کد خبر: ۹۷۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
تعداد بازدید: ۴۴
بر اساس قانون اساسی پس از مراسم تنفیذِ حکم توسط رهبری و مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی رسما" به عنوان رئیس جمهور شروع بکار خواهد کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ روح الله صالحی در یادداشتی نوشت:

«گاهی لازم است جهت پاسخ به برخی پرسش ها به تاریخ مراجعه کنیم خصوصا در مواردی که مشابهات وجود دارند. تا از دریچه ان و شرایط زمانه و رخدادها به تحلیل ان بپردازیم.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی ج.ا.ا؛ زمان اداره کشور توسط شورای موقت ریاست جمهوری ۵۰ روز می باشد. ابراهیم رئیسی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به اتفاق همراهانش با فرود سخت بالگرد در کوه های ورزقان به دیار باقی شتافت بدنبال ان شورای موقت ریاست جمهوری با کفالت مخبر شروع بکار کرد. سر انجام در ۱۵ تیر ۱۴۰۳ اقای مسعود پزشکیان با ارای مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. بر اساس قانون اساسی پس از مراسم تنفیذِ حکم توسط رهبری و مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی رسما" به عنوان رئیس جمهور شروع بکار خواهد کرد. فاصله ایجاد شده از انتخاب تا تنفیذ و تحلیف؛ برای خیلی از هواداران و رای دهندگانش؛ پرسش ها و گاهی تردیدی ایجاد کرده است. به همین دلیل لازم است تاریخ تنفیذ و تحلیف مشابه را در اینجا ذکر کنیم:

۱. محمدعلی رجایی:

ابوالحسن بنی صدر در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ با رای عدم کفایت سیاسی نمایندگان مجلس و نامه عزل امام خمینی در ۱ تیر ۱۳۶۰ از ریاست جمهوری برکنار شده و شورای موقت ریاست جمهوری شروع بکار کرد. سرانجام محمدعلی رجایی در انتخابات ۲ مرداد ۱۳۶۰ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. مراسم تنفیذ در ۱۱ مرداد و مراسم تحلیف در ۱۲ مرداد انجام شده بود. یعنی از انتخاب تا تنفیذ ۹ روز و از تنفیذ تا تحلیف یک روز فاصله بود.

طول عمر شورای موقت ریاست جمهوری ۴۳ روز بود.

۲. سیدعلی خامنه ای:

در تاریخ ۸ شهریور در انفجار دفتر نخست وزیری به همراه باهنر ( نخست وزیر) به شهادت رسید. شورای موقت ریاست جمهوری اداره کشور را در دست گرفت. سرانجام با برگزاری انتخابات سیدعلی خامنه ای در ۱۰ مهر با رای مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. مراسم تنفیذ در ۱۷ مهر ۱۳۶۰ و مراسم تحلیف در ۲۱ مهر برگزار شد. یعنی از انتخاب تا مراسم تنفیذ ۷ روز و از تنفیذ تا تحلیف ۴ روز فاصله بود.
طول عمر شورای موقت ریاست جمهوری ۴۴ روز بود.

۳. مسعود پزشکیان:

پس از حادثه سقوط بالگرد ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ شورای موقت ریاست جمهوری اداره کشور را در دست گرفت. سرانجام با برگزاری انتخابات در ۱۵ تیر ۱۴۰۳؛ مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری انتخاب شد. بنا به اخبار واصله تا این ساعت؛ مراسم تنفیذ به احتمال زیاد در ۷ مرداد ۱۴۰۳ و مراسم تحلیف به احتمال زیاد در ۹ مرداد ۱۴۰۳؛ انجام خواهد شد. یعنی از انتخاب تا تنفیذ ۲۳ روز فاصله و از تنفیذ تا تحلیف ۲ روز فاصله خواهد بود.
طول عمر شورای موقت ریاست جمهوری ۷۱ روز خواهد بود.

نتیجه: محمدعلی رجایی از انتخاب تا تنفیذ ۹ روز، سید علی خامنه ای از انتخاب تا تنفیذ ۷ روز و مسعود پزشکیان از انتخاب تا تنفیذ ۲۳ روز می باشد.
طول عمر شورای موقت ریاست جمهوری به ترتیب ۴۳ ، ۴۴ و ۷۱ روز است. در حالی که این شورا بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی ۵۰ روز می تواند مملکت را اداره کند نه بیشتر.

گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن
مصلحی تو ای تو سلطان سخُن»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: