کد خبر: ۹۷۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
تعداد بازدید: ۴۴
چشم‌های ما به ما کمک می‌کنند تا دنیای اطرافمان را بشناسیم. می‌توانند چیزهای زیادی را در مورد دنیای درونی ما، ازآنچه تصور می‌کنیم تا حتی علائم اولیه کاهش شنوایی را به‌خوبی بروز دهند. چشمان ما حتی به‌طور مرموزی، با نفس ما تغییر می‌کنند. در یک پژوهش جدید، محققان سوئد و هلند دریافتند که اندازه مردمک با هر دم و بازدم در نوسان است.

وقتی نفس می‌کشید اتفاق عجیبی می‌افتدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ تینا مزدکی: بیش از ۱۰۰ سال است که میدانیم مردمک‌ها به چیزهایی فراتر از نور پاسخ می‌دهند، اما تاکنون پژوهش‌ها ارتباطی میان این سیاهچاله‌ها با تنفس ما پیدا نکرده بودند. در سال ۲۰۲۲ پژوهشی ارتباطی غیرقطعی میان مردمک چشم و تنفس نشان داده بود؛ اما اکنون تحقیقات نشان می‌دهد که مردمک‌ها حین تنفس گشاد می‌شوند.

مارتین شفر، عصب‌شناس مؤسسه کارولینسکا در سوئد و همکارانش به بررسی محدودیت‌های پژوهش سال۲۰۲۲ پرداختند. در تعدادی آزمایش، آن‌ها از دوربین ویژه‌ای برای اندازه‌گیری اندازه مردمک بیش از ۱۰۰ داوطلب درحالی‌که در حال استراحت و همچنین انجام کار بصری بودند، استفاده کردند. آن‌ها در گزارش خود این‌گونه نوشتند:« اندازه مردمک پشم به‌طور مداوم در زمان شروع دم به حداقل و هنگام بازدم به حداکثر خود می‌رسد.»

هنگامی‌که افراد کار بصری ساده‌ای انجام می‌دادند یا فقط به یک نقطه خیره می‌شدند و زمانی که از طریق بینی یا دهان خود نفس می‌کشیدند، همین الگو وجود داشت. این برخلاف نتیجه پژوهش‌های قبلی است که ادعا می‌کردند مردمک‌ها هنگام بازدم در کوچک‌ترین حالت خود هستند. بااین‌حال، اندازه مردمک تأثیرات زیادی دارد، بنابراین شفر و گروه چندین چرخه تنفسی را بررسی کردند تا ارتباط مردمک‌ها را با چرخه تنفس ما را درک کنند.

اینکه دقیقه ارتباط مردمک با تنفس تأثیر خاصی دارد یا نه هنوز مشخص نیست؛ اما محققان در مورد اندازه مردمک نظریه‌هایی دارند. پژوهش‌های قبلی نشان می‌داد که مردمک‌های کوچک‌تر در تشخیص جزئیات بهتر هستند، درحالی‌که مردمک‌های بزرگ‌تر در تشخیص محرک‌های ضعیف بهتر هستند. محققان میگویند:« یافته‌های ما به این موضوع اشاره می‌کند که ممکن است، بهینه‌سازی تشخیص حین دم و حین بازدم بر ادراک بصری تأثیرگذار باشد.»

اندازه مردمک نیز بر اساس حالات عاطفی (مانند زمانی که حین ترس کوچک می‌شود)، برانگیختگی فیزیکی و در پاسخ به داروها (مانند بزرگ شدن مردمک در پاسخ به داروهای ضدافسردگی) تغییر می‌کند.

پزشکان می‌توانند از مردمک چشم ما برای سنجش سطح هوشیاری و تشخیص شرایط سلامت روان استفاده کنند، بنابراین درک بیشتر در مورد رفتار آن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها شاخص‌های تشخیصی قوی‌تری داشته باشند. دانشمندان اخیراً مکانیسم برخی از این تغییرات را شناسایی کرده‌اند، اما درست مانند پایبندی اندازه مردمک به چرخه تنفسی ما، اینکه چرا بسیاری از این تغییرات رخ می‌دهند همچنان یک راز باقی‌مانده است.

منبع: sciencealert

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: