کد خبر: ۹۷۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
تعداد بازدید: ۵۴
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نامزدها حتی در مناظرات قولی به صورت واضح در مورد قرار دادن وزیر زن در کابینه، نمی دهند، اما الحمدلله همگی حامی حقوق زنان هستند.

چرا هیچ نامزدی در مورد حضور وزیر زن در دولت قولی نمی‌دهد؟ / انکار حجاب‌بان‌ها، توهین به شعور ملت استبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مینو خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص فضای سرد حاکم بر انتخابات گفت: بحث فضای سرد انتخاباتی مربوط به این انتخابات نیست، هم در سال ۱۴۰۰ ما شاهد رفتارهای تحریمی بودیم و هم در اسفند گذشته شاهد، انتخاباتی سرد و بدون مشارکت بودیم. تاکنون هنوز هم نمی توان ادعا کرد فضای جامعه دچار تب انتخابات است. شاید بتوان گفت بعد از صحبت های دکتر ظریف در تلویزیون که به نوعی تکانه انتخابات بود، شاهد میزانی از شور بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: بالاخره مردم یک سری مطالباتی دارند که این مطالبات تاکنون از سوی کاندیداها و کسانی که راه یافته به مناصب هستند، عملیاتی نشده است. تمام بزرگواران در مناصبی که حضور داشته اند طی سال‌های گذشته، عملکردی که مردم را راضی کند؛ یا نداشته‌اند یا حتی مردم را عصبانی‌تر کرده‌اند. از طرفی روند نظارت‌ها مسیری را ایجاد کرده‌ که خیلی‌ها با صندوق قهر کنند چراکه‌ این سال‌ها خیلی از نامزدها امکان حضور پیدا نکردند.

خالقی ادامه داد: با اینکه هشتاد نفر ثبت نام کردند نهایتاً شش نفر تایید شدند. افراد با سابقه دیگری هم بودند که می‌شد تایید شوند، طرفدارانی داشتند و البته شور انتخابات با حضور آنان بیشتر می شد اما متاسفانه با روش غیرشفاف شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. مسلما مردم هم وقتی کاندیدای خود را در صحنه انتخابات نمی‌بینند و یا حتی کاندیدایی که به افکارشان نزدیک‌تر باشد، دلسرد می‌شوند. جوانان نیز وقتی کاندیدایی که مطالبات به روز نسل جوان را مطرح کند یا آشنایی با آن‌ها داشته باشد را نمی‌بینند، اما می‌بینند برخی از این کاندیداها که خود بانی، فعال، ساکت فیلترینگ، گشت ارشاد و لایحه حجاب عفاف، تخلف‌های قراردادی و غیره بودند در عرصه رقابت‌ها هستند و این خود موجب دلسردی و کاهش اعتمادشان می‌شود.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه مسئولین اجرایی و تقنینی مملکت فرسنگ‌ها از لحاظ اندیشه  و خواسته با نسل جوان کنونی فاصله گرفتند، زبان مشترک ندارند و یا تکرار می‌کنند که ما این ها را اینگونه پرورش دادیم و ما باید مجازات شویم! در صورتی که این نسل جوان یا به اصطلاح z هم باهوش است هم شجاع، هم خوب خوانده و هم حقایق را می فهمد.

خالقی افزود: دو مناظره اول که بسیار سرد، حوصله سربر و وقت گیر بود، البته که این سبک مناظره و وقت به کاندیداها ایراد ساختاری دارد اما در مجموع این مناظره اخیر، پیرامون مسائل به روز جامعه و فرهنگ، مسائل حوزه زنان، اینترنت و فیلترینگ کمی مواضع را بهتر روشن کرد. دکتر پزشکیان بهتر از بقیه کاندیداها مواضع خود در زمینه مخالفت با محدودیت های ایجاد شده در بحث زنان و فیلترینگ و… را مطرح کرد؛ اما حرفی بر دلم مانده که باید بگویم: من به عنوان یک زن که این مناظرات را می بینم و این بزرگواران، آقایانی هستند که بعضا بیش از ۴۰ سال سوابق اجرایی دارند و هر یک طلبکار شرایط نابرابر در بحث حقوق زنان هستند، احتمالا ما زنان با محدودیت های پیش آمده طی همه این سال‌ها، با برخوردهای جنسیتی که با ما شده، با سقف‌های شیشه ای که هر روز بیشتر می شود، با کنارگذاشتن مان از عرصه های سیاسی، حتما باید از این عزیزان بابت این همه سال محرومیت  و برخوردهای سلبی، عذرخواهی کنیم!

وی عنوان کرد: آقایان حتی در مناظرات قولی به صورت واضح در مورد قرار دادن وزیر زن در کابینه، نمی‌دهند، اما الحمدلله همگی حامی حقوق زنانند! بزرگواران در مناظرات و یا میزگردها مطالبی را مطرح می‌کنند که یک انسان باشعور که مخاطب بیان آنهاست، احساس توهین می‌کند، اینکه ما مثلاً حجاب‌بان نداریم، توهین به شعور ملت است. بالاخره عکس‌های متعددی در تهران و شهرهای دیگر از تونل‌هایی از حجاب‌بانان منتشر شده که در مترو و مکان های دیگر برای زنان ما ایجاد شده و در مقابل این رفتارهای ناپسند قرار می گیرند.

وی ادامه داد: به صورت دختران ما برای اجرای بحث طرح نور، سیلی می زنند و یا آنها را در پتو می پیچند و به داخل ماشین پرت می کنند و یا بدون مجوز قانونی اتومبیل مردم را توقیف می‌کنند و یا با استناد به یک آئین نامه یا مصوبه اجرایی خود دولت، مکان‌های تجاری و مغازه ها را پلمپ می‌کنند! چندین بار لایحه ای  می‌نویسند با نام حجاب و عفاف که ذات آن غلط، مخالف با حقوق اساسی مردم و دخالت در حریم خصوصی است و در تضاد با قوانین متعدد از قانون اساسی تا قوانین عادی است و اتفاقا شورای نگهبان هم سه مرتبه آن را رد می کند و آقایان که می بینند نتوانستند آن را قانون کنند در قالب طرح نور و غیره، وارد عرصه اجرای لایحه‌ای می شوند که قانون نشده است.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: جالب است تعدادی از همین حامیان این طرح ها و لوایح در میان کاندیداها هستند و وضعیت موجود، طرح نور و گشت ارشاد را گردن نمی‌گیرند! چون می‌دانند اکنون وقت گردن‌گیری نیست که آرای‌شان از بین خواهد رفت. مثلا شهردار تهران بیان می‌کند که پس از ریاست جمهوری‌شان نهادهای مردم‌سالار برای پیگیری حقوق ملت ایجاد خواهند کرد. سوال من از ایشان این است که اگر که خیلی دلواپس نهادهای مدنی و بحث مردم‌سالاری هستند، در جایگاه شهردار تهران همین یک قلم کارزار و کنش مدنی که برای جلوگیری از تخریب پارک قیطریه و عدم قطع درختان با ۱۵۱ هزار امضا بود، را مورد عمل و توجه قرار می‌دادند، ساخت نهادهای مدنی مردم‌سالار، پیشکش شما باشد.

خالقی با بیان اینکه صحبت‌های اغلب نامزدها با واقعیت‌های جامعه در تضاد است، گفت: از این جهت فکر می‌کنم که یکی از دلایلی که مردم روی خوش نسبت به مناظرات نشان نمی‌دهند به این دلیل است که صحبت‌های آقایان نسبتی با کف جامعه و واقعیت‌های موجود ندارد. مردم با چشم‌شان می‌بینند که این صحبت‌ها درست نیست ، طی سه سال گذشته وضعیت معیشت و تورم بارها بدتر شده و سرمایه‌های مردم رو به نیستی رفته و کاندیداهایی که صحبت از ادامه راه دولت فعلی دارند از این شرایط دفاع می‌کنند و نامزدهای دیگر هم که‌ باید خیلی صریح‌تر جواب این جملات را بدهد متاسفانه خیلی محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که تا این لحظه در نظرسنجی‌ها گفته‌اند این است که انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود ولی اینکه من بگویم چه کسانی به مرحله دوم می‌روند را بگذارید که پیش برود تا ببینیم چه می‌شود. تصور می‌کنم آقای پزشکیان یکی از راه یافتگان به مرحله دوم باشد و فرد دیگر بستگی دارد که جریان انقلابی و اصولگرا بر کدام کاندیدا به اجماع برسند و کنار بروند یا نه.

 
انتهای پیام/
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: