کد خبر: ۶۵۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
تعداد بازدید: ۱۰۰۵
«آئین ملی بزرگداشت نوروز 1395» دو روز دیگر کار خود را در حالی در تهران آغاز می‌کند که همه‌ برنامه‌های اجرائی و پژوهشی آن تا قبل از آغاز سال جدید و در واقع قبل از نوروز 95 به پایان می‌رسد.
معرفی نوروز با میراث‌فرهنگی، اعتبار از نهادهای دیگر

با این حال، سمیع‌اله مکارم حسینی، دبیر شورای سیاستگذاری آئین بزرگداشت نوروز موافق این قضیه نیست. او با اشاره به انتخاب پایلوت‌هایی به عنوان «نوروزگاه» در 12 استان و 18 شهر کشور، از 24 اسفند ماه می‌گوید: قرار است اگر برنامه‌ها خوب پیش رفت و مردم استقبال کردند، نوروزگاه‌ها فعالیت خود را تا پایان نوروز 95 داشته باشند.

او که صبح امروز (سه‌شنبه 11 اسفند) در نشست خبری «برنامه‌های آیین ملی بزرگداشت نوروز 1395» در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا که چرا برنامه‌های این آئین بزرگداشت تا قبل از آغاز نوروز به پایان می‌رسد، اظهار کرد:‌ این فقط بحث علمی و پژوهشی قضیه است و بحث‌های اجرائی این مراسم تا پایان نوروز می‌توانند ادامه دار باشند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در طول سال‌های گذشته برنامه‌ها به گونه‌ای نبوده است که دست‌کم یک یادمان از نوروز در یک نقطه از کشور داشته باشیم یا حتی به صورت سالانه یک جشن کوچک برگزار کنیم، گفت: بحث «نوروزگاه» مهم‌ترین چیزی است که در قالب یک جشن قرار است در 12 استان و 18 شهر کشور برگزار شود. این نقاط به عنوان پایلوت انتخاب می‌شوند و با بررسی وضعیت سال آینده و اقداماتی که انجام داده‌ایم، تصمیم می‌گیریم در سال‌های بعد آن را تعمیم دهیم یا خیر.

* معرفی نوروز را میراث برنامه‌ریزی کرده، نهادهای دیگر اعتبار بدهند

او درباره میزان اعتبار اختصاص یافته به پروژه ایجاد نقاط «نوروزگاهی» در 12 استان و 18 شهر کشور تاکید کرد: یک مبلغ به طور متمرکز در این زمینه پیش‌بینی شده، اما چون ممکن است از نظر هزینه قابل کنترل نباشد به استان‌ها پیشنهاد داده‌ایم از نهادهای عمومی‌، غیر دولتی‌، ادارات محلی‌، استانداری‌ها و شهرداری‌ها نیز برای تکمیل این پروژه کمک بگیرند. اما پولی به صورت متمرکز برای این پروژه اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: با توجه به قابل پیش‌بینی نبودن منابع امسال، مجبور بودیم تعداد استان‌های اعلام شده برای این اقدام را محدود کنیم. با این وجود به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد داده‌ایم که یک ردیف اعتباری مجزا برای این کار اختصاص دهد.

* هفت‌سین و سفره‌های نوروزی متفاوت‌اند

شبان میرشکرایی، مسئول کمیته ملی «نوروزگاه» نیز درباره‌ی نقاط پایلوت این بخش از مراسم توضیح داد: نقاط پایلوت نوروزگاهی از 24 اسفند ماه کار خود را شروع می‌کنند و تا 29 فعالیت دارند و در صورتی که مورد استقبال عمومی مردم قرار گیرند، تا پایان نوروز به کار خود ادامه می‌دهند.

او سه شهر از استان سیستان و بلوچستان شامل زابل‌، ایرانشهر و چابهار را از نقاط پایلوت نوروزگاهی دانست و گفت: موزه مردم‌شناسی زابل، محدوده بازار در ایرانشهر و بازار سنتی چابهار پایلوت نوروزگاهی این استان هستند. همچنین معبد هندوها در هرمزگان، یکی از مراکز اصلی خرید در قشم، کاروانسرای عباسی در نیشابور، باغ موزه قصر در تهران،‌ بازار لاهیجان ‌، خانه کرد شهر سنندج در کردستان، حمام وکیل فارس‌ و بازار سنتی بوشهر از دیگر پایلوت‌ها برای نقاط «نوروزگاهی» هستند.

وی با اشاره به افتتاح «راه شاهی» از میدان نقش جهان تا مجموعه چهل ستون در اصفهان گفت: مجموعه 40 ستون نیز یکی از پایلوت‌های نوروزگاهی است. همچنین گنبد کاووس در استان گلستان، اسکله بندر ترکمن و مراغه تپه در استان گلستان نیز از نقاطی هستند که به عنوان مرکز نوروزگاهی انتخاب شده‌اند.

میرشکرایی تاکید کرد: پایلوت‌های نوروزگاهی در استان‌های مطرح شده یک بخش ثابت دارند که در آنها غرفه برگزار می‌شود و یک بخش دیگر، مسیری سیار است که مراسم نوروزخانی در آنها اجرا می‌شود.

او چهارشنبه سوری و مراسم‌هایی که برای این شب توسط برخی از مردم برگزار می‌شود را از جمله مورادی دانست که در «نوروز گاه‌ها» به آن پرداخته می‌شود و گفت: قرار است در نوروزگاه‌ها، رسوم صحیح «چهارشنبه سوری» در هر منطقه از ایران نمایش داده شود.

او همچنین با اشاره به پهن کردن سفره‌های نوروزی در استان‌هایی که نوروزگاه در آنها برگزار می‌شود گفت: به این استان‌ها تاکید شده است که باید سفره‌های نوروزی منطقه خود را پهن کنند نه لزوما سفره هفت سین که به صورت مشترک بین همه استان‌ها وجود دارد. هرچند سفره نوروزی یکسری اشتراکات مانند‌ آب آیینه و چراغ دارد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: