به گزارش خبرداغ به نقل ازخبرآنلاین؛الهه جعفرزاده: هتل بینالمللی باباطاهر تهران در روز یکشنبه، ۸ تیر ۱۴۰۴، میزبان نشستی مهم با حضور جمشید حمزهزاده، رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران، و سیدرضا صالحیامیری، وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بود. این نشست به بررسی چالشهای صنعت هتلداری در پی جنگ اخیر و کاهش چشمگیر ورود گردشگران اختصاص داشت. هتلداران با تأکید بر تعهد خود به مهماننوازی و مسئولیت اجتماعی، خواستار حمایتهای قاطع دولت برای جبران خسارتها و بازسازی زیرساختهای فرسوده شدند.
طی این نشست، وزیر میراثفرهنگی با تأکید بر ضرورت حمایت از صنعت گردشگری، پیشنهاد تشکیل کمیتهای متشکل از نمایندگان هتلداران و تشکلهای گردشگری را مطرح کرد و در اینباره اظهار داشت: «این کمیته با همکاری هتلداران باید گزارشی دقیق از وضعیت کنونی و راهکارهایی برای جبران خسارتها به دولت ارائه دهد.»
صالحیامیری با اشاره به روند صعودی گردشگری ورودی پیش از جنگ بین ایران و اسرائیل، گفت: «سال گذشته بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شدند که نشاندهنده بازگشت کشور به مدار گردشگری بینالمللی بود، اما جنگ اخیر این روند را مختل کرد.» او با تأکید بر اهمیت دیپلماسی گردشگری، اظهار داشت: «جذب هدفمند گردشگران خارجی، کلید نجات صنعت گردشگری است.»
انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری کشور، هم در این راستا گفت: «قبل ازشروع جنگ، وزارتخانه گامهای بلندی را برای توسعه گردشگری برداشته بود که رژیم صهیونیستی فضا را بر هم زد. با این حال و در همین شرایط، اقامتگاهها در بسیاری از نقاط کشور تا ۹۰ درصد تخفیف لحاظ کردهاند و بومگردیها رایگان اسکان دادهاند. برای اولین بار از صندوق توسعه ملی وام گرفتیم و اگر قرار باشد دولت کمکی کند، اولین وزارتخانهای که سهم میگیرد وزارت میراث فرهنگی است.»
وزیر از تدوین جدول زمانبندی برای نشستهای منظم با هتلداران خبر داد و اذعان داشت که وزارتخانه نقش تسهیلگر دارد و از پروژههای بخش خصوصی حمایت میکند. او همچنین به رفع ناترازی انرژی با استفاده از پنلهای خورشیدی اشاره کرد تا مشکل قطعی برق برطرف شود.
صالحیامیری به مذاکرات ناکام با برخی کشورها برای جذب گردشگر نیز اشاره کرد و گفت: «امنیت ملی اولویت است، اما دغدغه فعالان گردشگری همواره مدنظر ماست.»
جمشید حمزهزاده، رئیس جامعه هتلداران ایران، نیز در میانهی این نشست با اشاره به اقدامات هتلداران در ایام جنگ، اعلام کرد که ۱۳ هتل در تهران به اسکان بیش از ۱۱۰۰ نفر از آسیبدیدگان این بحران کمک کردند، بدون دریافت جریمه برای کنسلی رزروها. او اضافه کرد: «هتلهای سراسر کشور نهتنها کنسلیها را بدون جریمه پذیرفتند، بلکه تخفیفات ۵۰ تا ۹۰ درصدی لحاظ کرده و برخی حتی خدمات رایگان به مسافران و آسیبدیدگان ارائه کردند. در برخی نقاط بالاترین درصد اشغال را داشتیم، اما همچنان با حدود ۴۰۰ میلیون تومان کنسلی رزرو مواجه هستیم؛ که جبران این هزینه با توجه به سخنان وزیر و تشکیل کمیتهای برای بررسی و جبران خسارات در دستور کار قرار دارد.»
مهماننوازی در قلب بحران
حمزهزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرآنلاین، با اشاره به فرهنگ ریشهدار مهماننوازی در صنعت هتلداری ایران، اظهار داشت: «هتلها در بحرانهایی مانند کرونا و جنگ اخیر، مسئولیت مدنی خود را بهخوبی ایفا کردهاند. همچنین علیرغم کاهش شدید ضریب اشغال، هتلها از تعدیل نیرو پرهیز کرده و حقوق کارکنان را بهموقع پرداخت کردند.»
او خاطرنشان کرد: «مسافرانی که در هتلها بودند، در بسیاری موارد رایگان پذیرایی شدند تا از این مقطع دشوار عبور کنند. تشکلهای استانی و مناطق آزاد نیز آماده رسیدگی به شکایات هستند.»
رئیس جامعه هتلداران ایران در گفتوگو با این رسانه، بیان داشت: «از طریق رسانهها و کانالهای ارتباطی، وضعیت هتلها، ظرفیتها و قیمتها به اطلاع مسافران میرسد.»
این اقدامات نشاندهنده تلاش هتلداران برای حفظ اعتماد عمومی و حمایت از گردشگران در شرایط بحرانی است.
تقویت زیرساختها برای شرایط اضطراری
حمزهزاده به آمادگی هتلها برای مدیریت شرایط بحرانی اشاره کرد و به خبرآنلاین گفت: «هتلها با افزایش ظرفیت از طریق تختهای اضافی و خدمات پذیرایی، آماده پاسخگویی به تقاضای ناگهانی هستند. خوشبختانه تاکنون مشکلی در تأمین غذا، آب یا انرژی نداشتهایم.»
او همچنین با اشاره به به وضعیت فرسوده بسیاری از هتلها، خواستار تخصیص منابع برای بازسازی شد: «بخش زیادی از تأسیسات اقامتی نیاز به مرمت دارند تا کیفیت خدمات به گردشگران ارتقا یابد.»
همکاری با اقامتگاههای بومگردی
او از تعامل نزدیک با جامعه حرفهای بومگردی خبر داد و گفت: «ما همیشه در کنار جامعه بومگردی هستیم و در شرایط بحرانی، هماهنگی بسیار خوبی برای توزیع عادلانه مسافران و ارائه خدمات داریم. این همکاری به بهبود خدمات اقامتی در شرایط خاص کمک کرده و تجربههای موفقی از آن کسب شده است. همافزایی بین هتلها و اقامتگاههای بومگردی، بهعنوان بخشی از اکوسیستم گردشگری، نقش مهمی در مدیریت بحرانها ایفا میکند و میتواند الگویی برای آینده باشد.»