کد خبر: ۹۷۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
تعداد بازدید: ۹۳
اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا با عدم پذیرش شکست از سوی احزاب مخالف دولت مواجه شده و آنها مادورو را به مهندسی و تقلب در انتخابات متهم می کنند. خبرآنلاین گزارش می دهد.

التهاب در ونزوئلا بعد از پیروزی مادورو در انتخابات/اتهام مهندسی و تقلب در انتخاباتبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ رسول سلیمی: «نیکلاس مادورو موروس» برای شش سال آینده (۲۰۳۱-۲۰۲۵) بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا برگزیده شد و پیروزی او موجی از واکنش‌های جهانی  تا پیام‌های تبریک شماری کشورهای آمریکای لاتین را به همراه داشت. در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را تبریک گفت. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مراتب حمایت و همبستگی خود را با جمهوری بولیواری ونزوئلا جهت پیشبرد برنامه‌های توسعه ملی و نیز تقویت همکاری‌های دوجانبه اعلام کرد.

چه آنکه دوره‌های ریاست‌جمهوری در ونزوئلا، شش ساله است. طبق نتیجه فعلی، نیکولاس مادورو برای سومین دوره، رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواهد بود. مادورو می‌گوید ۵۱.۲ درصد از آرا را به دست آورده و به این ترتیب پیروز رقابت‌های انتخاباتی در این کشور است.

نرخ مشارکت در انتخابات ۵۹ درصد اعلام شده و نیکلاس مادورو با کسب پنج میلیون و ۱۵۰ هزار و ۹۲ رأی معادل ۵۱.۲ درصد رای گرفت و نفر دوم، ادموندو گونزالس چهار میلیون و ۴۴۵ هزار و ۹۷۸ رأی معادل ۴۴.۲ درصد آرا را به دست آورد. «ادموندو گونزالس»، نامزد صلی مخالفان ۴۴ درصد آرا را به دست آورد.

با وجود این، نامزدهای مخالف دولت ونزوئلا به سیاق سال‌های گذشته نتیجه انتخابات را قبول نکرده‌اند.   ماریا کورینا ماچادو، از رهبران برجسته اپوزسیون، که در کنار آقای گونزالس حاضر شده بود در مصاحبه‌ای گفته: «ونزوئلا یک رئیس‌جمهور منتخب دارد و او ادموندو گونزالس است»

 

التهاب در ونزوئلا بعد از پیروزی مادورو در انتخابات/اتهام مهندسی و تقلب در انتخابات

 

وی با تقاضا از ارتش این کشور برای حمایت از نتایج رای‌گیری انتخابات گفت: «پیامی برای ارتش: مردم ونزوئلا حرف خودشان را زده‌اند: آن‌ها مادورو را نمی‌خواهند.» این در حالی است که ارتش ونزوئلا همواره از نیکلاس مادورو حمایت کرده است و هیچ نشانه عمومی مبنی بر جدایی فرماندهان نیروهای مسلح از دولت ونزوئلا وجود ندارد.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که آمریکا «نگرانی‌های جدی» درباره نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا دارد که به گفته مقامات، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کنونی این کشور به پیروزی رسید. بلینکن در سخنرانی روز دوشنبه خود در توکیو گفت که آمریکا نگران است که این نتیجه خواسته و رای مردم ونزوئلا را منعکس نمی کند. او از مقامات انتخاباتی ونزوئلا خواست تا نتایج کامل انتخابات را به صورت شفاف و فوری منتشر کنند و گفت که ایالات متحده آمریکا و جامعه بین‌المللی به صورت مناسب پاسخ خواهند داد.

واشنگتن که پیشتر انتخاب مجدد مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ را نپذیرفته بود، تحریم های اعمال شده بر صنعت نفت این کشور را از اکتبر سال گذشته در پاسخ به توافق بین مادورو و احزاب مخالف، تسهیل کرد. اما بار دیگر این تحریم ها را به دلیل اقداماتی که به زعم آنها تهدیدکننده رای گیری دموکراتیک است، تشدید کرد و مقامات آمریکا اعلام کردند پیشبرد سیاست های تحریمی خود را درباره چگونگی برگزاری انتخابات ها در این کشور، بررسی خواهند کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو از ابراز اراده موفق مردم ونزوئلا استقبال می کند و بر تعهد خود برای تقویت روابط با این کشور تاکید دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز پیشتر در پیامی پیروزی مجدد نیکلاس مادورو را در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا تبریک گفته بود. پوتین در بیانیه‌ای که کرملین منتشر کرده، بر آمادگی خود به منظور تداوم همکاری سازنده در مسائل روز در سطح دوجانبه و بین‌المللی با ونزوئلا تاکید کرد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «ما در حال توسعه روابط خود با ونزوئلا در همه زمینه‌ها از جمله حوزه‌های حساس هستیم؛ و البته ما توجه زیادی داریم. ما از برنامه‌های متقابل رهبری ونزوئلا مطلع هستیم. چنین همکاری‌هایی هم به نفع مردم ونزوئلا و هم به نفع روسیه است؛ بنابراین ما روابط خود را با ونزوئلا به‌طور همه‌جانبه توسعه خواهیم داد.»

در همین حال، وزرای خارجه آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، پرو، اکوادور، پاناما، کاستاریکا، گواتمالا و جمهوری دومینیکن نیز قبل از اعلام نتایج در بیانیه مشترکی گفتند: «ما داشتن تضمین‌هایی را ضروری می‌دانیم که نتایج انتخابات را کاملا بر اساس اراده مردم ونزوئلا در پای صندوق‌های رای ابراز کند» وزرای خارجه این کشورها بر این محور تاکید داشتند: «این امر تنها از طریق شمارش شفاف آرا امکان‌پذیر است که امکان راستی‌آزمایی و کنترل ناظران و نمایندگان همه نامزدها را فراهم می‌کند.»

این در حالی است که ونزوئلا به لحاظ اقتصادی، شرایط نابسامانی دارد. با این حال، مادورو موفق شده اقتصاد این کشور را از بحران ابرتورم نجات دهد. به تازگی نرخ تورم ماهانه در این کشور به یک درصد، یعنی کمترین میزان در ۱۲ سال گذشته رسید.

تحلیل‌گران معتقدند دلیل اصلی کاهش نرخ تورم در ونزوئلا این است که آمریکا فعلا فشار تحریم‌های نفتی را در این کشور کاهش داده است. دولت جو بایدن تصمیم گرفته به شرط برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه، تحریم‌ها را کاهش دهد. به این ترتیب فشار بر اقتصاد هم کاهش پیدا کرده و به کم شدنِ تورم ختم شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: