کد خبر: ۹۷۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
تعداد بازدید: ۵۳
وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی کشور است و به هم پیوستگی زیادی با دیگر بخش‌ها دارد و بسیاری از کشورها رشد و توسعه خود را مرهون پیشرفت در حوزه حمل و نقل می‌دانند.

تنها وزیر پیشنهادی زن زیر ذره‌بین مجلس/ نسخه صادق‌مالواجرد برای مسکن و حمل‌ونقل چیست؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ بالاخره نوبت به تنها وزیر زن کابینه رسید. در بعد از ظهر امروز پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع، مخالفان و موافقان فرزانه صادق‌مالواجرد به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و حالا باید تا روز چهارشنبه و سرانجام رای نمایندگان به صادق‌مالواجرد منتظر ماند.

در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، عبدالجلال ایری، نظر کمیسیون عمران مجلس درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های فرزانه صادق خبر داد. همچنین سمیه رفیعی از موافقت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

رییسی: از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نگرانم

در ادامه محمد منان رییسی، نماینده مردم قم در مجلس در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: نگرانی خود را از کارنامه خانم صادق اعلام می‌کنم. با وزارت بانوان مخالف نیستم. دوست داشتم چند وزیر خانم داشتیم اما این وزارتخانه بسیار گسترده و تخصصی است. نباید گونه ای رفتار کنیم که دیگر امکان حضور بانوان و فرزند شهدا در وزارتخانه ها نباشد.

رئیسی تاکید کرد: متاسفانه تراکم سازی و ارتفاع سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد. خانم صادق، در حال حاضر تمام فرودگاه‌های کشور غیر از مهرآباد زیان آور هستند. شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟

وی یادآور شد: به هرحال خانم صادق وزیر می‌شود اما من این حرف‌ها را گفتم تا یک سال دیگر نگویند چرا حرفی نزدی.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متوسط یک متر مسکن در کلانشهر تهران نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان است گفت: هزینه ساخت متوسط ۱۵ میلیون تومان است، ۱۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان چقدر فرق دارد، ۸۵ میلیون تومان سهم زمین و رانت آن است. چه کسی متولی تنظیم سیاست زمین در مملکت است؟ شورای عالی شهرسازی.

وی ادامه داد: چرا در سرزمینی که ۱۵ کشور اروپایی در آن جا می شود ما آنقدر انقباضی عملکرده باشیم که پایتخت ما رتبه یک افزایش قیمت در میان ۱۵۰ کلانشهر جهان شود.  

رئیسی بیان داشت: افزایش شدید قیمت باعث شده است که نسبت به سی پی آی و نرخ تورم عمومی کشور هم رشد قیمت زمین بالاتر باشد ما بررسی کرده ایم در ۳۰ سال اخیر رشد قیمت دلار نزدیک به ۳۶۰ برابر ، طلا ۲ هزار و ۸۰۰ برابر و زمین سه هزار و ۶۰۰ برابر رسیده است. ما جواب مردم را چه بدهیم مردم چه گناهی کرده اند که ما مسئول آنها شده ایم.  

وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت گفت: از یک سو قانون جوانی جمعیت را تصویب می کنیم و هزاران نفر در انتظار این وعده ای هستند که در مجلس به آنها داده ایم چرا اینگونه مردم را اذیت می کنند، این زمین ها مال ما که نیست. 

نقدعلی: دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با قرائت آیه‌ای در خصوص اهمیت جایگاه مسکن اظهار داشت: مسکن، همسر و سکونت مهم است که اگر مسکن نباشد به مشکل بر می‌خوریم و در دین اسلام نیز به آن تاکید شده است.

وی افزود: مستاجری بسیار سخت است و در این زمان درد بی درمان است.

نقدعلی با اشاره به اینکه رییس جمهور قول داده بود که در کابینه از بانوان استفاده کند، گفت: ویژگی های خانم صادق را منکر نیستیم، وی تخصص لازم را دارد و در دوره یازدهم به مناسبت مسائلی که در شورای معماری پیش می‌آمد به خدمت وی می رسیدیم، در دانستن قوانین و همه حوزه های تخصصی کسی نمی تواند از این حیث منکر شود و شخصیت وی را زیر سوال ببرد.

وی ادامه‌داد: آنچه که دغدغه ما شده است در کمیسیون های تخصصی ارائه شده که اگر رفع نشود رای اعتماد ما محل شک و شبهه خواهد داد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خانم صادق برابر قانون جهش تولید مسکن هر دولتی که مستقر شود مکلف است سالیانه یک میلیون مسکن تولید کند، امروز حداقل نیاز به پنج میلیون مسکن داریم که در گذشته مورد غفلت واقع شده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس عنوان کرد: خانم صادق دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید. راهی جز گسترش شهرها و آماده‌سازی زمین ها برای مردم کشور وجود ندارد.

یوسفی: کارآمدی حلقه مفقوده در رای‌های ما است

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به عنوان مخالف بعدی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: قرار است امروز برای وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در آن است. وزارتخانه‌ای که ۶.۵ میلیون خانوار مستاجر منتظر هستند تا ببینند با انتخاب وزیر راه‌وشهرسازی چه تصمیمی در این‌باره گرفته خواهد شد؟

وی افزود: من مخالف این هستم که زمین‌های کشاورزی رتبه ۱ و رتبه ۲ که به امنیت غذایی کشور مرتبط است را برای ساخت‌وساز بدهیم، اما ایران مقتدر اسلامی ۱۶۶ میلیون هکتار اراضی دارد که ۱۷ میلیون هکتار آن کشاورزی است. ما در یک میلیون اراضی در حال زندگی هستیم. چه کسی گفته زمین کشاورزی را برای خانه بدهیم؟ باید از اراضی غیرقابل کشت استفاده کنیم.

این نماینده تاکید کرد: نیمی از جمعیت این کشور، بانوان و مادران هستند و می‌توانند وزارتخانه اداره کنند. این اجحاف است که بگوییم نمی‌توانید وزیر شوید. حرف ما جنسیت نیست. افتخار می‌کنم که خانم صادق جزو مدیران پاک دست بوده است. این افتخار است اما از ۲۵ معاونت و سازمان وزارت راه و شهرسازی که از شهر، روستا، هوا و زمین به آن مرتبط است ایشان یک بیست و پنجم را مدیریت کرده است.

وی اضافه‌کرد: در دوره سه ساله دولت سیزدهم ۵۸ هزار هکتار اراضی به وسعت سرزمینی ما اضافه شد. اما باید این حرف تلخ را بزنم که در چهار سال ۱۸ هزار هکتار به اراضی اضافه شد و در یک سال ۴۰ هزار هکتار. ما مخالف رانت هستیم، چه کسی گفته که رانت بدهید؟ من شاهد هستم که خانم صادق جلوی رانت‌ها ایستادگی کردند و اجازه نداند که اتفاقی رخ دهد.

یوسفی ادامه‌داد: در میبد یزد، تراکم در هکتار ما حدود ۶۰ است، خانم صادق در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که زمانی اجازه الحاق را می‌دهیم که به ازای هر هکتار ۱۶۰ نفر تراکم وجود داشته باشد. در قم، مشهد و یزد نیز همین اتفاق رخ داد. این‌ها که رانت‌خوار نیستند، مردم خودمان هستند.

وی افزود: در برنامه نخست خانم صادق، ۲۲ درصد از برنامه‌های اعلامی‌شان امتیاز گرفت. ۲۵ مرداد وی یک برنامه جدید بارگزاری کرد. در این برنامه آمده است که اصلاح ساختار وزارت راه و شهرسازی را انجام می‌دهیم که مناصب مدیریت ارشد را تامین مالی کرده و از متخصصان اجرایی استفاده کنیم.  

وی افزود: در حوزه راه تکالیفی را برای وزیر راه و شهرسازی گذاشته ایم. ۲۳۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی و فقط ۳۰ هزار کیلومتر شریانی است. برای نگهداری اینها ۲۰۰ همت پول نیاز است. کل پولی که سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی داده شد ۲۰ همت بود. وی باید بگوید که منابع برنامه‌ای که وی دارد از کجا می‌آید؟ وی گفته است تهاتر نفت. رستم قاسمی که متخصص این کار بود نتوانست تهاتر نفت را انجام دهد.

یوسفی تاکید کرد: حالا راه ما چیست؟ ۲۰ هزار تلفات جاده‌ای و ۴۷۸ نقطه حادثه‌خیز دارید که برای اصلاح آن‌ها نیاز به ۱۵ همت داریم. سال گذشته ۲ همت از منابع داخلی برای این کار تخصیص یافته، بقیه این پول از کجا خواهد آمد و چطور تامین خواهد شد؟ اخیرا مطرح شده که قرار است وازرتخانه را تفکیک کنند اما دکتر پزشکیان گفت که مخالف است. 

این نماینده افزود: در حوزه ریلی، صنعت هوایی دچار بحران هستیم و ایرلاین‌ها در حال ورشکست شدن هستند. خانم صادق گفتند هواپیما می آورند و آن را اجاره می‌دهند. هزینه اجاره یک صندلی هواپیمای خارجی در کشور ۴۵ دلار است که برای ما ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان می‌شود، بلیت را با چه قیمتی به مردم بدهیم؟

وی خاطرنشان کرد: سیر ریل در ایران باری بار ۱۰ کیلومتر است، به همین دلیل در حال از دست دادن کریدورها هستیم. باید ۵۵۰ لوکومتیو وارد کنیم، از کجا قرار است این منابع تامین شود. از ۲۰ هزار کشته و ۶۰ هزار نقص عضو قرار است به چه تعداد برسیم؟ ما می‌خواهیم با چشم باز رای بدهیم. کارآمدی حلقه مفقوده در رای‌های ما است که به گرفتاری مردم منجر می‌شود.

ابراهیم‌پور: به صدای تاریخ گوش بسپارید

فرشاد ابراهیم‌پور، نماینده ایذه در مجلس اما به عنوان موافق فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهم که امروز به صدای تاریخ گوش بسپارند. به صدای زنان که در طول تاریخ با دل‌های مملو از ایمان و با دست‌های پرتلاش سنگین‌ترین بارها را به دوش کشیده‌اند.

وی با اشاره به فرزند شهید بودن وزیر پیشنهادی گفت: وزیر پیشنهادی سه سال در شورای عالی معماری بوده که رئیس آن شورا وزیر است پس نباید تمامی مشکلات زمین و گرانی مسکن را به دوش او بیندازیم.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات جاده‌ای و حمل‌ونقل گفت: وزیر پیشنهادی دارای تجربه و برنامه است و سلسله‌مراتب را طی کرده و اعتقاد به استفاده از نیروهای فرهیخته دارد. ما برای رسیدن به افق به وزیری کارشناس، کارآزموده و باتجربه نیاز داریم که چنین ویژگی‌هایی را خانم صادق دارد.

ابراهیم‌پور وزیر پیشنهادی را فردی با تخصص و تجربه در حوزه شهرسازی دانست و گفت: وزیر پیشنهادی طرفدار توسعه افقی و توسعه عمودی نیست بلکه سیاستش ترکیبی و توجه به مزیت‌های نسبی منطقه است. او بر توسعه پایدار اعتقاد دارد و با محیط زیست هماهنگ است.

این نماینده مجلس متذکر شد: وزیر پیشنهادی به تشکیل معاونت اقتصادی برای تامین منابع مالی پروژه‌ها به ویژه استفاده از ظرفیت ثروت وزارتخانه در حوزه مولدسازی اعتقاد دارد.

محمدبیگی: خانم صادق اگر آقای صادق هم بود به او رای می‌دادم 

فاطمه محمدبیگی، نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز گفت: مدیریت نه زنانه است و نه مردانه و از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدی مدیریت وجود ندارد و حضرت خدیجه در اقتصاد و حضرت فاطمه در سیاست و حضرت زینب به عنوان سفیر امام زمان خویش تا دنیا دنیا بی مثال هستند و سخت‌ترین روزها را مدیریت کردند. 

وی افزود: خانم صادق به عنوان کسی که با ۸ وزیر کار کرده است با بسیاری از زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی ارتباط کاری داشته است و این وزارتخانه را مانند خانه خود کامل می‌شناسد و بر آن اشراف دارد و امروز این شما نمایندگان هستید که باید کمک کنید تا ایشان در خانه خود صدارت کند.

محمدبیگی بیان کرد: او پس لرزه‌های وزارت راه و شهرسازی را بارها و بارها حس کرده است و می‌تواند با بازتعریف فرآیندهای ناکارآمد زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی را تقویت کند.

او ادامه داد: خانم صادق در طول سوابق کاری خود ثابت کرده است که یک تنظیم گر قوی است و می‌تواند ظرفیت‌ها را با یکدیگر به سوی هدف ببرد. ایشان ۸۵۰ طرح توسعه را به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رساند و چطور می‌تواند مخالف توسعه معماری شهرسازی باشد؟ ایشان به عنوان دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی ایران معتقد است و این دختر شهید بودن او را فولادین و مستحکم در راه مبارزه با فساد می‌کند. 

وی بیان کرد: خانم صادق اگر آقای صادق هم بودند به دلیل شایستگی به ایشان رای می‌دادم. مشکل جوانی جمعیت امروز مشکل عدیده ما است و او متعهد شده که ۳۰۰ هزار واحد مسکن مورد نیاز را تامین کندو منطبق بر برنامه‌های هفتم توسعه قدم بردارد.

رنجبر: رییس‌جمهور زنی کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرد

فضل‌اله رنجبر، نماینده مردم کرمانشاه هم در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند یکی از کارهای شما موضوع تعامل است. همه کمک کنند که رئیس جمهور بتواند وظایفی را که دارد انجام بدهد. اگر بتوانیم طوری رفتار کنیم که رئیس جمهور پیروز بشود پیروزی او پیروزی همه ماست. ایشان همچنین فرمودند باید هرچه زودتر کابینه دولت چهاردهم تشکیل و تصویب بشود. امین بودن صادق بودن از بن دندان معتقد بودن به جمهوری اسلامی از جمله صفاتی است که رهبر انقلاب برای وزرای پیشنهادی برشمردند. 

وی ادامه داد: نگاه و تطبیق با اسناد بالادستی از جمله برنامه‌های خانم صادق بوده است. نیمی از جمعیت کشور جامعه محترم زنان است. رئیس جمهور محترم زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده است که قابل ستایش است. این اقدام رئیس جمهور خط بطلانی است بر معاندینی که خارج از مرزهای کشور هستند. خانم صادق تمامی پست‌های این وزارتخانه را به صورت پله‌ای طی کرده است. تلفیق دانش و تجربه در ایشان وجود دارد. جسارت و شجاعت ایشان یادگار شهید در وزارت راه و شهرسازی قابل ستایش است. 

رنجبر یادآور شد: فاصله میان بافت های جدید و قدیم، بحران فقر و بخشی از این کمبودها نتیجه مدیریت ضعیف گذشته است. نباید وعده‌هایی را که در مسکن اتفاق نیفتاده است  به گردن خانم صادق بیندازیم. با استفاده از مدیریت ایشان می‌توانیم محکم و بلند را برای حل مشکلات برداریم. وفاق و همدلی شما را جهت رای اعتماد بالا نیاز داریم.

محمدزاده: امروز ۱۴۸ هزار واحد مسکونی بلاتکلیف است

در همین حال حسین محمدزاده، نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سال ۸۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها تصویب شد و از سال ۸۹ اجرایی شد. ۳۴ هزار میلیارد تومان عواید اجرای این قانون بود و در آن دوره هر سال ۳۹۵۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کردیم. قانون پیش بینی کرده بود که این عواید در امر نیرو و برق رسانی و در امر گاز مصرف شود.

وی افزود: ۱۰ سال این موضوعات در کشور متوقف شد و امروز ما از ناترازی سخن می‌گوئیم. و می‌خواهیم این موضوع را حل کنیم چرا در آن زمانی که می‌توانستیم جلوی آن را بگیریم این کار را نکردیم. نه مجلس و نه دولت و نه دستگاه‌های نظارتی هیچ اقدامی انجام ندادند.

محمدزاده که هدف مسکن مهر را در ابتدای اجرای این طرح ۲ میلیون و چهارصد واحد مسکونی عنوان کرد، ادامه داد: ۵۵ هزار میلیارد تومان دیگر به مسکن مهر تزریق شد و قریب به ۳۰ هزار هکتار اراضی به این پروژه اختصاص یافت و اگر مسکنی هم در شهرها ساخته شده است امروز در او ارزش افزوده ۱۰ هزار درصدی پیش آمده است.

وی افزود: اگر همان ۵۵ هزار میلیارد را به این پروژه تزریق کنیم ۳۵ سال طول می‌کشد تا این مسکن‌ها ساخته شود. امروز ۱۴۸ هزار واحد مسکونی بلاتکلیف است.

این نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: پس از سه سال از گذشت قانون جهش مسکن بانک مسکن فقط حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد از وظایف خود را انجام داده است. ۶۲ هزار میلیارد تسهیلات داده است و ۷۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشت کرده است.

محمدزاده اظهار کرد: سکانداری حل این مسائل فقط از ناحیه ساختار وزارت راه و شهرسازی امکان‌پذیر است. خانم صادق با ۲۵ سال تجربه در وزارت راه و شهرسازی اشراف کامل و وقوف کامل به موضوع دارد و به حق واردترین فرد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است.

صادق‌مالواجرد: ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی لازم است

در پایان فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه شهرسازی در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و در پرتو رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و توجه دولت محترم و همراهی تک تک نمایندگان مردم در خانه ملت امروز زمینه فعالیت مبتنی بر شایستگی و مسئولیت پذیری فراهم آمده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: دکتر پزشکیان با پایبندی بر شعار اصلی انتخاباتی خود بر اساس نظر مشورتی کارگروه‌های خود به اینجانب اعتماد نمود و از این جنبه از رئیس جمهور سپاسگزارم.

وی افزود از همه همکارانم که این روزها در مسیرهای هوایی زمینی و دریایی در خدمت زائران اربعین هستند نهایت سپاسگزاری را دارم.

صادق با بیان اینکه اگر میانگین و برآیند وضعیت حمل و نقل در کشور و شرایط استقرار جمعیت و فعالیت در فضای سرزمینی ایران و تحریم‌های ظالمانه را منصفانه مرور کنیم نمی‌توانیم منکر زحمات ساختارهای درگیر در موضوع مسکن و شهرسازی باشیم گفت: هر کسی سکان مسئولیت را به دست می‌گیرد وظیفه حل این مسئولیت‌ها را به بهترین و قانونمندترین شکل ممکن بر عهده دارد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی کشور است و به هم پیوستگی زیادی با دیگر بخش‌ها دارد و بسیاری از کشورها رشد و توسعه خود را مرهون پیشرفت در حوزه حمل و نقل می‌دانند.

وی افزود: راهبری و سیاست گذاری یکپارچه حوزه حمل و نقل ضرورت ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها را ایجاب می‌کند و اینجا نقش وزارت راه و شهرسازی برجسته می‌شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به ساماندهی اجاره بها و بافت‌های فرسوده اظهار داشت: همه این مسائل اهمیت وزارت راه و شهرسازی را بیش از پیش نشان می‌دهد. بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختار اقتصادی قطعا لازم است و این ساختار اقتصادی پشتیبان تمام پروژه‌های حمل و نقل و مسکن خواهد بود. از مولدسازی دارایی‌های وزارت راه شهرسازی گرفته تا تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه مؤثر است.

وی ادامه داد: تمامی دولت های گذشته در دوران گذشته عملکرد مثبت و خوبی داشتند. اعلام کرده ام که تعهد به مردم، تعهد نظام اسلامی به ولی نعمتان آن است. تغییر در شرایط حمل و نقل کشور به خوبی عملکرد مثبت دولت های گذشته را نشان می‌دهد.

صادق یادآور شد: صنعت حمل و نقل در چهار بخش زمینه ساز رفاه و مایحتاج مردم است. تعامل با دیگر دستگاه ها بسیار در این وزارتخانه اهمیت دارد. مدیریت و ساماندهی برنامه تولید و عرضه مسکن به ویژه برای جوانان و بی بضاعتان اهمیت دارد.

صادق مالواجرد ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری این جانب توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی در کشور البته متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور با اصل توجه خاص به مسیرهای شریانی و ترانزیتی و کریدورها در پهنه سرزمین و اتصال آن‌ها به بنادر کشورهای همسایه با هدف بازیابی تاریخی حمل و نقل بین‌المللی از سرزمین ایران عزیزمان است. به غیر از نقطه نظری که در خصوص ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی داشتم و این نکته به مراتب برای تامین بودجه امیدبخش است. از طرفی دیگر خوشبختانه با تدبیر عالی مقام معظم رهبری متصل ناشی از اشراف کامل معظم الله بر ابعاد مختلف موضوع حمل و نقل می‌باشد کمک بی‌نظیری برای تامین منابع مالی ابر پروژه‌های حمل و نقل صورت گرفته است که ان‌شاءالله با تعامل حداکثری دولت و مجلس در جهت استفاده کامل و فوری این ظرفیت فوق العاده ایجاد شده شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود.

وی یادآور شد: در این خصوص تکمیل حلقه‌های جنوب شرق، تکمیل شبکه ریلی شمال به جنوب و مرکز تکمیل شبکه ریلی شرقی و غربی، اتصال بندر بوشهر پایتخت انرژی کشور، عسلویه و سایر استان‌های برنامه‌ریزی شده، برقی کردن قطارها و قطار سریع‌السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی، ایجاد زمینه‌های اتصال چشمه بار مراکز بزرگ صنعتی و معدنی به شبکه ریلی از طریق مشارکت با بخش خصوصی از جمله اقدامات مهم است‌. در بخش زیرساختی و فرودگاهی، افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای کمی و کیفی فرودگاه‌ها، کاهش مناطق پرواز ممنوع و محدودیت‌های پروازی، باز طراحی شبکه پروازی کشور از جمله راهکارهایی است که می‌توان در راستای افزایش پروازهای عبوری کشور و اقتصادی نمودن پروازهای داخلی به کار گرفت. تکمیل و توسعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی ،راه‌های اصلی و فرعی به عنوان استخوان‌بندی اصلی شبکه جاده‌ای کشور در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی و حمل و نقل فعلی کشور یکی از ضرورت‌های مورد نظر و اولویت‌های کاری اینجانب و همکارانم می‌باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: توسعه شبکه آزادراهی کشور از طریق مشارکت بخش خصوصی و برقراری مشوق‌های جدید و جذاب برای حضور سرمایه‌گذاران، تکمیل شبکه بزرگراهی و رفع گلوگاه‌های باقیمانده در این شبکه‌ها، توجه به راه‌های منتهی به مرزهای کشور و محورهای ساحلی جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی و تبادل بار و مسافر با کشورهای همسایه یکی از مهمترین مسائل اینجانب خواهد بود. اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل، توجه به توسعه و تکمیل شبکه‌های روستایی کشور است. راه‌های روستایی علاوه بر اهمیت حمل و نقل منطقه‌ای و اقتصادی دارای اهمیت ویژه اجتماعی و عدالت محوری می‌باشد. ضمن احیا مجدد ردیف ملی طرح مذکور و پیش بینی اعتبارات کافی برای برای آن لازم است شرایط بهره‌برداری از راه‌های مناسب برای روستاها و مناطق کم برخوردار و محورهای پرجمعیت را فراهم نماییم که این مهم میسر نیست جز با حمایت و همراهی موثر شما نمایندگان محترم. موضوع مهم دیگری که در بخش حمل و نقل آن مواجه هستیم مقوله نگهداری زیرساخت‌هاست که البته خوشبختانه راهکارهای حل این معضل با انجام مطالعات کارشناسی طراحی گردیده است که البته تحقق آنها با همکاری دولت و مجلس میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از همه ظرفیت‌های تولید منابع غیربودجه‌ای نظیر برون سپاری حداکثری از طریق طرح‌های تجاری پایدار برای پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی، ارائه مشوق‌های کافی برای ترغیب سرمایه‌گذاری و روی پروژه‌های دارایی قابلیت خودکفایی از این موارد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: