کد خبر: ۹۷۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
تعداد بازدید: ۴۱
شادمهر راستین، فیلمنامه‌نویس، منتقد و روزنامه‌نگار هم‌زمان با روز خبرنگار در خبرگزاری خبرآنلاین حضور داشت و درباره ویژگی‌های کار خبرنگاری گفت: اینکه خود انسان با تصمیم و آگاهی تمام حساسیت جامعه را به عهده بگیرد، آن هم در دوره‌ای که همه از چنین چیزهایی فرار می‌کنند، کار و مسئولیت سختی است. حساسیت یک جامعه را برعهده داشتند خیلی سخت است.

شادمهر راستین: ای‌کاش روز اعدام میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل، روز خبرنگار بودبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ در ۱۷ مردادماه امسال، میزبان شخصیت‌هایی برجسته و شاخص از حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، ورزش و ...در جمع تحریریه خود بود تا یک «روز خبرنگار» متفاوت از سال های گذشته در این مجموعه رسانه‌ای رقم بخورد. 

شادمهر راستین گفت: بسیار سخت است که در حضور اساتید و بزرگان در چنین روزی سخن بگویم، اولین‌بار است که برای روز خبرنگار جایی مهمان شدم. عموماً هر جایی که بودم رسم بر این بود که در روز خبرنگار، خبرنگاران میهمان بودند؛ ولی آن چه که امروز در خبرآنلاین اتفاق افتاد و جذاب است، خبرنگاران میزبان هستند و این خودش مرا به قول فرنگی‌ها سورپرایز کرد و باعث شگفتی شد.

وی با اشاره به اینکه «من کار خبری را از روزنامه همشهری و با آقای احمدی عکاس آغاز کردم که از دوستان بودند و آقای افشاری که در صداوسیما کار می‌کردند،» ادامه داد: براساس تقویم روز فوت این دو عزیز شد روز خبرنگار؛ اما همیشه در دلم ماند و انتظارم این بود که ای‌کاش دوم تیر که مصادف است با اعدام میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل روز خبرنگار باشد، یا روز ترور  محمد مسعود یا اعدام دکتر فاطمی ترور شد که همه روزنامه‌نگاران بودند که برای آزادی جان خود را دادند و این روزها با ترور این چهره ها به تاریخ گره خورد است.

راستین با توجه به این اتفاقات و مسیر تاریخی این حرفه، درباره ویژگی‌ها کار روزنامه نگاری گفت: با این مسیر به نظر می‌آید خبرنگار بودن آینده روشن و واضحی دارد، شما خبرنگاران می‌دانید آخر ماجرا چیست.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر برای خودم ابن مشغله‌ای هستم و خیلی از جاها می‌روم، هر شغل و حرفه‌ای آینده مشخصی دارد، مثلاً من یک دوره تکاوری گذراندم، آنجا می‌دانید گروهبانید بعد افسر می‌شوید و سلسله‌مراتب رشد را طی می‌کنید. به نظرم تنها شغلی که از وقتی وارد می‌شوید تا پایانش فقط یک مرتبه دارید، خبرنگاری است. اگر شما دبیر سرویس یا سردبیر شوید، از چشم‌ها افتاده‌اید، می‌گویند رفت و نشست و دیگر کار خبری نمی‌کند؛ ولی آنکه خبرنگار می‌ماند از روز اول تا روز آخر کارش فقط یک عنوان دارد، خبرنگار است.

وی در بسط نکته خود افزود: این حرفه رشد کیفی ندارد و معیار کمی هم خود خبرنگار است، این هم ویژگی عجیبی است، اینجا یک مشابهتی دارد به بازی گلف، بازی گلف داور ندارد؛ یعنی بازیکن امتیاز بازی را خودش به خودش می‌دهد و خودش اعلام می‌کند چه ضربه‌ای زده و چه امتیازی گرفته است. خبرنگاری هم به عبارتی همین است شما خودتان میزان درستی و غلطی کاری که می‌کنید هستید. اینکه درست کار می‌کنید یا درست کار نمی‌کنید خودتان می دانید، فقط خود خبرنگاران معیار کار خود هستند.

شادمهر راستین: ای‌کاش روز اعدام میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل، روز خبرنگار بود

شادمهر راستین اضافه کرد: نکته آخر اینکه خود انسان با تصمیم و آگاهی تمام حساسیت جامعه را به عهده بگیرد، آن هم در دوره‌ای که همه از چنین چیزهایی فرار می‌کنند، کار و مسئولیت سختی است. حساسیت یک جامعه را برعهده داشتند خیلی سخت است.یادم هست اولین خبری که نوشتم دادم به آقای دریایی - هرجا هست سلامت باشد و همیشه قدردان او هستم -  خواند و کاغذ خبر را در سطل زباله انداخت، وقتی از او پرسیدم چرا این کار را کردی، گفت این قصه است می‌توانی ببری پولش را ازآنجایی‌که فیلمنامه می‌خرند بگیری، اینجا باید آن واقعیتی که دیدی را بیان کنی آن‌قدر واقعی که وقتی کسی متن خبر را خواند باور کند که واقعی است.

 راستین همچنین گفت: از خبرآنلاین همیشه سپاسگزار که به حوزه فرهنگ و هنر اهمیت می‌دهد، من نماینده کسی یا جایی نیستم فقط از طرف خودم می‌گویم که در تمام این سال‌ها خبرآنلاین دغدغه‌اش فرهنگ و هنر بوده است و به‌خصوص هنر دغدغه‌ای اصلی این رسانه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: