمهوری و مدیران ارشد دولت را متهم به بی توجهی به ورزش نموده و ادعا کرده است که دولت توانایی حمایت از حداکثر 20 قهرمان ملی در چند رشته ورزشی محدود از جمله کشتی،وزنه برداری، تکواندو، دو و میدانی و تیراندازی را که به عقیده وی، می توانند مدعی کسب مدال در المپیک ریو باشند، ندارد.
ادعاهای قهرمان دیروز و رئیس فدراسیون امروزخادم که علاوه بر ریاست فدراسیون کشتی، کسب مدال طلای المپیک 1996 آتلانتا آمریکا را نیز در کارنامه خود دارد، در این نامه که امروز شنبه از سوی روابط عمومی فدراسیون کشتی انتشار یافت و نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، با اشاره به برگزاری رقابتهای 2016 المپیک در برزیل در سال آینده نوشته است: «در چند ماه گذشته درخواست ها و گلایه مندی های زیادی به دلیل عدم توجه لازم به فدراسیون های المپیکی و قهرمانان ملی شرکت کننده در مسابقات المپیک، به صورت رسمی منتشر و اعلام شده ولی متاسفانه فاقد هر گونه نتیجه عملی از سوی مسئولین دولت بوده است.»
ادعای رسول خادم درحالی روز شنبه در قالب نامه به رییس جمهوری در اختیار رسانه ها قرار گرفته است که روز گذشته( جمعه) معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزیر ورزش و جوانان، در گفت و گویی تاکید کرد: دولت به رغم مشکلات اقتصادی در سال 94 برای ورزش چیزی کم نگذاشته است و در سال ماقبل المپیک سعی کرده اعتبار مورد نیاز فدراسیون های المپیکی را به طور کامل تامین کند.
سید مناف هاشمی با بیان اینکه سال 94 سخت ترین سال دولت از نظر اقتصادی و مالی در 37 سال گذشته بوده است که نباید این موضوع نایده گرفته شود، گفت: دولت نسبت به اعتباراتش برای مجموعه های ورزشی چیزی کم نگذاشته است و بیش از توان به این حوزه کمک کرده است.
وی در پاسخ به این سئوال که چه میزان از اعتبارات سال 94 وزارت ورزش و جوانان دریافت شده است،گفت: بیش از 92 درصد از اعتبارات دستگاه ورزش دریافت شده است. البته ناگفته نماند که سال مالی عمرانی تا 31 تیرماه است و قطعا تا آن زمان تمامی وعده ها عملی خواهد شد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه فدراسیون های المپیکی در سال 94 در اولویت برنامه ها قرار داشته اند چون در سال قبل از المپیک قرار داریم، گفت: درباره فدراسیون های المپیکی به آنچه تعهد داشتیم، عمل کرده ایم. بین 95 تا 100 درصد و حتی در برخی فدراسیون ها بیش از 100 درصد تعهدات را عملی کردیم. البته این موضوع به معنی نادیده گرفتن دیگر فدراسیون ها نبوده است و به آنان نیز در حد توان ما و نیاز آنها کمک شده است.
رییس فدراسیون تکواندو به عنوان یکی از رشته های مدال آور المپیک نیز در گفت و گو با ایرنا، درخصوص این ادعا که در آستانه المپیک از سوی دولت حمایت مناسبی از ورزش بویژه رشته های المپیکی نمی شود؟ عنوان کرد: وقتی صحبت از حمایت می شود همه فقط به فکر منابع مالی هستند در حالیکه مسائل مالی تنها بخشی از حمایت است. وقتی با این همه افتخار مورد هجمه و بی مهری قرار بگیریم، داشتن میلیاردها تومان هم با این فضای مخرب سودی ندارد.
پولادگر با اشاره بااینکه مردم و قهرمانان ایران زمین، احساسی هستند، ادامه داد: اگر قهرمانان انگیزه لازم برای پیروزی در مسابقات را داشته باشند، همه کار انجام می دهند و این مساله در اسطوره های ورزش ما نیز دیده می شد.
رییس فدراسیون تکواندو گفت: آنهایی که در عرصه های مختلف به دنبال پول بوده اند از ایران رفته اند ولی وقتی اسم وطن به میان می آید، کمبودی را احساس می کنند.
پولادگر گفت: در فضای المپیک بیش از همه چیز نیاز به همدلی و همراه بودن است و همه چیز در پول خلاصه نمی شود.

* خادم و سخنانی که از او انتظار نمی رود
خادم در نامه خود به رییس جمهوری با یادآوری اینکه «رقابت های المپیک 2016 برزیل، حدود شش ماه آینده به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی جهان برگزار می شود»، مدعی شده 'برای فدراسیون های المپیکی، کادرهای فنی و قهرمانان ملی قطعی شده است، که کسب موفقیت و پیروزی در مسابقات المپیک برزیل، هیچ گونه اهمیت و اولویتی بر مبنای سیاست های جاری آن دولت محترم ندارد'. این درحالی است که مدیران ورزش کشور اعم از وزیر ورزش و جوانان و رییس کمیته ملی المپیک طی هفته ها و ماه های گذشته بارها بر حمایت همه جانبه از رشته های المپیکی تاکید کرده اند و جالب اینجاست که در اظهارات هر دو مقام عالیرتبه ورزش کشور این نکته مشترک وجود دارد که فدراسیون کشتی از همه فدراسیون ها در اختصاص منابع مالی بیشتر مورد توجه قرار داشته که حتی این توجه مورد اعتراض فدراسیون های دیگر هم بوده است. 
رسول خادم در بخشی از نامه خود به رییس جمهوری آورده است:« خدا را خوش نمی آید به دلیل عدم توجه مسئولین، بیش از این، این سرمایه های معنوی جامعه (قهرمانان ملی، موسپیدان پیشکسوت، مربیان و مدیران ورزش های المپیکی) را قربانی کنیم». این درحالی است که وزیر ورزش و جوانان به عنوان متولی دستگاه ورزش در دولت،موضوع المپیک را برای دولت با اهمیت توصیف کرده و می گوید : با حمایت های دولت پاداش قهرمانان برای المپیک و پارالمپیک آینده رشد قابل توجهی داشته است و امیدوارم ورزش مثل همیشه موجب شادی مردم شود.
محمود گودرزی در هفتاد و چهارمین شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان که 30 آذرماه برگزار شد، توجه به المپیک و پارالمپیک را یک راهبرد مهم برای وزارتخانه دانست و گفت: برای سال آینده درخصوص المپیک مبلغ 100 میلیارد تومان از دولت درخواست کرد ه ایم.
وزیر ورزش و جوانان افزود: با حمایت های دولت پاداش قهرمانان برای المپیک و پارالمپیک آینده رشد قابل توجهی داشته است و امیدوارم ورزش مثل همیشه موجب شادی مردم شود.
درحالی که رییس فدراسیون کشتی در نامه خود از بی توجهی مسوولان ارشد کشور نسبت به المپیکی ها سخن گفته است، وزیر ورزش از تمامی معاونان وزارتخانه خواسته تا به طور منظم به اردوهای تیم های ملی ایران در راه المپیک آینده سر بزنند و با قهرمانان و مربیان و مسئولان فدراسیون ها همراهی و همدلی ها بیشتر شود.
در همین راستا، کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، درخصوص توجه به فدراسیون های المپیکی گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت منابع مالی که دولت با آن روبرست، کمیته ملی المپیک نه تنها هیچ وقت مشکلات مالی را برای خود محدویت تلقی نکرد بلکه تلاش کردیم بگونه ای مدیریت کنیم تا اجرای برنامه ها به تحقق اهداف تعیین شده در بازی های المپیک ریو 2016 منجر شود.
هاشمی اظهار داشت: در بخش بودجه و تخصیص آن به فدراسیون های المپیکی که براساس سطح بندی صورت گرفته، اولویت نخست با فدراسیون های مدال آور از جمله کشتی و تکواندو است.البته این بدین معنا نیست که رشته هایی که کسب سهمیه کرده اند و یا امید به مدال دارند به آنها تخصیص نیابد بلکه اعتبارات طبق اولویت به فدراسیون های المپیکی پرداخت می شود.
هاشمی گفت: خوشبختانه بعد از پیگیری های انجام شده قرار است با توجه به درپیش بودن رویداد بین المللی بازی های المپیک 2016 اعتبارات خوبی به این کمیته تخصیص داده شود و ما نیز بلافاصله مبالغی به فدراسیون های المپیکی پرداخت کنیم تا فشارهای مالی مجموعه های ورزشی کم شود زیرا فدراسیون ها در شرایط سخت و کمبود منابع مالی به فعالیت خود ادامه می دهند.
رییس کمیته ملی المپیک با قدردانی از تمامی فدراسیون های ورزشی که برغم مشکلات و محدودیت های مالی، همچنان روند آماده سازی ورزشکاران خود را برای حضور قدرتمند در رقابت های بین المللی از جمله المپیک 2016 ریو ادامه دادند، اظهار امیدواری کرد که کاروان ورزشی ایران در المپیک 2016 نتایج خوبی کسب کند زیرا ظرفیت مدال آوری ورزش ما بالاست .
برغم تاکیدات مکرر مدیران ورزش کشور بر حمایت همه جانبه از فدراسیون های المپیکی،رئیس فدراسیون کشتی در نامه خود خطاب به رییس جمهوری مدعی شده که ورزش و موفقیت ورزشکاران در المپیک در اولویت دولت نیست.
با این حال، 
رسول خادم در نامه خود نوشته است: « قهرمانان ملی، مربیان و مدیران ورزش های المپیکی کشور که تمامی عمر، آبرو و توانایی خود را از زمان فعالیت آن دولت محترم، با کمترین حمایت ممکن، صرف برنامه ریزی و فعالیت برای کسب موفقیت در مسابقات المپیک آینده کرده اند، انتظار دارند دولت محترم صادقانه، اولویت نداشتن کسب نتیجه در مسابقات المپیک برزیل را به ده ها میلیون مردم علاقه مند به ورزش کشور اعلام کند.»
وی با بیان اینکه « کسب موفقیت در مسابقات المپیک، موضوعی کاملا ملی و بخشی از منافع ملی کشور است. از این رو موضوعی نیست که انتظار داشته باشیم بخش خصوصی مسائل و مشکلاتش را حل کند»، افزوده است: « سهم بودجه دولت در تامین نیازهای مالی فدراسیون های المپیکی، کمتر از 15 درصد از کل بودجه این فدراسیون ها است. در واقع فدراسیون های المپیکی که فاقد هرگونه ساختار اقتصادی و منابع مالی هستند، بیش از 80 درصد از هزینه های خود را با دست خالی و گرو گذاشتن آبروی مدیران، پیشکسوتان، مربیان و قهرمانان ملی شان تامین می کنند.»
خادم در شرایطی این سخنان را بیان کرده که نه تنها هیچ سندی برای اثبات ادعاهایش نیاورده است بلکه تامل در سخنان مسئولان دولتی بخش ورزش و نیز روسای فدراسیونها - آنگونه که در بالا به بخشهایی از آن اشاره شد-، کاملا عکس اظهارات او را نشان می دهد.
از نظر کارشناسان، انتشار این نامه تند و بی سابقه آنهم با چنین ادبیات نامناسب و دور از شانی آنهم در فضای پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی عجیب و سوال برانگیز است. 
برخی کارشناسان در تحلیل این نامه، آن را «نوعی فرافکنی و عوامفریبی» از سوی رییس فدراسیون کشتی در آستانه رویداد مهم المپیک عنوان کرده اند؛ رویدادی که تا زمان برگزاری آن هنوز شش ماه دیگر باقی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
يك ايراني
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
0
0
هر كسي حرف حق بزند، ميگوييد ادبياتش نامناسب بوده. آقاي خادم قبل از اينكه دير شود به فكر علاج واقعه است ،واين نشان از مسئوليت پذيري ايشان است. مگر چند ايراني تا كنون بعد از كودتاي آمريكاييها ،در آمريكا پرچم ايران را در خاك آمريكا به اهتزاز در آورده؟ ايشان همواره خادم مردم و از پهلوانان تاريخي ايران است.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: