کد خبر: ۹۷۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
تعداد بازدید: ۵۹
پرویز امینی گفت: ظهور سرمایه اجتماعی در تشکل‌یابی‌های اجتماعی و مدنی خود را نشان می دهد و این نهادها با انجام کارویژه‌هایی که بر اساس آن شکل گرفته‌اند اعم از کارویژه صنفی یا اجتماعی می‌توانند به کارآمدی سازمان حکمرانی کمک کنند و بستر مشارکت و نقش آفرینی اقشار گوناگون جامعه را فراهم کنند.

فعال سیاسی اصولگرا: انتخاب معاون از اهل سنت و سخنگوی دولت زن، آثاری سطحی و گذرا دارد/ نباید ترمیم سرمایه اجتماعی را به اقدامات نمادین تقلیل دادبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ پرویز امینی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، در گفت و گویی با جماران به بیان نکاتی درباره ترمیم سرمایه اجتماعی پرداخته است. در ادامه این گفت و گو را می خوانید؛

به نظر شما در شرایط فعلی کشور راهکار ترمیم سرمایه اجتماعی چیست؟

سرمایه اجتماعی با محوریت مفهوم اعتماد و نتایجش که مشارکت‌پذیری و تقویت ارتباطات جمعی و تشکل‌یابی‌های مدنی و امید اجتماعی است، یک مسأله کلان است و ترمیم و بازتولید آن منوط به «کارآمدی» کل سازمان حکمرانی و توانمند شدن جامعه است و نباید به مثابه یک پروژه رسانه‌ای به آن نگاه کرد و یا به برخی اقدامات نمادین آن را تقلیل داد.

شیوه رییس جمهور در استفاده از برخی افراد دولت قبل به جای حذف کامل آنها چقدر در این مسأله مؤثر است؟ 

اینها فرع بر ماجرای داشتن ایده مرکزی است. ایده مرکزی حاکم بر قوه مجریه است که به عنوان راهنمای عمل به شما می گوید از چه کارگزاری استفاده کنید. متعلق به  دولت قبل بودن یا نبودن مسأله نیست.

اقداماتی مثل انتخاب معاون رئیس جمهور از اهل سنت و انتخاب سخنگوی دولت زن، چقدر می‌تواند به ترمیم سرمایه اجتماعی کمک کند؟

اینها کارهای نمادین است و آثاری اگر داشنه باشد سطحی و و گذرا و  در دامنه محدودی از جامعه است.

نهادهای مدنی چه نقشی می‌توانند در این مسأله ایفا کنند؟

ظهور سرمایه اجتماعی در تشکل‌یابی‌های اجتماعی و مدنی خود را نشان می دهد و این نهادها با انجام کارویژه‌هایی که بر اساس آن شکل گرفته‌اند اعم از کارویژه صنفی یا اجتماعی می‌توانند به کارآمدی سازمان حکمرانی کمک کنند و بستر مشارکت و نقش آفرینی اقشار  گوناگون جامعه را فراهم کنند.

آقای پزشکیان در مراسم معارفه وزیر خارجه تأکید کرد که «ترمیم سرمای اجتماعی تضعیف شده، قدرت ما در مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای خارجی را افزایش خواهد داد». نظر شما در خصوص تأثیرات ترمیم سرمایه اجتماعی چیست؟

این گزاره بدیهی است که با افزایش سرمایه اجتماعی جوامع در برابر رقبا و در برابر خصم‌ها تاب‌آوری بالایی پیدا می‌کنند و چه بسا بازدارنده باشند اما مسأله «توانستن» و داشتن مجموعه ای از رویکردها و روش‌ها برای کارآمدی کل دستگاه حکمرانی است تا سرمایه اجتماعی تقویت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: