به گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم، محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ضمن تاکید بر توجه کاندیداها در مطرح کردن وعدههای انتخاباتی، گفت: هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک میشویم شیب رقابتهای کاندیداها تندتر و فضا تبلیغات هیجانیتر می شود،در این فضا باید توجه داشت که از فردای انتخابات و به تعبیری پس از پایان ماه عسل دولت منتخب،زمان پاسخ گویی است و مردم تحقق وعده ها و شعارهای انتخاباتی را مطالبه خواهند کرد.
وی با بیان اینکه جامعه ایرانی یک جامعه
مطالبهگر است و برگزاری بیش از 40 انتخابات طی 45 سال گذشته مردم را به آگاهی و بلوغ سیاسی رسانده ،افزود: تفاوت جدی و محسوس انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ادوار قبلی در این است که در این دوره مردم به سختی تحت تاثیر وعدههای انتخاباتی قرار میگیرند و ضمانت اجرایی وعده ها را از نامزدهای انتخاباتی طلب میکنند.
وی در پاسخ به این سوال که وعده های انتخاباتی کاندیداها چه تاثیری بر میزان مشارکت مردم دارد،گفت: برنامه ها و وعده های انتخاباتی کاندیداها عامل اصلی ترغیب مردم برای حضور پای صندوق های آراست،مردم بر اساس وعده ها و نطق های انتخاباتی نامزدهاست که به بهبود شرایط زندگیشان و رفع مشکلات کشور امیدوار میشوند و تصمیم به حضور پای صندوق های رای می گیرند.
مدیر مسئول رسالت همچنین با بیان اینکه در این میان اما تلاش برای جذب آرای خاکستری در انتخابات ریاست جمهوری یکی از میدانهای جدی رقابتهای نامزدهای انتخاباتی است،ادامه داد: جذب نظر و نگاه طیفی از جامعه که بنا به دلایلی از مشکلات معیشتی و صنفی گرفته تا مباحث اجتماعی و فرهنگی برای حضور پای صندوق های رای مردد شده اند،یکی از ارکان و وظایف کمپینهای تبلیغاتی کاندیداهاست و همین امر باعث می شود،در فضای هیجانی رقابت ها کاندیدا و هوادارانشان در بیان وعده ها بعضا چشم بر توان و ظرفیت اجرایی شدن آن وعده در ساختار سیاسی- اجتماعی و اقتصادی کشور ببندند و روی حل مسائلی مانور دهنده که یا پتانسیل اجرایی آن در کشور وجود ندارد و یا در حیطه اختیارات قوه مجریه نیست.
وی گفت: افزون کردن مطالبات مردمی بدون توجه به ظرفیت اجرایی آن شاید در کوتاه مدت منجر به ایجاد شور انتخاباتی شود و با تقویت مشارکت عمومی به اهرمی برای غلبه یک نامزد بر رقبایش بدل شود ،اما عدم تحقق آن مطالبه در دراز مدت جز ایجاد سرخوردگی اجتماعی و آسیب دیدن اعتماد عمومی حاصلی نخواهد داشت،روندی که طی 13 دوره انتخابات ریاست جمهوری گذشته به انحای مختلف بازتکرار و در نهایت به عاملی برای رویگردانی بخشی از بدنه اجتماعی از دولت مستقر بدل شده است.
عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه
واقعیت این است که خروجی رقابتهای انتخاباتی سبب شکل گیری انباشتی ازمطالبات محقق نشده در حافظه انتخاباتی مردم شده که رغبت عمومی را برای حضور پای صندوق های رای،به میزان قابل توجهی کاهش داده است،خاطرنشان کرد: برای باز تکرار این رویکرد و جلوگیری از خدشه دار شدن اعتماد عمومی نسبت به اثر گذاری آرایشان در انتخاب رئیس جمهور، بهتر است کاندیداها در عرصه جذب آرای مردد به جای طرح شعارها و وعدههای انتخاباتی ناشدنی صادقانه از چرایی یا موانع عدم تحقق آن مطالبه با مردم صحبت کنند و با محرم دانستن مردم از آنها برای رفع موانع تحقق آن مطالبه کمک بگیرند.
انتهایپیام/