کد خبر: ۹۷۸۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
تعداد بازدید: ۳۷
در میانه جنگ بیش از یک میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند و فعلا دورنمایی از آتش‌بس دیده نمی‌شود.

در لبنان چه خبر است؟مهسا مژدهی: وضعیت لبنان هر روز بدتر می‌شود. این خلاصه تمام حرف‌هایی است که گوترش، دبیرکل سازمان ملل از اوضاع و احوال لبنان و بیروت دارد. او که بر آتش‌بس تاکید فراوان دارد می‌گوید ۲۰ درصد از جمعیت لبنان ناچار به کوچ از کشور شده‌اند. مقصد اغلب آنها سوریه است که در نزدیکی لبنان قرار گرفته و می‌توانند با استفاده از خودروهای شخصی به این کشور فرار کنند. اما سوریه خود بحران‌های هولناک اقتصادی و سیاسی را از سر می‌گذراند و از حملات اسرائیل در امان نمانده است و جایی برای جمعیت لبنانی گریخته از مناطق آسیب‌دیده ندارد. همزمان وزیرخارجه آمریکا می‌گوید کشورش نمی‌خواهد وضعیت این کشور به وضعیتی مشابه با غزه تبدیل شود. منظور از این حرف مقام ارشد آمریکایی آن است که ایالات متحده تمایل چندانی به اینکه بیروت و جنوب لبنان تبدیل به ویرانه شده و ده‌ها هزار کشته برجا بماند ندارند. اینجا پنج نکته از اوضاع و احوال لبنان و وضعیت جنگ در این کشور را بخوانید:

۱- حزب‌الله لبنان در دو هفته اخیر برخی از مهم‌ترین چهره‌هایش را در عملیات‌های تروریستی و نظامی اسرائیل از دست داده است. مهم‌ترین چهره‌ سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان است و حداقل یک دیگر از افرادی که بعد از او به‌عنوان دبیرکل انتخاب شده‌اند در اقدامی مشابه؛ یعنی بر اثر حملات شدید در ضاحیه با استفاده از بمب‌های سنگرشکن، جان خود را از دست داده‌اند. در حال‌حاضر حزب‌الله لبنان درمورد اینکه دبیرکل این گروه چه کسی است اطلاعاتی منتشر نکرده. شیخ نعیم قاسم که از او به‌عنوان یکی از چهره‌هایی که ممکن بود جای نصرالله را بگیرد یاد می‌شد هم اخیرا گفته است تصمیمی برای برعهده گرفتن این سمت ندارد

۲- طبق گزارشی که سی‌ان‌ان در روز سه‌شنبه هفته گذشته منتشر کرد؛ ارتش اسرائیل اعلام کرده که واحدهایی از چهار لشکر در حال حاضر در جنگ علیه لبنان حضور دارند. این رسانه حدس می‌زند که هر لشکر متشکل از ۱۰ تا ۲۰ هزار سرباز باشد. طبق آخرین احبار نیروهای رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و به‌طور خاص در مناطقی مانند مارون، الراس، بنت الجمیل و القدیسه مستقر شده‌اند. البته این طور که خبرگزاری مشرق نوشته، خبرها از نوار مرزی جنوب لبنان و شمال سرزمین های اشغالی، حاکیست پیشروی اسرائیلی‌ها در محور پارک مارون الراس متوقف شده است.حملات هوایی این رژیم علاوه بر ضاحیه شامل بخش‌هایی از شمال بیرون و همچین دره بقاع بوده است که در شرق لبنان قرار دارد. طبق آمار و ارقام منتشرشده از سوی سازمان ملل؛ اسرائیل دستور تخلیه را به تقریباً یک چهارم خاک لبنان داده و اکنونبیش از ۱.۲ میلیون نفر در این کشور آواره شده‌اند. اسرائیل چهار لشکر ۹۸ و ۹۱ را در بخش شرقی، لشکر ۳۶ در بخش مرکزی و لشکر ۱۶۴ در بخش غربی نوار مرزی لبنان مستقر کرده است.

در لبنان چه خبر است؟

 

۳- بیایید نگاهی به وضعیت جنگ میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل بیندازیم. صبح روز یکشنبه ۲۲ مهرماه الجزیره نوشت: یک حادثه امنیتی خطرناکی در مرزهای شمال فلسطین اشغالی با لبنان اتفاق افتاده است. کمی بعد این رسانه خبر از انتقال تعدادی از نظامیان زخمی به بیمارستانی در حیفا داد. حزب الله لبنان هم تأکید کرد که یک بمب را در میان نیروهای اسرائیلی که تلاش می‌کردند به منظقه تل‌المدور در روستای مرزی رامیا در جنوب لبنان نفوذ کنند منفجر کرده و با نظامیان به شدت درگیر شده است.غروب همین روز رسانه‌های اسرائیلی نوشتند  آمار مجروحان بر اثر حمله پهپادی حزب الله به بنیامینا در جنوب حیفا به ۶۷ نفر رسیده است و این حملات کشته‌هایی داشته. حزب‌الله درمورد این حمله گفت  ما با انبوهی از پهپادهای تهاجمی به یک اردوگاه متعلق به تیپ گولانی در بنیامینا حمله کردیم. همچنین این گروه در بیانیه‌ای که منتشر کرد نوشت: ارتش اسرائیل از خانه‌های شهرک‌نشینان در برخی از شهرهای شمال فلسطین اشغالی مانند حیفا به‌عنوان مراکز تجمع افسران و سربازان خود استفاده می‌کند. این منازل و پایگاه‌های نظامی، هدف نیروی هوایی و موشکی مقاومت اسلامی است.

۴- خلا سیاسی در لبنان نگران‌کننده است. این موضوع بیش از همه غرب و کشورهای عربی را نگران کرده که می‌خواهند هر طور شده در آینده سیاسی این کشور جایگاه خود را حفظ کنند و حالا آتش‌بس را بدون ترمیم نظام سیاسی این کشور شدنی نمی‌دانند. بعد از آنکه میشل عون در اکتبر سال ۲۰۲۲ قدرت را در لبنان ترک کرد، منصب ریاست جمهوری در بیروت خالی مانده است و گروه‌های سیاسی نتوانسته‌اند حتی در بحران فعلی به اجماعی برای پرکردن خلا سیاسی در این کشور برسند. انتخاب رئیس جمهور در لبنان نه به دست آرای مردم بلکه از میان مسیحیان مارونی و از سوی مجلس نمایندگان رخ می‌دهد. این تنظیمات با هدف آن ایجاد شده که درگیری‌های قومی و دینی در لبنان به کمترین میزان خود برسد. اما در سال‌های اخیر همین ایده‌های ظاهرا مبتکرانه بلای جان لبنانی‌ها شده است. در چنین وضعیتی کشورهایی که اغلب سعی در سهم‌خواهی در بیروت دارند، تلاش می‌کنند تا خلا موجود در کاخ ریاست‌جمهوری را با چانه‌زنی‌ها و به سود خود پر کنند.

۵- درحالی که از آغاز حملات به لبنان از سوی  اسرائیل هزاران نفر کشته‌ شده‌اند اما پای نیروهای حافظ صلح هم در میان است و حملات صهیونیست‌های به چنین نیروهایی باعث واکنش جهانی شده است. روز جمعه گذشته  نیروهای حافظ صلح سازمان ملل اعلام کردند که مرکز این نیروها روز جمعه بار دیگر هدف حمله قرار گرفته است. ارتش اسرائیل روز پنجشنبه نیز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را هدف گرفته بود. در حمله روز جمعه به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان دو نفر مجروح شدند. بسیاری از مقام‌های اروپایی حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را محکوم کرده‌اند.

بیش از ۱۰ هزار نیروی حافظ صلح از ده‌ها کشور در چهارچوب ماموریت حفاظت از صلح سازمان ملل در لبنان خدمت می‌کنند که جانشان در حملات اسرائیل به لبنان به خطر افتاده است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: