کد خبر: ۹۷۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
تعداد بازدید: ۵۲
مراحل آماده سازی، تعمیر و تجهیز ورزشگاه اول کشورمان براساس اولویت‌های AFC در حال انجام است، ورزشگاهی که امسال میزبانی‌های مهمی همچون مرحله سوم انتخابی جام جهانی 2026، لیگ نخبگان آسیا و لیگ برتر را در پیش دارد و باید برای این میزبانی‌ها آماده شود.

لیگ برتر؛ بدون استاندارد!به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ ایمان گودرزی؛ زمان در بحث آماده‌سازی ورزشگاه آزادی اهمیت زیادی دارد چرا که این ورزشگاه باید حدود یک ماه دیگر آماده نخستین بازی تیم ملی در مرحله سوم انتخابی جام جهانی شود. این در حالی است که لیگ برتر حدود کمتر از 20 روز دیگر آغاز می‌شود که البته راهکار مسئولان برای بازی‌های آغازین لیگ برتر ورزشگاه تختی است؛ هرچند این ورزشگاه هم حال و روز خوشی ندارد.

در این بین در هفته‌های گذشته صحبت‌های زیادی در خصوص شرایط نامساعد آزادی مطرح شد و درست در همان مقطع برخی از رسانه‌ها عکس‌هایی از آخرین تغییر و تحولات این ورزشگاه کهنه‌کار منتشر کردند که این تصاویر نشان می‌داد کار تعمیر و بازسازی آزادی قطعاً زمانبر خواهد بود. در این شرایط دیروز سومین جلسه بررسی چالش‌های میزبانی این ورزشگاه برگزار شد و در حاشیه این جلسه، در حالی عکس‌هایی از حضور مسئولان ورزش کشورمان و نمایندگان تیم‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی منتشر شد که در پشت این عکس‌ها حضور لودر، ماشین حمل سیمان و گرد و خاک در بخشی از این ورزشگاه دیده می‌شود که این موضوع نگرانی هواداران فوتبال را دوچندان کرد.  کار تعمیر سکوهای ورزشگاه آزادی از فصل گذشته آغاز شد و این موضوع باعث شد تا این ورزشگاه شاهد محدودیت حضور هواداران تیم‌های استقلال و پرسپولیس در بازی‌های خانگی باشد. لیگ برتر 12 خردادماه به پایان رسید و در آن مقطع مسئولان مربوطه می‌توانستند کار تعمیر و بازسازی را با سرعت آغاز کنند تا امروز با تهدید از دست رفتن میزبانی مواجه نشوند. موضوعی که به آن اهمیت داده نشد تا کار به برگزاری جلسات پی در پی و اما و اگرهای بسیار کشیده شود.

 

90درصد بازی های لیگ بدون VAR!

در روزهای اخیر شاهد جلسات بسیاری در فدراسیون فوتبال هستیم؛ جلساتی که بیشتر در خصوص محل برگزاری مسابقات لیگ برتر و تیم ملی است.
 در آستانه رقابت‌های لیگ برتر ورزشگاه آزادی به چالش جدی لیگ تبدیل شده چرا که در حال حاضر این ورزشگاه شرایط برگزاری مسابقات را به دلیل تعمیرات ندارد. آزادی پیش از این میزبانی از تیم‌های ملی، استقلال و پرسپولیس را برعهده داشت که طبق تصمیم جدید فدراسیون، سرخابی‌ها از این به بعد بیشتر بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه تختی برگزار خواهند کرد.
داوود رفعتی، دبیر ستاد آماده‌سازی ورزشگاه‌های لیگ برتر در این خصوص گفت: «ورزشگاه تختی 90 درصد آماده میزبانی از لیگ برتر است. با انجام کارهای باقیمانده دیدار افتتاحیه لیگ برتر و همه بازی‌های استقلال و پرسپولیس تا پایان فصل بجز دیدارهای بزرگ مثل دربی و نبرد با تراکتور و سپاهان در ورزشگاه تختی برگزار می‌شود. دیدارهای لیگ نخبگان این دو تیم به اضافه بازی‌های بزرگ و مهم آنها در ورزشگاه آزادی خواهد بود.»
طبق صحبت‌های رفعتی در لیگ پیش رو تنها 6 بازی در آزادی برگزار خواهد شد که از این 6 بازی، دو دیدار دربی، دیدار پرسپولیس با سپاهان و تراکتور و دیدار استقلال با تیم‌های سپاهان و تراکتور در آزادی خواهد بود و سرخابی‌ها سایر بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه تختی برگزار خواهند کرد. ورزشگاه آزادی به عنوان بزرگترین ورزشگاه کشور همیشه محل برگزاری تیم‌های ملی بوده و در کنار آن بجز جام حذفی 30 هفته میزبان سرخابی‌ها بود که این موضوع باعث تخریب این ورزشگاه می‌شد و حالا با تصمیم مسئولان می‌توان امیدوار بود که این ورزشگاه تنها محل برگزاری تیم ملی باشد. طبق ادعای کیومرث هاشمی، وزیر ورزش تنها 2 دستگاه VAR در کشور وجود دارد که یکی از این دستگاه‌ها در ورزشگاه آزادی نصب خواهد شد. موضوع استفاده از کمک داور ویدیویی در لیگ بیست و چهارم موضوعی بود که بارها توسط مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش در تمامی بازی‌ها مطرح شد اما به نظر می‌رسد که شرایط استفاده از این تکنولوژی در ورزشگاه‌های دیگر وجود ندارد و این یعنی 90 درصد از بازی‌های لیگ برتر بدون VAR برگزار خواهد شد.

لیگ برتر؛بدون استاندارد!
 
میزبانی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی روی هوا!
 
ابهامات زیادی در خصوص برگزاری مسابقات لیگ برتر وجود دارد که اصلی‌ترین آن محل برگزاری مسابقات است. در حال حاضر ورزشگاه آزادی و سایر ورزشگاه‌هایی که میزبان لیگ برتر خواهند بود، با مشکلاتی جدی مواجه هستند و حال در این شرایط 25 مردادماه لیگ برتر آغاز خواهد شد. هر روز مسئولان فدراسیون فوتبال براساس تأکید فیفا و ای اف سی به استانداردسازی ورزشگاه‌ها، جلساتی برگزار می‌کنند
 
هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در حاشیه یک از  این جلسات اظهار داشت: «ورزشگاه‌های ما از نظر نور، کیفیت چمن و سکوها با استانداردهای دنیا خیلی فاصله دارند و اینکه بخواهیم تمام ورزشگاه‌ها را به سطح استانداردهای بین‌المللی برسانیم، خیلی سخت است. باید در تهران ورزشگاهی که کنار آزادی باشد، داشته باشیم. شاید مجبور باشیم در هفته ۳ بازی را در تهران برگزار کنیم، ایده خوبی است در صورتی که مشکلات ورزشگاه تختی را برطرف کنیم از این ورزشگاه هم استفاده کنیم. دوستان در شرکت توسعه قول دادند ورزشگاه آزادی زودتر از نیم فصل آماده شود.»
 
او در خصوص VAR خاطرنشان کرد: «با توجه به الزاماتی که داریم باید VAR را به فوتبال کشور بیاوریم. دولت ۱۱۰ میلیارد برای VAR در نظر گرفت و چون فدراسیون ذی‌حساب ندارد، پول به حساب وزارت ورزش رفت. متأسفانه این پول تا امروز علیرغم جلسات متعدد به خاطر بروکراسی اداری واریز نشده است. خیلی از این وضعیت نگران هستیم. امیدوارم این مشکل حل شود. از این نوع رفتارهای اداری در ورزش کشور نگرانیم. ممکن است هفته‌های اول VAR نباشد.»
دبیر کل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که بازی تیم ملی فوتبال مقابل قرقیزستان در کجا برگزار می‌شود؟ گفت: «در این خصوص جلساتی برگزار خواهیم کرد تا تصمیم‌گیری کنیم. اگر به این نتیجه برسیم که ممکن است برای میزبانی این بازی در ورزشگاه آزادی به مشکل بخوریم، ورزشگاه جایگزین را معرفی می‌کنیم. این بازی قطعاً داخل کشور برگزار می‌شود.»

 

ابهام در میزبانی تازه واردهای لیگ برتر!
خیبر خرم آباد و چادر ملو اردکان دو تیم تازه وارد در لیگ بیست و چهارم خواهند بود. یکی از ابهامات در مورد حضور این دو تیم در لیگ برتر این است که آیا ورزشگاه این دو تیم شرایط میزبانی در لیگ برتر را دارد یا خیر؟ به نظر نمی رسد که پاسخ این سوال مثبت باشد، پس تکلیف چیست؟  به گفته‌ی داود رفعتی، دبیر کارگروه استانداردسازی ورزشگاه‌ها، ورزشگاه شهید نصیری یزد، ورزشگاه دستگردی و ورزشگاه آزادی را قطعا برای شروع لیگ برتر نخواهیم داشت. شهید نصیری یزد اگر کار را درست انجام بدهد با تلاش شبانه روزی می‌تواند به نیم فصل برسد و تا زمان آماده سازی این ورزشگاه بازی های چادر ملو در ورزشگاه قاسم سلیمانی کرمان برگزار خواهد شد. ورزشگاه تختی خرم آباد هنوز شرایط آمادگی برگزاری بازی‌ها را ندارد و همان طور که در عکس زیر می بینید حتی چمن این ورزشگاه هنوز کاشته نشده و اگر مشکل نور را حل کنند اجازه برگزاری بازی را در این ورزشگاه خواهند داد اما اگر نشود به شهر دیگری مثل اراک خواهند رفت.

لیگ برتر؛بدون استاندارد!

 

 

واعظ آشتیانی: نگهداری ورزشگاه ها از ساخت آن سخت تر است

امیر رضا واعظ آشتیانی مدیرعامل سابق استقلال تهران در مورد انتقال بازی های استقلال و پرسپولیس به ورزشگاه تختی، در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفت: به اعتقاد من در ادوار گذشته نسبت به ورزشگاه تختی بی مهری شده بود، همه می‌دانند این ورزشگاه از نظر کارشناسان داخلی و خارجی چه ظرفیت هایی را دارد از نظر گنجایش و موقعیت مکانی کاملا آماده میزبانی از بازی هاست.آزادی در غرب تهران واقع شده و  تختی در شرق است این یعنی ما می‌توانیم در موقعیت های مختلف تهران میزبانی  از فوتبال را داشته باشیم. در سال های اخیر به این ورزشگاه کم لطفی شده و امیدواریم که با این کار بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
نکته‌ای که ما هیچ وقت به آن توجه نمی‌کنیم نگهداری سرمایه هایمان است، ما ورزشگاه تختی را ساخته‌ایم و امکانات بسیار خوبی دارد، اما مهم تر از همه این است که ما چطور از آن مراقبت کنیم. هنر در ساختن نیست هنر در نکهداری است.

لیگ برتر؛بدون استاندارد!
ورزشگاه شیرودی هم همینطور، این ورزشگاه مگر از دستگردی کمتر است که حالا فقط از استخرش استفاده می‌شود، این ورزشگاه دو زمین دارد و یادم است قبل از انقلاب بازی های لیگ یک در آن برگزار می‌شد.
ورزشگاه تحتی جز سرمایه های ماست و باید از آن به خوبی نگهداری کنیم، از نظر من برگزاری بازی های استقلال و پرسپولیس در این ورزشگاه اتفاق بسیار خوبی خواهد بود، البته چه بسا اگر به ورزشگاه آزادی درست توجه شده بود و از آن مراقبت کرده بودند به این وضع نمی‌افتاد، ما در جریان نیستیم که هزینه ای که برای خرابی ورزشگاه ها و عدم مراقبت صحیح می‌پردازیم بسیار بیشتر از نگهداری از این سرمایه‌هاست، در نهایت باز هم می‌گویم این اتفاق بسیار خوبی است و امیدواریم که با استقبال خوب مردم روبرو شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: