کد خبر: ۹۷۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
تعداد بازدید: ۷۰
در پیشرفتی چشمگیر در حوزه پزشکی، محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) و تأسیسات تابش سنکروترون اروپا (ESRF) در فرانسه موفق به تصویربرداری از قلب انسان با جزئیاتی بی‌سابقه شده‌اند.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ به نقل از روزیاتو،  در این مطالعه، محققان با استفاده از تکنیک جدید اشعه ایکس موسوم به توموگرافی فاز-کنتراست سلسله مراتبی (HiP-CT)، دو قلب انسان های بزرگسال درگذشته را مورد بررسی قرار دادند: یکی متعلق به مردی ۶۳ ساله با قلبی سالم و دیگری از زنی ۸۷ ساله با سابقه بیماری ایسکمیک قلبی، فشار خون بالا و فیبریلاسیون دهلیزی.

تصاویر به دست آمده تفاوت‌های قابل توجهی را بین قلب سالم و بیمار نشان می‌دهد. در حالی که قلب سالم شکلی مشخص و تعریف شده دارد، قلب بیمار گردتر بوده و رگ‌ها و فیبرهای عضلانی آن پژمرده به نظر می‌رسند.

تفاوت آشکار بین قلب سالم و بیمار در یک عکس

این تکنیک جدید قادر است تصویری سه بعدی از قلب ارائه دهد که ۲۵ برابر دقیق‌تر از اسکنرهای CT معمولی است و حتی می‌تواند در برخی نقاط تا سطح سلولی بزرگنمایی کند.

پروفسور اندرو کوک، متخصص آناتومی قلب از UCL، بر اهمیت این پیشرفت در درمان آریتمی قلبی تاکید می‌کند. او معتقد است این روش می‌تواند به تعیین تفاوت‌ها در ضخامت بافت و لایه‌های چربی بین سطح خارجی قلب و کیسه محافظ اطراف آن کمک کند.

چالش های این روش تصویربرداری از قلب

اگرچه این تکنیک تصویربرداری از قلب به دلیل دوز بالای اشعه قابل استفاده برای افراد زنده نیست. اما می‌تواند درک ما از بیماری‌های قلبی-عروقی را که بزرگترین عامل مرگ و میر در جهان هستند، به طور قابل توجهی افزایش دهد. با این حال، چالش‌هایی نیز وجود دارد؛ از جمله حجم بالای داده‌های تولید شده که برای هر قلب به ۱۰ ترابایت، یعنی یک میلیون برابر بیشتر از یک اسکن CT استاندارد، می رسد.

این پژوهش نویدبخش آینده‌ای است که در آن پزشکان می‌توانند با دقتی بی‌سابقه به بررسی و درمان بیماری‌های قلبی بپردازند.

نتایج این تحقیق در مجله رادیولوژی منتشر شده و قرار است در نمایشگاه The Wonders در جشنواره مهندسی UCL به نمایش گذاشته شود.

تفاوت آشکار بین قلب سالم و بیمار در یک عکس

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: