کد خبر: ۹۷۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
تعداد بازدید: ۱۱۷
نماینده مردم مراغه در مجلس عملکرد همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد را در دوران مدیریت بانک مرکزی مثبت ارزیابی کرد و گفت: آن زمان ادغام بانک‌های نظامی بر اساس تدابیر نظام بر عهده دولت قرار گرفت که بانک مرکزی توانست کشور را از یک بحران بزرگ خارج کند اما برخی این اقدام را خطا جلوه دادند.

موسوی: «همتی» می‌تواند تحول عمیقی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کندبه گزارش خبرداغ به نقل از خانه ملت، سیدفرید موسوی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی، وی را در جامعه اقتصادی و علمی کشور منشأ خیر دانست و گفت: او در عرصه های بین المللی نیز نقش آفرینی داشته است. همتی با بیش از 3 دهه خدمت صادقانه و بی وقفه در مناصب کلیدی کشور، الگویی از تعهد، تخصص و میهن پرستی را به نمایش گذاشته است.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد با تلفیق دانش نظری و تجربه عملی، در هر مسئولیتی که عهده دار بود، منشأ خدمات بوده است، عنوان کرد: مسئولیت های همتی در جمهوری اسلامی ایران در واحد مرکزی خبر آغاز شد و در دوران دفاع مقدس مشغول ثبت و ضبط وقایع آن روزها بود لذا با ایفای نقش در تبلیغات برای ارتقای روحیه حماسی مردم تلاش های بسیاری کرد.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت های اقتصادی همتی یادآور شد: اوج این مسئولیت ها در دوران حضور همتی در بانک مرکزی شکل می گیرد. لازم است زمانی که از کارنامه عملکردی وی صحبت می کنیم به دوران و زمانی که در آن حضور داشته نیز توجه کنیم چرا که در دوره مسئولیتی وی، کشور ما شاهد شدیدترین تحریم ها بود و کرونا هم شیوع داشت.

موسوی با بیان اینکه در دوران مدیریت همتی، قیمت نفت در پایین ترین حد خود قرار داشت و حتی به بشکه ای 10 دلار رسیده بود، اظهار داشت: آن زمان رئیس جمهور کشور متخاصم متعهد شده بود فروش نفت ما را به یک بشکه در روز برساند و تمام تلاش خود را کردند؛ در چنین شرایطی، شیرازه نظام اقتصادی ما با تدابیر امثال همتی حفظ شد. او با تشکیل کمیته نقدینگی با حضور اقتصاد دانان از همه جناح های سیاسی، بسترهایی را در نظام مدیریتی آغاز کرده که هنوز هم بر همان اساس در حال حرکت هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادغام بانک های نظامی بر اساس تدابیر نظام بر عهده دولت و بانک مرکزی قرار گرفت که یکی از افتخارات وزیر پیشنهادی اقتصاد بود اما آن را یک خطا جلوه دادند، عنوان کرد: این کار یک کار بزرگ بود. یکی از این بانک ها 80 همت زیان انباشته داشت که اگر تدابیر آقای همتی و همکاران وی نبود، کشور دچار یک بحران بزرگ در این حوزه می شد.

به گزارش خانه ملت، وی اضافه کرد: این بانک ها 4 هزار و 400 شعبه، 50 هزار نفر نیروی انسانی، 150 همت بدهی داشت که بانک مرکزی نمی توانست متفاوت باشد لذا یک کار بزرگ اقتصادی در آن زمان رخ داد.

موسوی در ادامه با اشاره به انتقادی که درباره مدیران نجومی در بانک مرکزی صورت گرفت، عنوان کرد: تا جایی که مطلع هستیم بانک مرکزی اقدام به انتصاب نمی کند.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه جعبه ابزاری که باید در اختیار رئیس کل بانک مرکزی باشد تا کنترل را تورم کند در اختیار همتی قرار نداشت، یادآور شد: از آنجایی که این اختیارات وجود نداشت، مجلس اقدام به تصویب قانون بانک مرکزی کرد چرا که تا پیش از آن، این ابزارها در نظام اقتصادی ما بی معنی بود. اقدامات همتی در آن زمان مانع نوسانات نرخ ارز شد؛ عدم سرکوب نرخ ارز در بازار نیما و مداخله درست بانک مرکزی در حاشیه بازار از اقدامات دوره مدیریتی همتی بود.

وی با بیان اینکه در دوره مدیریت همتی در بانک مرکزی ارزپاشی انجام نشد در حالی که یک موضوع استثنایی در کل دوران بانک مرکزی در جمهوری اسلامی ایران بود، اظهار داشت: سال گذشته حدود 40 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما در سال های 98 و 99 نصف این میزان نیز درآمد ارزی نداشتیم.

موسوی با اشاره به موضوع پرونده چای دبش عنوان کرد: حکم این موضوع برای متهمان صادر شده لذا نباید از این تریبون تشویش اذهان عمومی کرد و همتی و صالح آبادی را در آن مقصر دانست.

این نماینده اصلاح طلب مجلس با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد گویای شناخت دقیق او از حوزه این وزارتخانه است که از سوابق همتی نیز چیزی جز این انتظار نمی رفت، گفت: نگاه همه جانبه و کامل همتی به حوزه وزارتخانه در برنامه جامع و کامل وی به چشم می خورد. همتی به اهم برنامه های وزارت اقتصاد، برنامه هفتم، قانون تأمین مالی تولید و تکالیف وزارتخانه واقف است. راهبردها و برنامه های وزارت اقتصاد در برنامه او دیده شده و آسیب شناسی او از بخش های مختلف اقتصاد حاکی از اشراف کامل وی به این حوزه است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز با حضور همتی فرصتی دست داده تا از دیدگاه های یک اقتصاد دان در وزارتخانه استفاده کنیم، یادآور شد: او یک مدیر کارآزموده و یک دیپلمات ورزیده است او دانش نظری و تجربه عملی را در هم آمیخته که می تواند راهگشای بسیاری از چالش های کشور باشد.

موسوی با اشاره به وضعیت بانک ملی در دوره مدیریتی همتی در بانک مرکزی، عنوان کرد: بانک ملی یک بانک دولتی است و مدیرعامل آن باید با دولت هماهنگ باشد و نباید مدیریت بانکی شخصی را اعمال کند که توسعه در کشور و تحقق برنامه های دولت دچار چالش مواجه می شود. این در حالی است که دوره مدیریت همتی در بانک ملی ایران یکی از طلایی ترین دوره های این بانک بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مقاومت همتی در برابر زیاده خواهی های دولت را با چشم خود دیده ام، خاطرنشان کرد: از همه همکارانم می خواهم با اعطای رأی اعتماد به همتی زمینه ایجاد تحول در ساختار اقتصادی کشور را فراهم آوریم که بی شک حضور ایشان در مسند ریاست وزارت اقتصاد، نوید رشد، رفاه و توسعه را در زندگی مردم به همراه خواهد داشت./

پایان پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: