کد خبر: ۹۷۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
تعداد بازدید: ۷۰
ابرستاره سنگنوردی ایران و آسیا به پاریس رفته تا تنها جای خالی چمدان های افتخاراتش را پر کند.

تک نگاری| یوزپلنگ عمودی در کمین شکار مدال المپیکسعید آقایی؛ رضا علیپور در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۷۳ در قزوین به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی روحیه متفاوتی داشت و عاشق طبیعت بود. همین کشش ذاتی او را به کوهنوردی کشاند. حضور در کوه و کمر سرآغاز حضور او در رشته سنگنوردی شد. رشته ای که نبوغ رضا را آشکار کرد تا او بدل به پرافتخارترین سنگنورد تاریخ ایران شود. 

بعد از چند دوره قهرمانی کشور، سریال مدال های بین المللی او شروع شد. علیپور مدالهای بین المللی اش را از قهرمانی آسیا آغاز کرد و ابتدا در همدان ۲۰۱۲ نقره گرفت و در ادامه تهران ۲۰۱۳ مدال نقره، نینگبو ۲۰۱۵ مدال نقره و تهران ۲۰۱۷ مدال طلا گرفت. 

او در رقابتهای سنگنوردی قهرمانی جهان نیز به سریال مدالهایش ادامه داد و در سال ۱۳۹۲ توانست اولین مدال تاریخ سنگ‌نوردی ایران را در مسابقات جهانی کسب کند. او در رقابتهای جهانی خیخون ۲۰۱۴ مدال برنز، پاریس ۲۰۱۶ مدال نقره و اینسبورگ ۲۰۱۸ مدال طلا را به سینه زد. 

وی همچنین در رقابتهای کاپ آزاد جهانی چین گوانگجو ۲۰۱۷ طلا گرفت. 

ابرستاره سنگنوردی ایران و آسیا در سری رقابتهای جام جهانی سنگنوردی در دو دهه اخیر کلکسیونی از مدال را جمع اوری کرده و 6 طلا، 2 نقره و 6 برنز را از این رویداد مهم جهانی سنگنوردی را در کارنامه دارد. او در جام جهان نانجینگ ۲٠۱۷ با رکورد 5.48 رکورد سنگنوردی سرعت جهان را شکست. 

استایل منحصربفرد علیپور سبب شد که به او لقب یوزپلنگ عمودی اعطا شود. 

دایره افتخارات و مدالهای علیپور به همین جا ختم نمی شود. او در بازیهای آسیایی جاکارتا 2018 و هانگژو 2012 دو طلای خوشرنگ به سینه زد. 

این سنگنورد ایرانی در سال 2017 با کسب ۹۰۷۹۰ رأی مردمی به عنوان برترین ورزشکار رشته‌های غیر المپیکی جهان در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. این اتفاق بزرگ برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران رخ داد که برترین ورزشکار رشته‌های غیر المپیکی جهان از کشور ایران انتخاب می‌شود.

با این چمدان رنگین و حجیم افتخارات کسب سهمیه المپیک برای او حکم موفقیت در یک مسابقه تمرینی را داشت! علیپور حالا به پاریس رفته تا تنها جای خالی این چمدان بزرگ را پر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: