کد خبر: ۹۷۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید: ۵۶
به دلیل عملکرد سه‌ساله خالص‌گرایان، اعتبار آنان در میان حامیانشان نیز شدیدا کاهش یافت.

روزنامه شرق: شکاف اصولگرایان بیشتر شده/ آنها در ۳ سال اخیر، ۱۰ میلیون رای خود را از دست داده اندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ در انتخابات ۱۴۰۰، مرحوم رئیسی ۱۸ میلیون رأی آورد. در حالی که جلیلی تقریبا نصف این رقم رأی آورد. یعنی بیش از ۹ میلیون از آرای نفر اول کاسته شد.

از زاویه دیگر، در انتخابات ۱۴۰۰، مجموع آرای اصولگرایان (رئیسی، رضایی و قاضی‌زاده) ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است. در حالی که مجموع آرای اصولگرایان (جلیلی و قالیباف) در دور اول ۱۴۰۳، ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است یعنی اصولگرایان کاهش تقریبا ۱۰ میلیون نفری را تجربه کردند. ریزش این پایگاه رأی در مدت سه سال، از شکست کامل پروژه خالص‌سازان خبر می‌دهد.

اگر به چگونگی درگذشت مرحوم رئیسی و تلاش برای بهره‌برداری سیاسی از آن حادثه دلخراش در این مدت کوتاه و ایجاد فضای احساسی نیز توجه کنیم، این شکست عیان‌تر می‌شود.
اگر معیار مقایسه با سال ۱۳۹۶ باشد، حدود ۳۳ درصد از نرخ مشارکت در انتخابات کاسته شده و جمع آرای پزشکیان و آرای باطله نیز حدود ۱۸ درصد بوده و این یعنی ۵۱ درصد مخالفت خود را اعلام کرده و آنان را مسبب وضع موجود می‌دانند.

به نظر می‌رسد ایران اکنون وارد دوران نوینی در جناح‌بندی‌ها شده است. از سویی شکاف میان اصولگرایان عمیق‌تر از گذشته شده است، اصلاح‌طلبان آخرین نگاهشان را به صندوق دوخته‌اند و گروهی نیز از انتخابات ناامید شده‌اند و به اعتقاد آنان جمهوریت به طور کامل به محاق رفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: