کد خبر: ۹۷۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۴۸
روزنامه اعتماد به خبرها درباره احتمال رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد پرداخته است.

پزشکیان ۷ سال قبل درباره رفع حصر میرحسین موسوی و کروبی چه گفته بود؟ /رایزنی برای حل یک معادله ۱۵ ساله به دور از حاشیه و جنجالبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ روزنامه اعتماد در بخشی از گزارش خود درباره رفع حصر نوشت:

«پزشکیان در حال مذاکره برای رفع حصر است.» این خبری است که از دیروز در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. منشا خبر هم ظاهرا به مصاحبه‌ای از غلامحسین کرباسچی بازمی‌گردد که در گفت‌وگو با هم‌میهن و مبتنی بر شنیده‌های خود اعلام کرد: «‌پیگیری رییس‌جمهوری به نتایج مثبتی انجامیده است.» بلافاصله پس از انتشار این خبر اما بازارهای واکنش‌ها و ارزیابی‌های تحلیلی درباره موضوع حسابی گرم شد. 

گروهی از تحلیلگران با تحسین رویکرد پزشکیان که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از دادن وعده در زمینه رفع حصر خودداری کرد اما بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات، مذاکرات با نهادهای مسوول را برای پایان دادن به این مانع آغاز کرد به استقبال موضوع رفتند.

گروه دیگری از تحلیلگران رفع حصر را یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای تحقق وفاق ملی، انسجام اجتماعی و مشارکت عمومی ارزیابی کردند، اما این برای نخستین‌بار نیست که مسعود پزشکیان موضوع رفع حصر را مرتبط با بحث انسجام اجتماعی می‌داند.

مسعود پزشکیان در سال ۹۶ و در برهه‌ای که در شمایل نایب‌رییس مجلس دهم فعالیت می‌کرد به این موضوع واکنش نشان داده، رفع حصر را موجب ایجاد وحدت و انسجام ملی می‌داند و با یادآوری مسوولیت رییس‌جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی و وعده‌های ایشان در زمینه رفع حصر، تاکید دارد که روحانی باید کمک کند این گره باز شود. پزشکیان همچنین با نقد رفتارهایی که علیه سیدمحمد خاتمی می‌شود، رییس دولت اصلاحات را سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور ارزیابی می‌کند و برخوردهای نامناسب با لیدر اصلاحات را زیر سوال می‌برد. با گذشت ۷ سال از آن اظهارنظر، مسعود پزشکیان که این‌بار خود در قامت رییس‌جمهور ایرانیان، رییس شورای عالی امنیت ملی و حافظ قانون اساسی فعالیت می‌کند، دست به کار شده تا در فضایی به دور از حاشیه‌های عمومی، زمینه رفع حصر و بازگشت حاکمیت قانون را فراهم سازد.

اساسا این ویژگی دولت پزشکیان است که تلاش می‌کند معادلات ناگشوده را نه در بستر حاشیه‌ها بلکه از دل گفت‌وگوهای تخصصی با مسوولان عالیرتبه حل و فصل کند.

نمونه این نوع کنشگری در ماجرای معرفی کابینه و مهم‌تر از آن رای اعتماد مجلس اصولگرا به کابینه کاملا هویدا شد. این‌بار اما پزشکیان دست به کار حل معادله‌ای شده است که طی ۱۵ سال اخیر بخش قبل توجهی از حاشیه‌های سیاسی و اجتماعی کشور را شکل داده است. برخی از بزرگان مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی از آن ذیل عنوان «استخوانی در گلوی حاکمیت» یاد کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: