کد خبر: ۹۷۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
تعداد بازدید: ۴۹
سفیر ازبکستان در تهران به خبرآنلاین گفت: ازبک‌ها با توجه به اینکه با ایرانی‌ها همسایه هستند، شناختی از ایران ندارند؛ آنها از مناظر زیبایی که در مازندران،کیش،قشم وجود دارد، بی‌خبراند. ازبک‌ها برای استفاده از تفریحات آبی به دبی و تایلند می‌روند. آنها از ایران به عنوان یک مقصد زیارتی یاد می‌کنند و از جاذبه‌ها و مکان‌های مختلف ایران بی‌خبر هستند.

«ازبک‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌شناسند و برای تفریحات آبی به دبی و تایلند می‌روند»/ تلاش برای سفر سالانه ۱۰۰هزار ایرانی به ازبکستانشادی کابیانی: «فرالدین نصریف»، سفیر ازبکستان از اواخر سال ۲۰۲۳ در ایران مستقر شده است. بنابراین او نزدیک به یک سال است که در ایران خدمت می‌کند؛ او به فرهنگ، تاریخ و مهمان‌نوازی ایرانیان بسیار علاقه‌مند است؛ او تمام ساعات روز را صرف انجام وظایف کاری و برنامه‌ریزی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه بین ایران و ازبکستان می‌کند؛  شیفته فرهنگ غنی ایران است و در هر جمعی از تمدن کهن و فرهنگ عمیق این کشور صحبت می‌کند. «نصریف» نظر بسیار مثبتی نسبت به مردم ایران دارد و آنها را مردمی خونگرم، مهربان و فرهنگی می‌داند؛ ادب‌دوستی ایرانیان و علاقه آنها به شعر و ادبیات توجه‌اش را جلب کرده است. او در ایران احساس آرامش و شادی دارد و هیچ حس غربت نمی‌کنند؛ زیرا معتقد است ایرانیان در هر ملاقات رسمی و غیررسمی، چه در رستوران یا حتی کوچه و بازار، با روی باز و انرژی مثبت با او برخورد می‌کنند. این تعاملات باعث شده که علاقه او به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان بیشتر شود.«فرالدین نصریف» همچنین علاقه خاصی به شعر، ادب و زبان فارسی دارد. «نصریف» معتقد است که ایران باید به تبلیغات مدرن برای جذب گردشگر رو بیاوردT چرا که با توجه به پیشینه‌های فرهنگی و همجواری جغرافیایی ازبک‌ها ایران را نمی شناسند.


متن زیر حاصل گفت و گوی خبرآنلاین با «فرالدین نصریف»-سفیر ازبکستان- در ایران است که پیش روی شماست:

«ازبک‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌شناسند و برای تفریحات آبی به دبی و تایلند می‌روند»/ تلاش برای سفر سالانه ۱۰۰هزار ایرانی به ازبکستان

سفرها و علائق شخصی سفیر در ایران:

من در مدت اقامتم به شهرهای همدان، کرمان، یزد، اصفهان و بوشهر سفر کرده‌ام و در هر یک از این سفرها، مهمان‌نوازی شگفت‌انگیز ایرانیان را تجربه کرده‌ام؛ هر شهر ایران دارای آداب و رسوم خاص و تنوع جغرافیایی منحصر به فردی است که سفر به این شهرها را برای هر فردی خاطره‌انگیز می‌کند. همچنین، هر شهر غذاهای محلی لذیذی دارد که از طریق آنها می‌توان به تمدن و پیشینه فرهنگی آن منطقه پی برد.در این سفرها هیچ موردی که باعث نارضایتی یا کدورت خاطر شود وجود نداشت. هر کشوری آداب و رسوم خاص خود را دارد و به عنوان مهمان، وظیفه ماست که به آنها احترام بگذاریم و خود را با این فرهنگ‌ها تطبیق دهیم.

نقاط ضعف و چالش‌های گردشگری ایران:

ایران کشوری پهناور با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که باید کشف شود؛ ایران همچون بهشت گمشده‌ای است که هر گردشگری باید آن را جستجو کند. این کشور دارای طبیعتی بکر، آثار تاریخی کهن، تمدنی غنی و غذاهای متنوع است که برای هر گردشگری جذابیت‌های فراوانی دارد. تنها داشتن روابط دیپلماتیک برای تقویت همکاری بین دو کشور کافی نیست؛ بلکه شناخت فرهنگ و تمدن کشورها نیز ضروری است. بهترین ابزار برای ایجاد ارتباط و همکاری در حوزه گردشگری، شناخت فرهنگ کشور میزبان است. ایران با داشتن فرهنگی غنی، در اولویت گردشگری و شناخت قرار دارد. ایران باید زیرساخت‌های گردشگری خود را بهبود بخشد. به‌ ویژه ایران نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در ارائه خدمات مدرن و تبلیغات بین‌المللی برای جذب گردشگران خارجی دارد. با وجود تاریخ غنی و طبیعت زیبا، ایران می‌تواند با بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و اقامت، گردشگران بیشتری را جذب کند.

«ازبک‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌شناسند و برای تفریحات آبی به دبی و تایلند می‌روند»/ تلاش برای سفر سالانه ۱۰۰هزار ایرانی به ازبکستانمیدان ریگستان در سمرقند (ازبکستان)

پروازها و شرایط ویزا برای سفر به ازبکستان:

در حال حاضر، پروازهای بین ایران و ازبکستان، (تهران-تاشکند)دو بار در هفته، در روزهای چهارشنبه و یکشنبه با ایرلاین ایرانی برقرار است. تنها راه ارتباط مستقیم بین ایران و ازبکستان از طریق پروازهای هوایی است. شرکت‌های توریستی در تلاش‌اند تا راه‌های ارتباطی بیشتری بین این دو کشور برقرار کنند و امکان سفرهای راحت‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر را فراهم آورند. مسافران ایرانی اگر بخواهند زمینی به ازبکستان بروند باید از ترکمنستان ویزا بگیرند و از این کشور به ازبکستان بروند.در نوروز گذشته ۷۰موتورسوار ایرانی از مرز ترکمنستان وارد ازبکستان شدند. ایرانیان برای سفر به ازبکستان نیاز به دریافت ویزا دارند. مسافران ایرانی می‌توانند به سایت وزارت خارجه ازبکستان مراجعه کنند و درخواست ویزای الکترونیکی دهند. ویزای الکترونیکی در چند روز صادر می‌شود و هزینه آن ۲۰ دلار برای یک‌بار ورود با اعتبار یکماهه است. برای دریافت ویزا به‌صورت حضوری باید به کنسولگری مراجعه کنند و  هزینه آن ۶۰ دلار است.شرایط خاصی برای دریافت ویزا ازبکستان نیاز نیست.

جذب توریست و نمایشگاه‌های گردشگری:

در اسفندماه سال گذشته، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با حضور گسترده ازبکستان برگزار شد. غرفه ازبکستان در این نمایشگاه با معرفی جاذبه‌های توریستی و تاریخی مانند سمرقند، بخارا و خیوه، توجه زیادی را جلب کرد. این نمایشگاه به افزایش تعداد گردشگران ایرانی به ازبکستان کمک کرد و در شش ماه گذشته،که من سفیر بودم بیش از ۱۰ هزار ایرانی به ازبکستان سفر کرده‌اند و زمانی ما موفق خواهیم شد که بیش از ۱۰۰هزار تن ایرانی در سال به ازبکستان سفر کنند؛ چرا که پتانسیل‌های گردشگری و شرایط زیرساختی در ازبکستان فراهم است. سفر به ازبکستان برای ایرانی‌ها بسیار ارزان است و مانند ایران در یک خط گردشگری قرار ندارد و در استان‌های مختلف جاذبه‌های مختلف وجود دارد؛ جاذبه‌های فرهنگی و جاذبه‌های مذهبی. جاذبه‌های هرمنطقه باید جدا معرفی شود. به عنوان نمونه تاشکند برای جوانان مناسب است؛ چرا  که برنامه‌های موسیقی و کنسرت‌ها در تاشکند برگزار می‌شود؛ بخارا و سمرقند مناسب افرادی است که به میراث فرهنگی و تاریخ علاقه‌مند هستند.

«ازبک‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌شناسند و برای تفریحات آبی به دبی و تایلند می‌روند»/ تلاش برای سفر سالانه ۱۰۰هزار ایرانی به ازبکستانمیدان نقش جهان اصفهان

جاذبه‌های گردشگری ازبکستان:

ازبکستان با جاذبه‌های توریستی و تاریخی منحصر به‌فرد خود، مانند مقبره تیمور در سمرقند و مجموعه تاریخی خیوه، به یکی از مقاصد پرطرفدار برای گردشگران ایرانی تبدیل شده است. این کشور همچنین با غذاهای محلی مانند«آش پلو» ازبکی و نان‌های سنتی، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای گردشگران فراهم می‌آورد. آثار تاریخی ازبکستان، شامل مساجد قدیمی و مقبره‌های تاریخی، نمونه‌ای از هنر و معماری دوران تیموریان است که هر بازدیدکننده‌ای را به‌سوی خود جلب می‌کند.

تعداد گردشگران ازبکی:

این سوال باید از سفارت ایران در ازبکستان پرسیده شود. با این حال، در حال حاضر برای تسهیل صدور ویزا و سفرهای دوجانبه بین مقامات ایران و ازبکستان و همچنین گسترش گردشگری، همکاری‌های مثبتی در جریان است. در سال‌های اخیر، به ویژه در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، پیشرفت‌های قابل توجهی در ازبکستان رخ داده است؛ از جمله معرفی شهر خیوه به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری اسلامی و شهر سبز به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی. امیدواریم بتوانیم این دو شهر و کشور ازبکستان را به مردم عزیز ایران معرفی کنیم تا شناخت بهتری از ازبکستان داشته باشند و روابط گردشگری بین دو کشور بهبود یابد.

جذابیت ایران برای گردشگران و مسافران ازبکی:

ازبک‌ها با توجه به اینکه با ایرانی‌ها همسایه هستند، شناختی از ایران ندارند؛ آنها از مناظر زیبایی که در مازندران،کیش،قشم وجود دارد بی‌خبراند. ازبک‌ها برای استفاده از تفریحات آبی به دبی و تایلند می‌روند. آنها از ایران به عنوان یک مقصد زیارتی یاد می‌کنند و از جاذبه‌ها و مکان‌های مختلف ایران بی‌خبر هستند.

راهکار برای معرفی ایران در ازبکستان:

برای تقویت شناخت متقابل بین ایران و ازبکستان، افزایش همکاری‌های فرهنگی و توریستی ضروری است. نمایشگاه‌های بین‌المللی و برنامه‌های فرهنگی می‌توانند به معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی هر کشور کمک کنند؛ ایران در ازبکستان باید تبلیغات بیشتری انجام دهد و تور اپراتورهای ایرانی در نمایشگاه‌های گردشگری در تاشکند و بخارا شرکت کنند. خواهر خواندگی بین استان‌های مختلف چون بخارا و همدان، سمرقند و اصفهان، خیوه و یزد بسیار موثر است و استانداران و شهرداران این استان‌ها برای تبادل گردشگری می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. مردم ازبکستان بسیار سفر می‌کنند و برای انتخاب مقصد خود به شرکت گردشگری مراجعه می‌کنند.آنها تلویزیون زیاد نکاه می‌کنند و ایران می‌تواند برای معرفی خود در تلویزیون ازبکستان تبلیغ کند.

روابط اقتصادی بین ایران و ازبکستان:

روابط اقتصادی ایران و ازبکستان در سال‌های اخیر به‌سرعت گسترش یافته و شامل صادرات و واردات محصولات مختلف از جمله پارچه، مواد شیمیایی و محصولات نفتی،مواد شوینده،محصولات کشاورزی است. نمایشگاه‌های اقتصادی مشترک، از جمله نمایشگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده در مهرماه ۲۰۲۴ در خوارزم و سمرقند، فرصت‌های جدیدی برای تقویت این روابط فراهم می‌کند. در سال ۲۰۲۳فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور ۵۰۰میلیون دلار بود و امسال در تلاش هستیم که به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

«ازبک‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌شناسند و برای تفریحات آبی به دبی و تایلند می‌روند»/ تلاش برای سفر سالانه ۱۰۰هزار ایرانی به ازبکستان

همکاری با هنرمندان و توسعه صادرات واردات صنایع دستی:

صنایع دستی هر دو کشور ایران و ازبک بسیار غنی است و بسیار شباهت با هم دارند و از این رو نمی‌توانیم با هم  در این زمینه تبادل داشته باشیم ولی می‌توانیم نمایشگاه‌های مشترک برگزار کنیم.

استفاده از فناوری برای تقویت همکاری‌ها:

ازبکستان با استفاده از اپلیکیشن‌های دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین مانند اینستاگرام به معرفی جاذبه‌های گردشگری خود پرداخته است. این ابزارها به شرکت‌های توریستی کمک می‌کند تا تورهای گردشگری و مناطق دیدنی خود را به گردشگران معرفی کنند و تعاملات فرهنگی و تجاری را تسهیل نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: