کد خبر: ۹۷۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
تعداد بازدید: ۶۶
زلنسکی در مصاحبه‌ای گفت که او مدل احتمالی مذاکره با مسکو را در قالب یک توافق سه جانبه مشابه توافق غلات می‌بیند که در آن واسطه‌هایی از سازمان ملل و ترکیه حضور داشتند.

نوع توافق اوکراین با روسیه از نگاه زلنسکی/ می‌توانیم کار مشابه را انجام دهیمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با روزنامه فیلادلفیا اینکوئرر گفت: «این مدل برای اولین بار در نمونه کریدور غلات استفاده شد، زمانی که اوکراین نه با روسیه، بلکه با سازمان ملل و ترکیه مذاکره کرد.»

به نقل از ایسنا به باور زلنسکی، وقتی اوکراین با ترکیه مذاکره کرد و ترکیه با روسیه صحبت داشت، دو توافق با نمایندگان روسیه امضا شد.

وی افزود: «اکنون نیز می‌توانیم با کشورهایی از قاره‌های مختلف همان کار مشابه را انجام دهیم. در حال حاضر، ما فقط این مدل مذاکره را در نظر داریم.»

هشت مارس سال جاری میلادی، زلنسکی گفته بود که مخالف ایده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای برگزاری نشست صلح با حضور روسیه است.

رئیس جمهور اوکراین در ادامه مصاحبه خود توضیح داد که «اوکراین می‌تواند هم‌چنان در جنگ پیروز شود اگر غرب ترس خود را از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کنار بگذارد.»

زلنسکی معنای پیروزی را توضیح داد و تاکید کرد که گفت‌وگوهای صلح مستقیم با مسکو به جنگ پایان نمی‌دهد، بلکه حملات بیشتر روسیه به اوکراین، اروپا و آمریکا را منجر می‌شود.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: «کمک به اوکراین با یک دست و فشردن دست پوتین با دست دیگر غیرممکن است. این کار شدنی نیست. مساله فقط محافظت غرب از اوکراین نیست. این اوکراین است که از همه کشورهای دموکراتیک محافظت می‌کند که در آینده پوتین به آنها حمله خواهد کرد.»

زلنسکی با ادعای استفاده اخیر روسیه از هزاران بمب افزود: «بزرگترین مساله کنونی ما بمب‌های هدایت شونده و سُرِشی هستند که در فواصلی از اهداف پرتاب می‌شوند. اگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اوکراین اجازه دهد از موشک‌های دوربرد ایالات متحده مانند ATACMS که اخیرا تحویل داده شده است برای ضربه زدن به فرودگاه‌های روسیه استفاده کند، در این صورت می‌توان از حملات جلوگیری کرد. اما تاکنون چنین اجازه‌ای به ما داده نشده است. پهپادهای ساخت اوکراین فرودگاه‌های روسیه را می‌زنند اما قدرت موشک را ندارند.»

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: «دومین فاز پیروزی واقعی برای کشور امنیت برای امروز و برای نسل آینده اوکراین و عدم تکرار حملات از سوی روسیه است.»

زلنسکی افزود: «ما باید برای امنیت اقتصادی در اتحادیه اروپا و برای امنیت فیزیکی در ناتو باشیم. اگر این دو را نداشته باشیم، خطر بزرگی برای ما وجود دارد که دشمن برگردد. اوکراین برای آغاز مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا دعوت شده است، اما این روند طولانی شده است.»

وی ادامه داد: «یک آتش بس بهترین گزینه برای روس‌هاست تا خود را تقویت کنند و اراضی بیشتری از اوکراین را تحت کنترل بگیرند. پیروزی پوتین با زندگی مردم اوکراین ناسازگار است. در این صورت استقلال اوکراین کم کم و به تدریج از دست می‌رود. آنها قلمروی ما را به کنترل خود در می‌آورند و بعد قانونی تصویب می‌کنند تا آن را به خود الحاق کنند یا اتحادیه‌های اقتصادی یا امنیتی با مسکو ایجاد می‌کنند و کشور را در این لجن حل می‌کنند. برای همین است که ما باید قوی باشیم و کشور را از دست ندهیم.»

رئیس جمهور اوکراین خاطرنشان کرد: «اول از همه نیروی انسانی است که واقعا آنها افراد بسیار بیشتری دارند و واقعا ما بیشتر مراقب مردم خود هستیم. اما امروز در برابر شش کشته روسی، ما یک کشته اوکراینی در جبهه‌های شرقی و شمالی داریم. دوم این که این جنگی متفاوت است. جنگی با استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته که در آن این وضعیت می‌تواند پیروز شود. به این دلیل غرب باید جلوی فرصت‌های روسیه را برای توسعه ساخت پهپادها و موشک‌هایش را با وضع تحریم‌ها بر تراشه‌ها و سایر قطعات یدکی از دیگر کشورهای اروپایی متحد و چین بگیرد.»

زلنسکی افزود: «سوم، اوکراین در حال حاضر پهپادهای پیشرفته تولید می‌کند و برای تولید موشک‌های پیشرفته به دنبال فرصت است. اما ما به بودجه نیاز داریم تا بتوانیم از نظر فناوری بیشتر از روسیه توسعه یافته باشیم. این فرصت‌های خوبی برای تولید مشترک با دولت‌های غربی یا شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌کند. چهارم اینکه تحریم‌های بیشتر بر صادرات نفت و گاز روسیه مهم است و باعث می‌شود تا روسیه در سال ۲۰۲۵ از نظر اقتصادی ضعیف شود و این مساله،‌ پوتین را مجبور می‌کند تا مالیات را افزایش دهد و رفاه عمومی از این منظر، بدتر می‌شود. آنچه که باعث نگرانی جدی برای پوتین است، نارضایتی در جامعه روسیه است. این همان سلاح هسته‌ای علیه پوتین هسته‌ای است. حلقه اطراف او هم این را احساس خواهد کرد.»

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: «آنچه مهم است این است که به ما امنیت بدهید. عضویت در ناتو هم برای اوکراین و هم برای تامین امنیت برای روسیه مهم است. مرز اوکراین درست می‌شود و دیگر حمله‌ای صورت نمی‌گیرد و جهان از این نمی‌ترسد که پوتین بار دیگر حمله کند. متاسفانه نشست هفتاد و پنجمین سالگرد ناتو در ۹ تا ۱۱ ژوئیه در واشنگتن برای اوکراین راه مشخصی برای عضویت طرح نخواهد کرد. ما می‌دانیم که کاخ سفید آماده نیست تا از ما دعوت کند. ترامپ می‌گوید این جنگ در اوکراین خطای ناتو است.»

وی افزود: «متاسفانه، این سیاست یک گام به جلو و دو گام به عقب است. فکر نمی‌کنم این سیاست سران جهانی باشد. اینها به مثابه گام‌های بسیار محتاطانه از سوی نیروهای مین‌زدای من در زمین‌های مین گذاری شده هستند. اگر ایالات متحده می‌ترسد که پوتین را آزار دهد و به همین دلیل است که ما دعوت نشده‌ایم، پس از شرکای استراتژیک خود می‌خواهیم آنچه را که از ما محافظت می‌کند به ما بدهند یعنی سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت، تعداد قابل توجهی جنگنده‌های اف-۱۶ و فرصت استفاده از سلاح در داخل روسیه. اگر ناتو آماده نیست تا از ما محافظت و ما را به ائتلاف وارد کند، پس از ناتو می‌خواهیم تا به ما هر چیزی را که برای محافظت از خودمان نیاز داریم، بدهد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: