کد خبر: ۹۷۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
تعداد بازدید: ۱۰۹
آخرین گزارش اسپیدتست روز گذشته منتشر شد، برآن اساس جایگاه اینترنت همراه و ثابت کشور، به ترتیب ۲و ۳ پله رشد داشته‌ است؛ بااین‌حال تهران در میان پایتخت‌های کشورهای سراسر دنیا جایگاه مطلوبی ندارد و در همسایگی پایتخت کشورهای جنگ‌زده منطقه ایستاده است.

هم‌نشینی تهران و مشهد با پایتخت‌های جنگ‌زده / جزئیات نگران‌کننده از گزارش جهانی سرعت اینترنت / نمودارنگار علی_ براساس گزارش اسپیدتست، سرعت اینترنت ثابت در ایران به ۱۵٫۲۸ مگابیت بر ثانیه و سرعت اینترنت موبایل به ۳۷٫۳۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است؛ رتبه کشور در جایگاه اینترنت ثابت با ۲ پله رشد به ۱۵۴ و در اینترنت موبایل با ۳ پله رشد به ۷۳ رسیده است. بررسی شهر به شهر اما حاکی از آن است که پایتخت کشور در بحث اینترنت فاصله چندانی با شهرهای کشورهای جنگ‌زده ندارد.

تهران در بین شهرهای مورد بررسی، در حوزه اینترنت ثابت در جایگاه ۱۱۰ قرار دارد و پس از آن مشهد در جایگاه ۱۱۹ ایستاده است. در حوزه اینترنت همراه، جایگاه تهران ۱۷۲ و جایگاه مشهد ۱۷۷ است.

عمیق‌تر شدن شکاف دیجیتال در خاورمیانه

استقرار پوشش فیبر نوری در چندین کشور خاورمیانه از جمله بحرین، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، منجر به افزایش سرعت‌ اینترنت ثابت و ارتقای قابل توجه جایگاه آن‌ها در رتبه‌بندی جهانی شده است؛ حمایت دولت در تسریع عرضه فیبر نوری برای همگام شدن با تقاضا در ارائه خدمات داده و تضمین دسترسی جهانی به اینترنت پرسرعت، اصلی‌ترین عامل رشد این کشورها بوده است.

با توجه به قرارگیری دو شهر جده و ریاض در رتبه‌بندی اسپیدتست، باید گفت که پوشش فیبر نوری در عربستان سعودی، در حال حاضر محدود به شهرهای بزرگ است. در امارات متحده عربی، علاوه بر تامین زیرساخت برای اینترنت فیبر نوری، با تخفیف‌هایی که روی بسته‌های اینترنتی فیبر نوری ارائه می‌شود، تقاضا برای آن تقویت شده است و جایگاه این کشور در بین کشورهای سراسر دنیا و خاورمیانه در حوزه اینترنت ثابت ارتقا پیدا کرده است.

در بحرین رگولاتور مخابرات، رساننده خدمات اینترنتی (isp) را موظف کرده است، تا سرعت بسته‌های فیبر نوری را ۲ برابر کنند و در عین حال قیمت‌ها را در سطح قبلی حفظ کنند. گفتنی است قطر اولین کشور در شورای همکاری خلیج فارس بود که بسته‌های پهن‌باند مصرفی ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را برای اینترنت ثابت ارائه کرد. این کشور در سال گذشته حداقل سرعت را به ۱ گیگابیت در ثانیه افزایش داد و در عین حال روی بسته‌های فیبر نوری گران‌تر تخفیف گذاشت؛ این ابتکارات منجر به یک تغییر پله‌ای در جایگاه این کشور در رتبه‌بندی سرعت اینترنت ثابت شد.

زنگ هشدار اینترنت به صدا درآمد/ ۶ پله سقوط تا کابل!برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

بنابر آنچه در نمودار بالا آورده شده، تهران و مشهد، تنها شهرهای ایران در بهترین وضعیت در حوزه اینترنت ثابت هستند؛‌با این‌حال تهران و مشهد با میانگین سرعت ۳۶ و ۳۳ مگابایت بر ثانیه در کنار شهرهای کشورهای جنگ‌زده‌ای مانند عراق، سوریه، یمن و افغانستان ایستاده‌اند.

وضعیت بد اینترنت موبایل در شهرهای پرسرعت کشور نیز مشهود است؛ تهران با سرعت ۱۵٫۹۳ مگابایت بر ثانیه و پس از آن مشهد با سرعت ۱۳٫۸۳ مگابایت بر ثانیه به ترتیب در جایگاه ۱۷۲ و ۱۷۷ در بین شهرهای مورد بررسی در سراسر جهان ایستاده‌اند.

زنگ هشدار اینترنت به صدا درآمد/ ۶ پله سقوط تا کابل!برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

همان‌طور که در نمودار زیر مشهود است، ایران از رقابت اینترنت در خاورمیانه هم جا مانده‌ است، آن‌هم در وضعیتی که برای مبارزه با فقر، توسعه آموزش، ارتباطات، تجارت جهانی و بهبود کسب‌وکار بیش از هر زمان دیگری به این ابزار نیاز دارد.

زنگ هشدار اینترنت به صدا درآمد/ ۶ پله سقوط تا کابل!برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

به دلیل سکوت مراجع آماری، گزارش‌ها از تعداد افرادی که در ایران در فقر مطلق به سر می‌برند، ضد و نقیض است. باید گفت که یکی از کاربردهای اینترنت رهایی افراد از فقر است و در این راستا تقویت سرعت و کیفیت آن از سوی دولتمردان امری ضروری است. افراد در کشورهای در حال توسعه با اینترنت به بخش‌های مدرن اقتصاد راه پیدا می‌کنند که در نتیجه آن می‌توانند با دست‌یابی به سبد متنوع فعالیت‌های اقتصادی، از روش‌های مختلفی کسب درآمد کنند.

معضل دیگری که کشور در این سال‌ها با آن دست‌وپنجه نرم کرده است، شکاف آموزشی است؛ با اتصال به اینترنت و فناوری‌های جدید، کشورهای جهان سوم قادرند شکاف آموزشی بین جمعیت شهری و روستایی را پر کنند. اینترنت بدون شک ارزان‌ترین و موثرترین ابزار اتصال است. با دسترسی به آن، افراد در کشورهای در حال توسعه می‌توانند به راحتی با یکدیگر و سایر جوامع ارتباط برقرار کنند. در نتیجه هرگونه محدودیت بر سر راه اینترنت مانعی بر سر راه توسعه و رشد اقتصادی کشور است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: