کد خبر: ۹۷۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
تعداد بازدید: ۳۷
یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: هواپیمای وزیرخارجه در فرودگاه رفیق حریری بیروت به زمین نشست و اسراییل هم جرئت عکس‌العملی نداشت. این نشانه اقتدار اسلامی و ملی ایران است که توانسته در واقع رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی کند.

سفر عراقچی به منطقه پیام اقتدارآمیزی از ایران صادر کرد/ «جمعه نصر» فضا را به نفع محور مقاومت تغییر دادبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مهسا مژدهی: همزمانی سفر عباس عراقچی به لبنان و سوریه با پیام رهبرانقلاب در نماز جمعه روز ۱۳ مهرماه باعث شد تا این دو عکس‌العمل ایران به عنوان ایجاد همبستگی با محور مقاومت تعبیر شود. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد عراقچی در سفری که به لبنان در شرایط جنگی داشت، پیغام دیگری هم به طرف اسرائیلی ارسال کرده که نشان از قدرت ایران دارد. 

در خبرآنلاین با حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد نتایج سفر عراقچی به سوریه و لبنان به گفتگو نشسته‌ایم:

پیام سفر عراقچی در سفر به لبنان و سوریه و در شرایطی که جنگ عملا لبنان و تا حدودی سوریه را درگیر کرده را چه می‌بینید؟

بعد از عملیات تاریخی وعده صادق ۲ که علیه رژیم صهیونیستی انجام شد و موجب آشفتگی این رژیم را فراهم آورد؛ آنها جریان سازی هایی را علیه ایران و محور مقاومت آغاز کرد. نتانیاهو مدعی شد که شهرهای ایران را بمباران می‌کند. حتی آنها تهدید کردند هر هواپیمای ایرانی که به لبنان وارد شود سرنگون خواهد شد. دو اتفاق ماندگار که نشانه قدرت ایران بود یکی نمازجمعه اخیر و خطبه‌های کوبنده رهبرانقلاب و دیگری سفر عراقچی به لبنان و سوریه بود. یک جمعیت بی‌سابقه در نماز جمعه شرکت کرده و تمامی مقامان درجه یک و رده اول جمهوری اسلامی هم در آن حضور داشتند و رهبری هم با خطبه‌های کوبنده خود پیام هشدار آمیزی به اسرائیل دادند که اگر دست به ماجراجویی جدیدی بزند، جمهوری اسلامی ایران محکم‌تر و کوبنده‌تر از عملیات وعده صادق ۲ پاسخ خواهد داد. این یک هشدار برای رژیم صهیونیستی بود. موضوع بعدی درمورد خطبه‌های نماز جمعه این بود که مقام معظم رهبری به زبان عربی ملت‌های عرب را خطاب قرار دادند. این خطابه در واقع اثر روانی بالایی بر ملت‌های عرب و اسلامی باقی گذاشت و ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران با اقتدار کامل در مقابل رژیم صهیونیستی و همپیمانان آن ایستادگی کرده است.

سفر آقای عراقچی در راس هیاتی سیاسی به بیروت در شرایطی انجام شد که اسکورت هواپیماهای نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را همراه داشت که پیام اقتدارآمیزی از سوی ایران به اسراییل داد که اگر دست از پا خطا کند، ایران رژیم صهیونیستی را از صفحه جغرافیایی منطقه حذف خواهد کرد. هواپیمای وزیرخارجه در فرودگاه رفیق حریری بیروت به زمین نشست و اسراییل هم جرأت عکس‌العملی نداشت. این نشانه اقتدار اسلامی و ملی ایران است که توانسته در واقع رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی کند و نشان دهد تهدیدات بیهوده اثری بر مردم ایران نداشته است.

سفر عراقچی به منطقه پیام اقتدارآمیزی از ایران صادر کرد/ «جمعه نصر» فضا را به نفع محور مقاومت تغییر داد

به‌نظر می‌رسد بخشی از سفر عراقچی مرتبط با مساله آتش‌بس در منطقه باشد. این سفر را می‌توان از این منظر مکمل سفر پزشکیان به قطر و حضور در جمع وزرای خارجه کشورهای عضو GCC دانست که برای پایان دادن به جنگ غزه و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در لبنان فعالیت می‌کنند. آیا سفر عراقچی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد؟

در واقع سفر آقای عراقچی به لبنان و سوریه به خاطر ارسال پیام همبستگی دولت و ملت ایران به دولت و ملت لبنان و سوریه بود. این امر در حقیقت نشانه پشتیبانی ایران از ملت‌های محور مقاومت است. موضوع دیگر بحث پیرامون آتش‌بسی است که قرار است در لبنان و غزه فراهم شود. این بستگی دارد که نتانیاهو آن را قبول کند یا نه. اما به نظر می‌رسد اگر اسراییل دست به ماجراجویی نزند، قطعا در آینده آتش‌بسی در منطقه برقرار خواهد شد و جنگ به پایان برسد. اما نشانه‌های از آن است که نتانیاهو آتش‌بس را قبول نخواهد کرد.

خبرگزاری‌ها یکی از اهداف سفر را اعلام همبستگی ایران با محور مقاومت اعلام کردند. این اعلام همبستگی در سخنان روز جمعه رهبرانقلاب اسلامی هم آشکار بود. این پیام و سفر عراقچی در میان بحران، چه اثری بر محور مقاومت دارد و در شرایط کنونی چه اثری در وضعیت منطقه خواهد گذاشت؟

با توجه به اینکه محور مقاومت و به‌ویژه حزب الله بعد از ترور دردناک شهید سید حسن نصرالله در شرایط روحی سختی قرار داشت، این پیام و پیام خطبه‌های روز جمعه رهبرانقلاب اسلامی تاثیر مثبتی بر روحیه محور مقاومت و رزمندگان داشت. سفر عراقچی و دیدار او با رهبران حزب‌الله و محور مقاومت توانسته شرایط و فضا را به نفع محور مقاومت تغییر داده و روحیه رزمندگان را ترمیم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: