کد خبر: ۹۷۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
تعداد بازدید: ۳۹
عفونت‌های پوستی، عفونت‌های قارچی، آلرژی و تاثیر بر سیستم لنفاوی مهم‌ترین صدماتی است که تاتو کردن می‌تواند به دنبال داشته باشد.

تاتو به کدام اندام‌ها آسیب بیشتری می‌زند؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ انجام تاتو در مراکز غیر استاندارد می‌تواند باعث شود که بیماری‌های خونی مثل هپاتیت و ایدز از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود، این اقدام همچنین باعث آسیب بروز برخی بیماری‌هاست.

تاتو یا خالکوبی در سال‌های اخیر علاقه‌مندان زیادی در کشور پیدا کرده و با وجود درد و سوزشی که ایجاد می‌کند، هواداران زیادی دارد. برخی افراد منطقه وسیعی از بدن خود را تاتو می‌کنند، برخی در یکی دو ناحیه از بدن‌شان تاتو دارند و بعضی‌ها هم آن قدر به این زیبایی علاقه و اعتیاد دارند که در هر ناحیه بدن خود یک تاتو - حتی خیلی کوچک - دارند؛ در قفسه سینه، گردن، مچ دست، بازو، آرنج، روی انگشتان دست‌ها و پاها، بالای شکم و ...

تاتو علاوه بر درد و سوزش زیادی که در برخی نواحی بدن ایجاد می‌کند که به «نقاط درد تاتو» معروف است، می‌تواند به سلامت فرد آسیب بزند و صدمات مختلفی برای اندام‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن داشته باشد. عفونت‌های پوستی، عفونت‌های قارچی، آلرژی و تاثیر بر سیستم لنفاوی مهم‌ترین صدماتی است که تاتو کردن می‌تواند به دنبال داشته باشد.

مهم‌ترین عارضه‌های تاتو در بدن

اما با انجام تاتو، احتمال بروز چه عارضه‌ها و بیماری‌هایی بیشتر می‌شود؟ دکتر بابک پورقلیچ، پزشک عمومی در گفتگو با همشهری آنلاین در این باره توضیح می‌دهد و به مهم‌ترین عارضه‌ها و بیماری‌های ناشی از انجام تاتو اشاره می‌کند:

ایجاد آلرژی

یکی از مهم‌ترین عوارض انجام تاتو در مراکز غیر تخصصی، ایجاد آلرژی افراد است. چون مواد تاتو، مواد خارجی هستند که وارد بدن می‌شوند و می‌توانند آلرژن باشند و برای برخی افراد ایجاد حساسیت کنند.

عفونت پوستی

تاتو در مراکز غیر بهداشتی و غیر استاندارد می‌تواند منجر به ایجاد عفونت‌های پوستی شود. چون سوراخ و زخمی در پوست ایجاد می‌شود که مراقبت‌های خاص خود را نیاز دارد. آرایشگاه‌ها معمولا بدون داشتن صلاحیت، یک پماد یا کپسول آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند ولی در خیلی از موارد ممکن است عفونت‌ها قارچی باشند یا عفونتی فرصت‌طلب باشد که داخل پوست واکنش‌هایی ایجاد کند که عوارضش بعدها ظاهر شود.

انتقال بیماری از طریق خون

تاتو می‌تواند باعث شود که بیماری‌های خونی مثل هپاتیت و ایدز از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. برای انجام تاتو باید ناحیه موردنظر به خوبی استریل شود و از سوزن‌های استریل برای انجام کار استفاده شود. در غیر این صورت احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت وجود دارد.

تاثیر بر سیستم لنفاوی

انجام تاتو در بسیاری از موارد می‌تواند باعث ایجاد فشار بر روی دستگاه لنفاوی شود. چون بخشی از این مواد زائد که نزدیک خون هستند، توسط سیستم لنفاوی جذب می‌شوند. این مواد از طریق سیستم لنفاوی باید از بدن خارج یا دفع شود. این مواد شیمیایی برای خروج از بدن به سیستم لنفاوی ما فشار می‌آورند و می‌توانند عوارض داخلی بر جا بگذارند.

آسیب دیدن غدد عرق بدن

نتایج یک مطالعه علمی نشان می‌دهد که تاتو کردن، کارکردهای اساسی غدد عرق را مختل می‌کند و توانایی آن برای خنک کردن بدن و سطح پوست را کم می‌کند.

بروز سرطان‌های پوست

خیلی از مواد تاتو به دلیل رنگ‌ها و فلزاتی که در آنها وجود دارد، ممکن است منجر به بروز سرطان‌های پوست شود. حتی ممکن است بیماری‌های سیستم ایمنی پوستی ایجاد کنند. چون مواد تاتو، یک عامل خارجی است و بدن ممکن است آن را به عنوان مواد خارجی بشناسد و آنتی‌بادی علیه قسمت‌های مختلف پوست ایجاد کند. به این ترتیب فرد دچار اتو ایمونیون پوستی یا بیماری‌های سیستم ایمنی پوستی می‌شود.

مخفی شدن سرطان پوست

انجام تاتو و خالکوبی می‌تواند باعث شود که علائم احتمالی سرطان پوست به خوبی مشاهده نشود. از علائم سرطان پوست، خال‌های گوشی و لکه‌های قرمز است که تاتو ممکن است باعث پنهان شدن تغییرات خال‌ها شود.

ایجاد اختلال در نتایج تصویربرداری

تاتو حتی می‌تواند نتایج رادیولوژی و ام‌آرآی را نادرست نشان دهد و پزشکان را در تشخیص بیماری به اشتباه بیندازد. وجود فلزات در مواد تاتو می‌تواند حتی در نتایج تصویربرداری مثل رادیولوژی، ام‌آرآی و ... اختلال و اشکال ایجاد کند. ممکن است تصویرهایی ایجاد کند که به عنوان جسم خارجی تلقی شود یا مانع و پوششی در جهت ورود اشعه به داخل بدن ایجاد کند و فرد متخصص موقع تصویربرداری نتواند قسمت‌های پایین‌تر و عمقی‌تر را درست متوجه شود و درنتیجه نتواند وجود یا نبود بیماری را تشخیص بدهد.

نواحی پردرد تاتو را بشناسید

تاتو کردن برای خیلی از افراد لذت‌بخش است. آنها حاضرند درد زیادی را تحمل کنند اما یک خالکوبی روی بدن داشته باشند و زیباتر نشان داده شوند. البته خیلی از افراد نمی‌دانند که نواحی مختلف بدن در برابر تاتو واکنش‌های متفاوتی به درد نشان می‌دهند و اگر این نکته را بدانند، احتمالا نقاطی از بدن را برای تاتو انتخاب می‌کنند که درد کمتری ایجاد کند.

در زیر، واکنش نواحی مختلف بدن دربرابر درد تاتو را توضیح می‌دهیم. همچنین نموداری تهیه شده که نشان می‌دهد هر ناحیه از بدن چقدر دربرابر تاتو حساس است و می‌تواند دردناک باشد. در این نمودار، نقاط قرمز بیشترین درد را دارند، نقاط نارنجی درد کمتری نسبت به نقاط قرمز دارند اما همچنان دردناک هستند و نقاط آبی، کمترین درد را دارند.

ستون فقرات و پشت: نزدیکی به اعصاب و استخوان ستون فقرات باعث افزایش درد می‌شود.

زیر بغل: زیر بغل، یکی از نواحی بسیار دردناک برای تاتو است. چند دلیل برای این دردناک بودن وجود دارد: پوست زیر بغل نازک و حساس است و به دلیل تعداد بالای عصب‌ها در این ناحیه، درد بیشتری احساس می‌شود. همچنین وجود غدد لنفاوی در زیر بغل می‌تواند باعث افزایش حساسیت و درد شود. ناحیه زیر بغل به دلیل حرکت‌های مکرر دست، معمولاً حساس‌تر است و ممکن است درد بیشتری در حین تاتو ایجاد کند.

مچ پا، ساق پا و پشت پا: پوست نازک و نزدیکی به استخوان‌ها و عصب‌ها باعث می‌شود که تاتو در این ناحیه بسیار دردناک باشد. بسیاری از مراکز تاتو سطح درد در این ناحیه را ۱۰ از ۱۰ عنوان می‌کنند و از قبل به مراجعین خود آگاهی می‌دهند.

داخل بازو و آرنج: پوست نازک این ناحیه و نزدیکی آن به عصب‌ها باعث افزایش حساسیت و درد می‌شود.

پشت زانو: پوست نازک این ناحیه و همچنین وجود عصب‌های متعدد در این ناحیه باعث احساس درد بسیار شدیدی می‌شود.

کشاله ران: نزدیکی به عصب‌ها و پوست حساس این ناحیه باعث درد زیاد می‌شود.

بالای شکم: تاتوی شکم هم بسیار دردناک است. پوست نازک شکم، تعداد فراوان عصب‌هایی که از این ناحیه می‌گذرند، بافت عضلانی و چربی و حرکت مدام شکم، دلایل دردناک بودن تاتو در این ناحیه هستند.

باسن: هرچند باسن چربی زیادی دارد و تصور بر این است که به این دلیل، درد کمتری داشته باشد، اما این ناحیه دردناک است. درواقع انقباض عضلات باسن، تاتو را دشوارتر می کند.

گردن و گلو: پوست نازک و نزدیکی به عصب‌ها و ساختارهای حساس باعث افزایش درد می‌شود.

صورت: به خصوص نواحی نزدیک به استخوان مانند فک و پیشانی از نقاط درد تاتو است.

دست‌ها و انگشت‌ها: پوست نازک و نزدیکی به استخوان‌ها و عصب‌ها باعث افزایش درد در این ناحیه می‌شود.

قفسه سینه و دنده‌ها: پوست نازک و استخوانی این ناحیه باعث می‌شود که درد تاتو بسیار شدید باشد. نواحی نزدیک به استخوان‌های ترقوه و دنده‌ها نیز بسیار دردناک هستند.

بهترین نقطه بدن برای تاتو

اگر خیلی دوست دارید تاتو کنید اما از درد و سوزش آن می‌ترسید، می‌توانید نواحی و نقاطی را برای تاتو انتخاب کنید که درد کمتری دارند. مثلا مچ دست، قسمت خارجی ران، گودی کمر، بالای کمر، شانه‌ها، ساعد دست، پشت ساق پا و بیرون و بالای ران بهترین نقاط برای انجام تاتو و خالکوبی هستند و درد بسیار کمتری را احساس خواهید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: