کد خبر: ۹۷۷۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
تعداد بازدید: ۳۸
امیر عابدینی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرآنلاین درباره مسائل مختلفی صحبت کرد.

سپهر ستاری: روز گذشته فدراسیون فوتبال اعلام کرد که پس از اتفاقات اخیر و لغو بعضی از پروازهای خارجی، تیم ملی نمی‌تواند در بازی با قطر میزبان باشد. اتفاقی که باعث شد برگزاری بازی ایران - قطر در مشهد منتفی شود و حالا فدراسیون فوتبال باید تصمیم جدیدی بگیرد. به بهانه این اتفاق و از دست رفتن میزبانی این دیدار، به سراغ امیر عابدینی رفتیم و با او گفت‌وگویی داشتیم. عابدینی معتقد است برخلاف تصور همگان، عدم برگزاری این مسابقه در ایران مشکل جدی برای تیم ملی به وجود نمی‌آورد و دلیل این امر را عدم آمادگی ورزشگاه‌های ایران می‌داند.

عابدینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جدایی جواد نکونام و حواشی علیرضا بیرانوند هم صحبت کرد و رضایت خود از عملکرد خوان کارلوس گاریدو را هم اعلام کرد. صحبت‌های عابدینی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در ادامه آمده است:

صحبت را از خبری آغاز کنیم که دیروز منتشر شد. تیم ملی در دیدار با قطر میزبان نیست و به نظر می‌رسد فوتبال ایران میزبانی مسابقات بین‌المللی را از دست داده است.

تیم ملی و فدراسیون فوتبال در شرایط فعلی نقشی ندارند. ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که قوانین بین‌المللی اجازه بازی در کشورمان را نمی‌دهد. در 10 روز گذشته نزدیک به 90 درصد پروازها لغو شد و این معنا دارد. ما دشمن داریم و در حال جنگ هستیم و مملکت در شرایط بحران جنگ است. در چنین شرایطی در هیچ کجای دنیا اجازه برگزاری فوتبال در سطح ملی را نمی‌دهند. این طبیعی است. برای تیم ملی ما هم خیلی فرقی نمی‌کند و با 7000 تماشاگر چه فرقی دارد؟ بیرون بیشتر تماشاگر داریم! اینجا استادیوم‌ها آماده نیست. چیزی که اجازه می‌دهند 7-8 هزار نفر است. حالا من شنیدم ورزشگاه آزادی به خوبی در حال آماده‌سازی است و بعد از این حوادث اخیر می‌توانیم جمعیت خوبی را داشته باشیم. 

با این شرایط تیم ملی حداقل می‌تواند روی چمن خوبی بازی کند و فکر کنم شما هم معتقدید ما خیلی هم ضرر نمی‌کنیم.

نه اصلا ضرر نمی‌کنیم. یک هزینه گردن ما می‌افتد که طبیعت کار است.

اصلا چه شد که ما به اینجا رسیدیم که یک چمن خوب نداریم و می‌گوییم اصلا خوب شد میزبانی را از ما گرفتند!

این سوال درست است! ما باید سراغ زیرساخت‌ها برویم و این دیگر شرایط بحرانی و جنگی نیست و بهانه‌ای نمی‌توانیم بیاوریم که چمن‌های ما جوابگوی استانداردهای بین‌المللی نیست؛ مگر عدم کارایی خودمان! عدم کارایی مدیریت، نداشتن یک برنامه انضباطی برای سیستم‌ها. ما باید براساس یک نظمی کار کنیم و وقتی این کار را نمی‌کنیم و مدیریت باری به هر جهت به‌خصوص در سیستم باشگاه‌داری حاکم می‌شود، این اتفاقات رخ می‌دهد. الان باشگاه‌ها 90 درصد متولی هستند و فیفا هیچوقت نمی‌گوید استادیوم معرفی کن. می‌گوید اینکه یک باشگاه از نظر حرفه‌ای تایید شود و اسنادش را برای ما بفرستی، متوجه باشگاه است. وقتی ما بالای 500 میلیارد هزینه می‌کنیم، بهینه‌سازی چمن و رختکن چقدر هزینه دارد؟ خب باید انجام دهیم ولی بلد نیستیم یک دیاگرام ترسیم کنیم که اینجا شروع و اینجا تمام کنیم.

امیر عابدینی: بیرانوند خیلی تخیلی از فوتبال دور شده!/استقلالی‌ها فرهاد مجیدی را بیاورند

باشگاه‌ها می‌گویند ما صاحب ورزشگاه نیستیم و اختیاری نداریم!

باید قرارداد درازمدت ببندد که اختیارات داشته باشند. این مشکل باشگاه‌هاست. باید از شهرداری‌ها یا هرجای دیگری زمین بگیرند و استادیوم بسازند. بس است که انقدر نگران وضعیت اسف‌بار باشگاه‌ها هستیم. آقای همتی هم آمده و شعارهای خوبی داده، خب به باشگاه‌ها تسهیلات بدهند. باشگاه‌ها سهامشان را عرضه کنند که مردمی شود. در بورس و فرابورس و پذیره‌نویسی به یک سبکی مردم را شریک کنیم. نمی‌توانیم بگوییم در تبریز مردم طرفدار تراکتور نیستند و حاضر نیستند سهامدار تراکتور باشند. 100 درصد حاضر هستند و روزش‌هایی را اتخاذ کنید. اگر هم می‌خواهید خصولتی کنید، خب انجام دهید ولی به نظر من با این روشی که استقلال و پرسپولیس واگذار شد، منطق مدیریت فوتبال جواب نمی‌دهد. بنز و بی‌ام‌و با اینکه در اشتوتگارت هستند، سال‌ها از بایرن مونیخ حمایت کردند ولی هیچ موقع مالکش نشدند. من وقتی مهدی مهدوی‌کیا را به هامبورگ ترانسفر کردیم، گفت ما 170 میلیون مارک هزینه استادیوم‌مان است و باید بازسازی کنیم. گفتم خب هزینه‌اش از کجا تامین می‌شود؟ گفت حق پخش تلویزیونی. یک قرارداد بستیم که 3 ساله این پرداخت شود. خود حق پخش تلویزیونی طبق گفته مشاور ما با پیمان‌کار قرارداد بسته و همه را پرداخت می‌کند. گفتم خب بعد دیگر درآمدی ندارید. گفت در استادیوم جدید ما از همین حالا سوییت فروختیم. شرکت‌های بزرگ در طبقه بالا سوییت می‌خرند که بالکن دارد و 8 مبل می‌گذاریم که مهمان‌های آن‌ها اینجا بازی را می‌بینند و بعد داخل از آن‌ها پذیرایی می‌شود. بالای این بالکن‌ها هم آرم تبلیغاتی آن‌ها قرار می‌گیرد. روش و سیستم وجود دارد. صداوسیمای ما می‌گوید من فقط باید درآمد داشته باشم و باشگاه‌ها مفلوک می‌شوند.

ما سال‌هاست در همین بحث حق پخش گیر کرده‌ایم.

بله گیر کرده‌ایم. ما در رابطه با عدم بیمه هم مشکل داریم. من پریروز در جلسه‌ای بودم و تصویب شد حتما بیمه عمومی و بیمه تماشاگران را داشته باشیم. مذاکراه کرده‌ایم که یا خودمان بیمه بزنیم، یا با بیمه‌های دیگر همکاری کنیم یا اینکه قرارداد ببندیم و واگذار کنیم. نمی‌خواهیم تامین منابع کنیم و می‌خواهیم برای تماشاگر تامین وضعیت ایمنی کنیم که تماشاگر هر جایی از خانه خارج می‌شود که به سمت استادیوم برود، بیمه باشد. این یک بیمه خاص است. فدراسیون درباره این فکر کرده و مثبت است و باید کار کرد. من کارم را مجددا در فدراسیون شروع کردم و در کارهای اقتصادی و عمومی کار می‌کنم. برای مدیریت باشگاه‌ها هم تلاش می‌کنیم مدیران ما آپگرید شوند.

شما گفتید که طبیعی بود میزبانی از ما گرفته شود ولی تا همین هفته پیش همه می‌گفتند که ما قطعا در مشهد میزبان خواهیم بود.

ما در وضعیت آماده‌باش هستیم و اشتباه یا درست مملکت در حالت جنگ است و قرار نیست به کسی باج بدهیم. در شرایط جنگ باید تدبیر کنی و به قوانین بین‌المللی پاسخ مثبت بدهیم و خارج از کشور فوتبال بازی کنیم و هیچ اشکالی هم ندارد. این نظر من است و حالا شاید آقای تاج نظر من را وتو کند که حقش است. من می‌دانم فیفا در چنین شرایطی به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد بازی ملی برگزار کند.

با این اتفاق طلسم میزبانی مشهد پس از آن همه اتفاق شکسته نشد!

البته من معتقدم مشهد ایمن است و می‌توانیم توجیه کنیم که اگر در خراسان بازی کنیم مشکلی پیش نمی‌آید. دلیلش 8 سال جنگ با عراق است. نکا، تبریز و ارومیه بمباران شد ولی 2-3 جا نشد که در مشهد اصلا به هیچ عنوان بمباران نداشتیم و آن‌ها هم نمی‌زنند.

امیر قلعه‌نویی در این مدت با انتقاداتی مواجه شده. در مجموع عملکرد او در تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من استنباطم این است که همه کسانی که به موفقیت امیر قلعه‌نویی باور نداشتند، امروز باور دارند. تیم ملی موفق بوده، نه امیر قلعه‌نویی. هنر یک سرمربی گزینه، هدایت عمومی، تاکتیک، تاکتیک‌پذیری و انعطاف‌پذیری تیم است و این‌ها هنری است که قلعه‌نویی از گذشته وقتی تیمی را می‌گرفت، تقویت می‌کرد. اهل مطالعه و تحقیق و بحث است و فوتبال را دنبال می‌کند. باید کمی قدرشناس باشیم و حمایت  کنیم چون تیم ملی مسیرش را با موفقیت طی می‌کند. چرا نمی‌پذیریم که یک مربی ایرانی در تیم ملی موفق باشد؟ قلعه‌نویی تجربه این نیمکت را داشته و دفعه قبل با مظلومیت و یک پنالتی بالا نرفت. الان امیدوارم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که او در خدمت به تیم ملی موفق باشد و تیم ملی ما هم به صورت کلی برای صعود به جام جهانی موفق باشد.

عملکرد گاریدو را در این مدتی که سرمربی پرسپولیس شده چطور دیدید؟

خیلی خوب، خیلی خوب، خیلی خوب. 3 تا خیلی خوب به او می‌دهم و خیلی راضی هستم. روز بازی با استقلال جمله‌ای گفتم که اتفاق افتاد. گفتم روی نیمکت پرسپولیس یک خرد و دانش علمی فوتبال است و روی نیمکت استقلال یک تعصبات عجیب و غریب با عاطفه‌های پیچیده است. نکونام از اول دنبال این بود گردن چه کسی بیاندازد ولی گاریدو خیلی ریلکس تیمش را هدایت کرد.

شما پارسال از نکونام حمایت کردید ولی نقدهای زیادی هم به او داشتید.

گوش نکرد. جواد خیلی پسر خوبی است ولی روی آن نیمکت چیز دیگری می‌شود. شخصیت جواد دستخوش حوادث جانبی می‌شود و به سادگی می‌توان جواد را تخریب کرد. به کسانی که او را دوست ندارند، فرصت می‌دهد تخریبش کنند. خب چرا؟ حیف است. نیمکت استقلال، پرسپولیس، سپاهان تراکتور به سختی به‌دست می‌آید و به راحتی از دست می‌رود. جواد روی نیمکتی نشسته بود که خیلی‌ها دلشان می‌خواست آن را تصاحب کنند. قدرش را نداشت و حیف بود که به حاشیه رفت. تیمش از تبعیت داشت ولی نتوانست تیمش را براساس علم فوتبال هدایت کند.

بعد از جدایی نکونام هم یک صحبتی درباره مربی بعدی استقلال به گوش رسید و آن حرف‌های محمود فکری که خیلی عجیب بود.

درباره این قضیه انقدر غصه خوردم که بهتر است سکوت کنم!

این روزها بحث بازگشت فرهاد مجیدی مطرح شده که البته خودش رد کرده است. شما موافق حضور دوباره او در استقلال هستید؟

مجیدی نشان داد اتوریته و ظرفیت را دارد. اقبال عمومی دارد و نشان داد خوب مربیگری می‌کند. مجیدی با اشک رفت و آجورلو نباید می‌گذاشت برود. تیمش خوب کار می‌کرد. مگر استیلی و کریم باقری و عابدزاده روی پرسپولیس تعصب ندارند؟ بچه‌های پرسپولیس هم متعصب و کری‌خوان هستند. استقلالی‌ها هم باید کری بخوانند و مجیدی هم باید بخواند و زیبایی و شیرینی فوتبال است. به نظر من فرهاد مجیدی گزینه بسیار خوبی برای استقلال است.

به عنوان سوال آخر نظرتان درباره حکم پرونده بیرانوند و حواشی اخیر او چیست؟

بیرانوند تمرکز خودش را از دست داده. به نظر من او باید به چارچوب دروازه برگردد و خیلی پرواز کرده و از دروازه دور شده است. خیلی تخیلی دور شده. به چارچوب برگردد، مسائل درست می‌شود. اگر قانونی جریمه شدی که نمی‌توانی پول را ندهی. روش ادعا در قبال یک مدعی این است که به یک درجه بالاتر شکایت کنی. وقتی در یک شعبه محکوم شوی، به تجدیدنظر می‌روی و اگر باز محکوم شدی به دیوان می‌روی. نمی‌توانی بگویی من پول را نمی‌دهم. این من را از کجا آورده‌ای که در مقابل قانون حرف بزنی؟ اگر قانون است از تو می‌گیرند. اگر یک چشم‌پوشی‌هایی برای جای دیگری شده، تو هم باید در مسیر فوتبال قرار بگیری. از پرسپولیس رفتی و تمام شد. پرسپولیس که زمین نمی‌خورد. عزیز اصلی، طاووسی، قلیچ، عسگرخانی، مودت داشته و بعد به احمدرضا عابدزاده رسیده است. عابدزاده در فوتبال ایران برای همیشه ماندگار شد. خوب آمد و شروع کرد، خوب جنگید و خوب رفت و همه می‌گویند عقاب آسیاست. آقای بیرانوند جای بزرگان آمده‌ای! چرا خودت را گم می‌کنی؟ حالا هم به تراکتور رفته‌ای و بدرخش. فوتبالت را بازی کن. خدا را شکر پولدار هم شده‌ای.

اصلا حکم 4 ماهه تعلیقی درست بود؟ مشابه آن را دیده بودید؟

نه.

با او مماشات شد؟

بله چون  است. شما نمی‌توانی بگویی به استثنای بازی‌های تیم ملی و او نباید از این سواستفاده کند. ما برای تیم ملی نمی‌توانیم دروازه‌بان خارجی بیاوریم ولی نباید سواستفاده شود. حیف است بیرانوند. او به ذات آدم خوبی است ولی نمی‌داند چه می‌گوید. بعضی‌ها دوست دارند دعوا کنند و من هم دعوا می‌کنم ولی اگر می‌خواهی حرف منطقی بزنی، منطقی باش و این حرف‌هایت منطقی نیست.

امیر عابدینی: بیرانوند خیلی تخیلی از فوتبال دور شده!/استقلالی‌ها فرهاد مجیدی را بیاورند

امیر عابدینی: بیرانوند خیلی تخیلی از فوتبال دور شده!/استقلالی‌ها فرهاد مجیدی را بیاورند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: