کد خبر: ۹۷۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
تعداد بازدید: ۱۱۴
پوتین بعد از تحریم های نفتی اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا که نفت و گاز و دارایی های روسیه در اروپا را هدف قرار داده بود به اوکراین پیشنهاد مذاکره صلح داد.

پیشنهاد مذاکره پوتین بعد از تحریم نفت روسیه/ مسکو چه امتیازاتی می‌خواهد؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ رسول سلیمی: رئیس جمهور روسیه گفته که اگر اوکراین همه نیروهای خود را از چهار منطقه‌ زاپوریژیا، لوهانسک، دونتسک و خرسون که روسیه از سال ۲۰۲۲ تا به امروز تحت کنترل خود درآورده است، خارج کند و همچنین متعهد شود که عضو ناتو نخواهد شد، مسکو بلافاصله مذاکره با کی‌یف را آغاز خواهد کرد.

پوتین همچنین گفت روسیه برای پایان دادن کامل این جنگ نیاز دارد که «اوکراین به یک کشور غیرهسته‌ای و بی‌طرف تبدیل شود» و همچنین «تحریم‌هایی که کشورهای غربی علیه مسکو وضع کرده‌اند، لغو شوند.»

این در حالی است که توافق سران گروه هفت برای کمک ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین از طریق دارایی‌هایی مسدود شده روسیه با واکنش تندی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روبرو شده است. پوتین گفته است که مسدود کردن دارایی‌های این کشور و اختصاص سود حاصل از این دارایی‌ها به اوکراین «سرقتی است که بدون مجازات نخواهد ماند.»

پوتین همچنین در سخنرانی خود در وزرات خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد که روسیه چاره‌ای به جز مداخله در اوکراین نداشت تا از جمهوری‌های نزدیک به مسکو دفاع کند.

پوتین این ایده را که روسیه تهدیدی برای اروپا است، رد کرد و مدعی شد که آمریکا برای توجیه مسابقه تسلیحاتی و وابستگی اروپا از نظر سیاسی، نظامی و فناوری به این کشور، اطلاعات نادرست منتشر می‌کند.

 

پیشنهاد مذاکره پوتین بعد از تحریم نفت روسیه/ مسکو چه امتیازاتی می‌خواهد؟

این در حالی است که ایالات متحده گفته است که مسکو در "موقعیتی" برای دیکته کردن نیست. از سوی دیگر آخرین نقطه عملیاتی حمل و نقل برای صادرات گاز روسیه به اروپا توسط اوکراین بمباران شده است. به گفته فرماندار موقت منطقه کورسک در غرب روسیه، اوکراین چندین شهر کلیدی را بمباران کرده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم در واکنش به پیشنهاد پوتین گفته: «این یک پیشنهاد صلح نیست. این پیشنهاد تجاوز بیشتر و اشغال بیشتر است و به گونه ای نشان می دهد که هدف روسیه کنترل اوکراین است.»

ناظران سیاسی می گویند روسیه این چهار منطقه را که نیروهایش تنها بخشی از آن را کنترل می کنند، در سال ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از قلمرو خود دانسته است. اقدامی که اکثر کشورهای سازمان ملل متحد آن را غیرقانونی ارزیابی کردندچه آنکه مسکو شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال ۲۰۱۴ تصرف و ضمیمه کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که برای شرکت در نشست گروه هفت در ایتالیا به سر می‌برد در پاسخ به پرسش یک شبکه خبری ایتالیا با بیان اینکه نمی‌توان به پیشنهاد صلح پوتین اعتماد کرد گفت حتی اگر شرایط پوتین برای صلح پذیرفته شود، او تهاجم نظامی خود را متوقف نخواهد کرد.

کمک اروپا در تمام ابعاد به اوکراین ادامه دارد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اعلام کرده است که این کشور تا پایان سال جنگنده‌های چند منظوره میراژ ۲۰۰۰ را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت و به خلبانان اوکراینی نحوه کار با آن‌ها را آموزش خواهد داد. قطر نیز یکی از این کشورهایی است که پیشتر قصد داشت ۱۲ جت میراژ خود از همین مدل را به اندونزی بفروشد. با این حال اندونزی به طور ناگهانی خرید ۷۹۰ میلیون دلاری‌اش را لغو کرد و حالا فرانسه می‌تواند از طرف اوکراین برای بازخرید آن‌ها تلاش کند.

 

پیشنهاد مذاکره پوتین بعد از تحریم نفت روسیه/ مسکو چه امتیازاتی می‌خواهد؟

 

در همین حال مهمترین رویکرد اروپا در برابر پوتین که روسیه را در مسیر پیشنهاد برای مذاکره با اوکراین قرار داده، تحریم های نفتی است. واشنگتن روز چهارشنبه از مجموعه ای از تحریم ها از جمله علیه صرافی مسکو و چندین شرکت رونمایی کرد که بیش از هر زمانی خطر بانک های خارجی را که هنوز با روسیه معامله می کنند، افزایش داده است. این مجازات که میلیاردها دلار را هدف قرار داده، به طور چشمگیری باعث شد بورس مسکو، معاملات دلار و یورو را در روز پنجشنبه متوقف کند.

در همین حال، رهبران اقتصادهای غربی گروه هفت توافقی را برای کمک ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین با حمایت دارایی های مسدود شده دولت روسیه اعلام کرده اند. این توافقنامه که حاصل سه ماه مذاکرات حقوقی پیچیده است، تا پایان سال به تشکیل یک صندوق ویژه منجر خواهد شد. بهره این وام بزرگ نه توسط اوکراین بلکه از سود حاصل از دارایی های مسدود شده دولت روسیه تامین خواهد شد.

زلنسکی این توافق را "قوی ترین توافق" از زمان استقلال کشورش در سال ۱۹۹۱ توصیف کرد و خاطرنشان کرد که این توافق تا زمان جنگ و پس از آن، همکاری های اطلاعاتی و تقویت صنایع دفاعی اوکراین را پوشش می دهد. علاوه بر این، اوکراین و ژاپن یک توافقنامه امنیتی ۲۰ ساله را در حاشیه G۷ امضا کردند که کمک های امنیتی و دفاعی، کمک های بشردوستانه، همکاری های فنی و مالی را پیش بینی می کند.

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: