کد خبر: ۹۷۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
تعداد بازدید: ۴۸
مسعود پزشکیان با حضور در برخی از مراسم های تودیع و معارفه وزرای خود، به نکاتی درخصوص برنامه کلی دولت چهاردهم، وظایف هر وزارتخانه و ملاک حضور افراد در دولت اشاره داشته است.

تاکید موکد رئیس جمهوری بر پیگیری چه مواردی است؟/ پزشکیان تکلیف وزارتخانه های مهم خود را مشخص کرد/ ملاک ورود به دولت چهاردهمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ در فاصله یک هفته پس از رکورد زنی کابینه وفاق ملی در مجلس، حالا هرکدام از وزرای دولت چهاردهم کلید وزارتخانه ها را در دست گرفته و مشغول دنبال کردن اهداف و وظایف خود در وزارتخانه‌هایشان هستند.

مراسمات تودیع و معارفه اعضای کابینه حالا تقریبا تمام شده است. مسعود پزشکیان نیز در برخی از این جلسات حضور داشت؛ مراسم تودیع وزرای سابق و جدید، اقتصاد، بهداشت، راه و شهرسازی، کشور و امور خارجه و آموزش و پرورش و وزارت علوم با حضور رئیس‌جمهور در فاصله سه روز برگزار شد.

برنامه دولت چهاردهم سند چشم انداز ۲۰ ساله است نه برنامه‌ای جدید!

اولین مراسم، مربوط به معارفه وزرای سابق و فعلی کشور می‌شود که روز دوشنبه ۵ شهریور با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. اما با نگاهی دقیق تر به اظهارات رئیس جمهور در این مراسمات می‌توان متوجه این موضوع شد که، مسعود پزشکیان دائما درحال یادآوری پایبندی و الزام وزرا و مدیران زیرمجموعه آنها به عملیاتی کردن اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه توسعه هفتم است. تا جایی که پزشکیان در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور، اظهار داشت که «در این مسیر هر کس که بتواند در چارچوب اهداف دولت عمل کرده و سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا کند، برای ما ترجیح و اولویت دارد و هرگز به دنبال این نیستیم که صرفا افراد نزدیک به ما مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار شوند؛ در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد. هر کس برای این نظام و اجرای چشم‌انداز تلاش کرده با ماست و معیار با ما بودن و نبودن باور و توانایی افراد در اجرای سند چشم‌انداز است.»

مسعود پزشکیان در ایام تبلیغات انتخاباتی نیز سند چشم انداز ۲۰ ساله را برنامه و هدف دولت خود می‌دانست که این تصمیم او موجب هجمه‌هایی به او شد؛ منتقدان و مخالفانش معتقد بودند او هیچ برنامه ای برای اداره دولت چهاردهم ندارد. اما اظهارات مسعود پزشکیان نشان دهنده این است که او اصرار بر این دارد که در دولت وفاق ملی باید به سمت اجرایی کردن برنامه های مدون شده رفت و نیازی به تدوین قوانین و برنامه های جدید نیست، تا آنجا که وی در همان مراسم تودیع وزرای فعلی و سابق کشور، تاکید کرد که «ما بنا نداریم برنامه جدیدی برای اداره کشور ارائه کنیم، کشور سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه را دارد که باید تلاش کنیم به بهترین شکل آنها را اجرا کنیم. هر آنچه در کشور انجام می‌دهیم باید در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز و با استفاده از به‌روزترین روش‌ها و ابزارها باشد تا ما را به جایگاه اول منطقه برساند، نه روش‌ها و ابزار قدیمی که ما را از دیگر کشورها عقب نگاه دارد.»

ملاک حضور در دولت جنسیت و قومیت نیست!

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که مسعود پزشکیان چه در زمان تبلیغات انتخاباتی و چه در زمان انتخاب وزرا و کابینه بر آن تاکید داشت، بکارگیری و استفاده از جریانی به اسم کارشناسان و نخبگان در زمینه های مشخص بود. او معتقد است که در هر زمینه باید به متخصصان آن موضوع رجوع کرد. در همین راستا وی در مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشن و فعلی راه و شهرسازی اظهار داشت: «در دولت چهاردهم هیچ مدیری به صرف اینکه در دولت‌های قبل بوده، یا با ما اختلاف سلیقه دارد، حذف نخواهد شد، بلکه ملاک و معیار توانمندی، تخصص و شایستگی است و با تمام توان از همه مدیران دارای این ویژگی‌ها حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.»

همچنین وی درخصوص حضور افراد و مدیران در دولت معتقد است که موضوعاتی مانند قومیت، جنسیت و تفکرات سیاسی ملاک نیستند و هرکس بتواند در این مسیر کمک بکند شایسته حضور در دولت. وی در این راستا اظهار داشت: «در دولت چهاردهم هیچ مدیری به صرف اینکه در دولت‌های قبل بوده، یا با ما اختلاف سلیقه دارد، حذف نخواهد شد، بلکه ملاک و معیار توانمندی، تخصص و شایستگی است و با تمام توان از همه مدیران دارای این ویژگی‌ها حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.» همچنین وی تاکید کرد که ما قصد داریم باور توانستن را در همگان فارغ از جنسیت و قومیت و مذهب زنده کنیم و یقین داریم اگر اراده کنیم، قطعا در رسیدن به اهداف موفق خواهیم شد.

مسعود پزشکیان در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی اقتصاد به این نکته اشاره کرد که هر فردی که بتواند راه و روش درست را به ما ارائه کند، فارغ از گرایشات سیاسی و تعلقات قومی و مذهبی خواهیم پذیرفت و از او استقبال خواهیم کرد.

به نتیجه رسیدن وفاق ملی وظیفه همه است

اما بحث «وفاق ملی» تاکید اصلی پزشکیان در این چند مراسم بود؛ تا آنجا که وی در مراسم معارفه وزیر کشور تاکید کرد که بنده چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه در معرفی کابینه،‌ در بیان و عمل نشان دادم که به دنبال ایجاد وفاق ملی و تعامل برای به کارگیری همه ظرفیت‌ها در راستای اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه هستم. همچنین اظهار داشت: «همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید به یک زبان و نگاه مشترک بر پایه سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی برسیم و با کنار گذاشتن اختلافات حول محور اهداف مشترک وفاق کنیم. اگر به این شکل به پیش برویم دشمنان را ناامید و در کشور وحدت ایجاد خواهیم کرد، امید به آینده را ارتقا خواهیم داد و اهداف سند چشم‌انداز را عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.»

پزشکیان در سخنرانی های خود، به نتیجه رسیدن وفاق ملی که هدف این دولت است را وظیفه تمامی وزرا و افراد کابینه دانست و آنها را ملزم به عملیاتی کردن این شعار دانست و اظهار داشت که باید وظیفه هر فرد مسئولی در دولت وفاق ملی در این زمینه روشن و مشخص شده و اختیارات لازم برای اجرای این مسئولیت‌ها به او اعطا و نسبت به اجرای مسئولیت‌ها پاسخگو باشد.

نحوه صحیح برخورد با دانشجویان

مسعود پزشکیان از آنجایی که هدف و برنامه خود در دولت را پیگیری سیاست های کلی نظام و سیاست های رهبری می‌داند، در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی علوم، در خصوص برخورد با دانشجویان اظهار داشت: «کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تاکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید براساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را می‌شود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسئله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد می‌کنیم.»

در راستای چنین اظهاراتی وی تاکید کرد: « اگر دانشگاه، علما و دانشمندان به ما کمک نکنند و با هم وحدت و انسجام نداشته باشیم، بنده نمی‌توانم کاری کنم. همچنین قرار نیست هر حرفی من گفتم به آن عمل شود، بلکه هر کس توانست شواهد و مستندات محکم‌تر و علمی‌تر بیاورد حرفش را به کرسی می‌نشاند.»

ماموریت جدید وزارتخانه ها

و اما پزشکیان در هرکدام از این مراسمات برای برخی از وزرا، ماموریت هایی مرتبط با وزراتخانه های خود تعریف کرده است، وی اسکندر مومنی، وزیر کشور را مامور کرد تا در اداره امور این وزارتخانه، باید سه اصل را مدنظر قرار دهد؛ اول مسئولیت، دوم اینکه هر کس در هر جایگاهی مسئول انجام چه کاری است و سوم پاسخگویی. او تاکید داشت که این سه اصل باید در ساختار مدیریت وزارت کشور از وزیر و مجموعه وزارتخانه، استانداران، فرمانداران و بخشداران رعایت و اعمال شود.

همچنین وی خطاب به وزیر بهداشت نیز تاکید کرد: «رسیدگی به محرومین باید محور توجه ما باشد، مخاطرات محرومین را بیشتر از متمکنین تهدید می‌کند، سلامت آنها بیشتر در معرض خطر است و بیشتر در معرض خطر نادیده گرفته شدن هستند؛ ما باید کسانی را ببینیم که در جامعه دیده نمی‌شوند و صدای بی‌صدایان باشیم. افراد محروم وقتی گرفتار می‌شوند نمی‌دانند چه باید بکنند و به کجا باید بروند و اگر هم بدانند به دلیل عدم توانمندی گاهی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، پس چشم و گوشی باشیم که آنها را می‌بیند و می‌شنود.»

در همین راستا، مسعود پزشکیان در مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه، تاکید کرد: «به عقیده من اگر با همین کشورهای همسایه بتوانیم روابطی صمیمی و منطقی برقرار کنیم بخش قابل توجهی از فشار تحریم‌ها خنثی و کمبود بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشور مرتفع خواهد شد به شرط آنکه بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم.»

رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر سابق و فعلی اقتصاد نیز اظهار داشت: «ما معتقدیم که هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راه‌حل برون‌رفت از آن وجود نداشته باشد و اساسا مشکل کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته نیز نبود راه‌حل نیست، بلکه عدم استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مدیران آگاه و برخوردار از علم و دانش برای عملیاتی کردن این راه‌حل‌ها است.»

مسعود پزشکیان در مراسم آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی آموزش و پرورش نیز، با مطرح کردن این پرسش که آیا استاندارد آموزش تهران و شهرستان‌های ما حتی در آموزش یکسان است؟ اظهار داشت: «هر ایرانی در هر نقطه فارغ از اینکه پیر است یا جوان، پولدار است یا بی پول باید بتواند خدمت تعریف شده‌ای را بگیرد. چه در تهران، چه کردستان و چه بلوچستان.»

همچنین وی در مراسم آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی علوم، تصریح کرد: «کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تاکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید براساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را می‌شود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسئله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد می‌کنیم.»

در ادامه جدولی از مهمترین اظهارات مسعود پزشکیان در مراسم های تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی، اقتصاد، بهداشت، راه و شهرسازی، کشور و امورخارجه را می‌خوانید؛
 

اظهارات مسعود پزشکیان

مراسم

* بنده چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه در معرفی کابینه،‌ در بیان و عمل نشان دادم که به دنبال ایجاد وفاق ملی و تعامل برای به کارگیری همه ظرفیت‌ها در راستای اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه هستم.

*در اداره امور استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها که در وزارت کشور مدیریت می‌شود، باید سه اصل غیرقابل انکار در مدیریت را مدنظر قرار دهیم؛ اول مسئولیت، دوم اینکه هر کس در هر جایگاهی مسئول انجام چه کاری است و سوم پاسخگویی. این سه اصل باید در ساختار مدیریت وزارت کشور از وزیر و مجموعه وزارتخانه، استانداران، فرمانداران و بخشداران رعایت و اعمال شود.

* ما بنا نداریم برنامه جدیدی برای اداره کشور ارائه کنیم، کشور سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه را دارد که باید تلاش کنیم به بهترین شکل آنها را اجرا کنیم. هر آنچه در کشور انجام می‌دهیم باید در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز و با استفاده از به‌روزترین روش‌ها و ابزارها باشد تا ما را به جایگاه اول منطقه برساند، نه روش‌ها و ابزار قدیمی که ما را از دیگر کشورها عقب نگاه دارد.

*باید وظیفه هر فرد مسئولی در دولت وفاق ملی در این زمینه روشن و مشخص شده و اختیارات لازم برای اجرای این مسئولیت‌ها به او اعطا و نسبت به اجرای مسئولیت‌ها پاسخگو باشد.

*در این مسیر هر کس که بتواند در چارچوب اهداف دولت عمل کرده و سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا کند، برای ما ترجیح و اولویت دارد و هرگز به دنبال این نیستیم که صرفا افراد نزدیک به ما مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار شوند؛ در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد. هر کس برای این نظام و اجرای چشم‌انداز تلاش کرده با ماست و معیار با ما بودن و نبودن باور و توانایی افراد در اجرای سند چشم‌انداز است.

* یکی از مسئولیت‌های اصلی دولت را تبیین دقیق نقطه هدف بر اساس سند چشم‌انداز و چگونگی دست یافتن به آن است.

*باید به یک زبان و نگاه مشترک در این زمینه برسیم و بعد با هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی در مسیر اجرای آن بکوشیم. همه کارگزاران دولت از جمله استانداران و فرمانداران باید بر اساس این اهداف، به دنبال کسب رضایت عمومی مردم باشند، چرا که اگر رضایت عمومی مردم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم کارها را به پیش ببریم.

*اگر قرار باشد همان مسیری که تا امروز طی شده را ادامه دهیم و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نخواهیم رسید. بنده در یکی از نشست‌های انتخاباتی خود به صراحت گفتم که بنده در ابتدا یک اصولگرا هستم که به اصولی پایبندم، اما باور دارم که برای رسیدن به این اصول ناگزیر باید به اصلاحاتی تن دهیم تا عدالت و حق در جامعه اجرا شود.

* همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید به یک زبان و نگاه مشترک بر پایه سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی برسیم و با کنار گذاشتن اختلافات حول محور اهداف مشترک وفاق کنیم. اگر به این شکل به پیش برویم دشمنان را ناامید و در کشور وحدت ایجاد خواهیم کرد، امید به آینده را ارتقا خواهیم داد و اهداف سند چشم‌انداز را عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.

آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور

*ما معتقدیم که هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راه‌حل برون‌رفت از آن وجود نداشته باشد و اساسا مشکل کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته نیز نبود راه‌حل نیست، بلکه عدم استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مدیران آگاه و برخوردار از علم و دانش برای عملیاتی کردن این راه‌حل‌ها است.

*متاسفانه در دوره‌های گذشته در اقدامی غیرعاقلانه و بدون توجه به این مسئله ساده اما مهم اقتصادی،‌ به جای اولویت‌بندی در تخصیص منابع محدود،‌ انبوهی از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کلید خورده، اما هیچ کدام از آنها به سرانجام نرسیده و امروز در حال تعدیل خوردن است.

*ما بنا نداریم همه مدیران کشور را با برچسب‌های مختلف تغییر دهیم، بلکه معیار ما شایسته‌گزینی بر اساس شاخص‌های تعیین شده است و طبیعتا اگر مدیری در ارزیابی‌ها رتبه قابل قبولی کسب کرد، باقی خواهد ماند و مدیرانی که بدون تخصص و شایستگی منصوب شده‌اند، کنار گذاشته خواهند شد.

*این مفهوم مهم و متعالی امروز برای ما در کار درست، دقیق و علمی در بخش‌های مختلف نظام اجرایی کشور معنا پیدا می‌کند و در این راستا هر فردی که بتواند راه و روش درست را به ما ارائه کند، فارغ از گرایشات سیاسی و تعلقات قومی و مذهبی خواهیم پذیرفت و از او استقبال خواهیم کرد.

*تمام تلاش دولت نجات کشور از بحران‌های مبتلابه با استفاده از علم و دانش نخبگان کشور و بر اساس وفاق ملی است.

آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی اقتصاد 

*در ایام انتخابات به ما گفته می‌شد که برای اداره کشور برنامه ندارید و وقتی عنوان می‌کردیم برنامه ما اجرای سند چشم‌انداز است می‌گفتند که زمان آن گذشته در حالی که بنده به این سند عمیقاً باور دارم و معتقدم که تحقق آن مشمول گذر زمان نخواهد شد.

*بنده به عنوان یک ایرانی دوست دارم کشورم در دنیا بهترین باشد و مردم کشورم از بهترین امکانات بهره‌مند باشند، لذا برای تحقق این هدف هر آنچه که در توان دارم به کار خواهم بست.


* ما قصد داریم باور توانستن را در همگان فارغ از جنسیت و قومیت و مذهب زنده کنیم و یقین داریم اگر اراده کنیم، قطعا در رسیدن به اهداف موفق خواهیم شد.

*هر کس برای سربلندی و عزتمندی این کشور تلاش کند، با ما است ولو اینکه به بنده رای نداده باشد.

*در دولت چهاردهم هیچ مدیری به صرف اینکه در دولت‌های قبل بوده، یا با ما اختلاف سلیقه دارد، حذف نخواهد شد، بلکه ملاک و معیار توانمندی، تخصص و شایستگی است و با تمام توان از همه مدیران دارای این ویژگی‌ها حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.

* اگر دست به دست هم دهیم و برای پیشرفت کشور صادقانه تلاش کنیم، قطعا خدای متعال هم لطف و عنایتش را شامل حال ما خواهد کرد.

آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی

* رویکرد اصلی دولت در زمینه سلامت این است که مردم در این عرصه به جز دغدغه تامین سلامت، دغدغه دیگری از جمله در زمینه هزینه‌های سلامت نداشته باشند.

* مردم باید احساس کنند که ما واقعا خدمتگزار آنها هستیم، اگر اینگونه عمل کنیم دیگر دشمن نمی‌تواند به نارضایتی‌ها در داخل امید ببندد.

*اگر عزت و حرمت نخبگان و اساتید حفظ نشود امکان ندارد به اهداف‌مان برسیم.وقتی ما حرمت و عزت نخبگان و اساتید را حفظ کردیم، آنها نیز متقابلا این کشور را متعلق به خود و خود را متعلق به مردم می‌دانند و درد و مشکلات مردم را درد و مشکل خود محسوب کرده و به جای فکر کردن به جلای وطن، برای رفع مشکلات کشور و مردم تلاش می‌کنند.

*اگر اراده کنیم می‌توانیم برای رفع مشکلات راه‌حل بیابیم؛ مشکل حل ناشدنی برای نخبگان ما وجود ندارد. تلاش می‌کنیم چارچوبی دقیق برای اختصاص منابع ایجاد و بر اجرای آن به شکل دقیق نظارت کنیم تا مشکلات حل شود.

*قرار نیست ما مرتب قوانین خوبی تدوین کنیم، اما در اجرا مسیرهایی را برویم که غلط است، حرف خوب را باید فقط یکبار زد.

*اگر قدردان کسانی نباشیم که کمک کرده‌اند ما به جایی که امروز در آن قرار داریم برسیم، به هدف نخواهیم رسید. تلاش می‌کنم امروز بیشتر از گذشته به نخبگان، اساتید و پیشکسوتان احترام بگذارم؛ هیچ مدیری حق ندارد به پیشکسوتان و اساتید بی‌احترامی کند حتی اگر حرفی بزند که از نظر آنها صحیح نباشد.

* رسیدگی به محرومین باید محور توجه ما باشد، مخاطرات محرومین را بیشتر از متمکنین تهدید می‌کند، سلامت آنها بیشتر در معرض خطر است و بیشتر در معرض خطر نادیده گرفته شدن هستند؛ ما باید کسانی را ببینیم که در جامعه دیده نمی‌شوند و صدای بی‌صدایان باشیم. افراد محروم وقتی گرفتار می‌شوند نمی‌دانند چه باید بکنند و به کجا باید بروند و اگر هم بدانند به دلیل عدم توانمندی گاهی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، پس چشم و گوشی باشیم که آنها را می‌بیند و می‌شنود.

 آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی بهداشت

* اگر بتوانیم با ایجاد وحدت و انسجام در داخل سرمایه اجتماعی ضعیف شده را ترمیم و افزایش دهیم قطعا قدرت ما در مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای خارجی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

*به عقیده من اگر با همین کشورهای همسایه بتوانیم روابطی صمیمی و منطقی برقرار کنیم بخش قابل توجهی از فشار تحریم‌ها خنثی و کمبود بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشور مرتفع خواهد شد به شرط آنکه بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم.

*اگر بخواهیم رشد کنیم و از دنیا عقب نمانیم باید هر نوآوری و خلاقیتی که اتفاق می‌افتد را در کشور نهادینه کنیم، تجربه‌های شکست خورده را دوباره تکرار نکنیم و تجربه‌های موفق را در کشور پیاده کنیم که این مسئله نیز از وظایف مهم سفارتخانه‌های ما است.

*امروزه کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی یکدیگر بازکرده‌اند و پول مشترک دارند اما کشورهای اسلامی در حال دیوار کشیدن میان خود هستند در حالی‌که بر اساس آموزه‌های قرآن و پیامبر اسلام همه مسلمانان با یکدیگر برادرند.

*تلاش برای بهبود تعاملات بین‌المللی، تقویت و تعمیق روابط با دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان و تبادل تجربیات علمی با دنیا را از جمله وظایف مهم وزارت امور خارجه دولت چهاردهم است.

*جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال دوری از جنگ و برقراری صلح بوده است اما هیچ‌گاه زیر بار ظلم نخواهد رفت و با ظالم دشمنی خواهد کرد.

 آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی امور خارجه

*اگر بتوانیم در چهارچوب ساختار موجود، خدمات مورد نیاز را به همه مردم ارایه دهیم نه اینکه آنکس که پولدار و آشنادار و علمدار است بتواند به جایی برسد و آنکه کسی را ندارد به جایی نرسد.

*پزشک خانواده مفهومش این است که فرد تعریف شده به جمعیت تعریف شده خدمات مشخصی بدهد و پاسخگویی مشخصی نیز داشته باشد.

*هر ایرانی در هر نقطه فارغ از اینکه پیر است یا جوان، پولدار است یا بی پول باید بتواند خدمت تعریف شده‌ای را بگیرد. چه در تهران، چه کردستان و چه بلوچستان.

*آیا استاندارد آموزش تهران و شهرستان‌های ما حتی در آموزش یکسان است؟

 آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی آموزش و پرورش

* این حجم از دانشگاه‌ها برای چه کاری و حل چه مشکلی ایجاد شده است؟ و چرا جوانان خود را وادار به درس خواندن و تحصیل در رشته‌هایی می‌کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی برای آنها شغل و کار وجود ندارد؟ این یک مشکل جدی است که در رشته‌هایی دانشجو تربیت می‌کنیم که به آنها نیاز نداریم و باید با کمک مجلس و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت این مشکل را رفع کنیم.

* مشکل ما این است که یا راه‌حل علمی را نمی‌دانیم یا می‌دانیم و مهارت اجرایش را نداریم و یا هم راه‌حل را می‌دانیم و هم مهارت اجرایش را داریم‌، اما به هر دلیلی دل‌مان نمی‌خواهد کاری کنیم! باید این مشکلات را بشناسیم و رفع کنیم. آموزش باید از انحصار کلاس درس خارج شده و به متن جامعه و محیطی که برای حل مشکلات آن ارائه می‌شود، برود.

*دانشگاه می‌تواند مملکت ما را نجات دهد به شرط اینکه به علما و نخبگان به دور از هر سلیقه، باور، گرایش و عقیده‌ای احترام بگذاریم. حضرت علی می‌گوید هر کس یک کلمه به من بیاموزد مرا بنده خویش کرده است، آن وقت ما می‌آییم جوانی که تربیت شده اساتید بزرگ ماست به عنوان رئیس آنها انتخاب می‌کنیم و او هم بی‌توجه به اینکه در اثر زحمات همین اساتید به این جایگاه رسیده، به آنها بی‌احترامی می‌کند.

*کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تاکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید براساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را می‌شود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسئله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد می‌کنیم.

 آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی علوم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: