کد خبر: ۹۷۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۲
تعداد بازدید: ۱۰۸
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی بزرگترین ابر بحران ایران را ناامیدی کلی طبقه متوسط دانست و تاکید کرد: این شرایط باید اصلاح شود و در عین حال در حوزه اقتصادی بزرگترین ابربحران ما ناترازی‌ها است. حل این ناترازی‌ها جز با مشروعیت در میان مردم ممکن نیست.

بزرگترین ابر بحران ایران از نگاه سعید لیلاز /قدرت تصمیم گیری پزشکیان به مراتب از قالیباف و جلیلی بیشتر است/افزایش حداقل دستمزدها باید اولویت دولت باشدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل اقتصادی، با بیان اینکه با اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده موج جدیدی از امیدواری در جامعه ایران جاری شده که اگر گروه‌های سیاسی به درستی و با استفاده از اصول درست سیاسی از آن استفاده کنند یکی از شاداب‌ترین انتخاب‌های تاریخ ایران بعد از آقای خاتمی را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: فضای داخلی ایران را به لحاظ سیاسی به سه دسته تقسیم می‌کنند که هر کدام از آنها نمایندگان خود را در فهرست تایید شدگان دارند و این مسئله مایه امیدواری و شگفتی من است.

به مشارکت ۴۰ میلیونی امیدوارم

وی در گفتگو با جماران، با بیان اینکه باید تایید و تحسین خود را در این رابطه ابراز کنیم، افزود: مهمترین دلیل این تحسین احراز صلاحیت آقای پزشکیان است. اصلاح طلبان از هر طیف و دسته‌ای بدون اینکه کوچک‌ترین بهانه‌ای داشته باشند به خوبی و به روشنی نماینده خود را در این انتخابات دارند. آقای جلیلی هم می‌تواند طیفی که آقای احمدی نژاد را نمایندگی می‌کند، در این انتخابات با خود همراه داشته باشد محافظه کاران هم آقای قالیباف را دارند. بنابراین انتخاباتی می‌تواند بشود که بیش از ۴۰ میلیون نفر در آن شرکت کنند.

به گفته لیلاز اگر چنین اتفاقی بیفتد با توجه به شرایط اقتصادی که ایران در ۴ سال گذشته داشته و بر خلاف اغلب تحلیل‌ها و تصورات از دیدگاه او روند مثبت و رو به جلویی بوده، مهمترین وظیفه دولت آینده این است که سرعت رشد اقتصادی و بهبود فضای اقتصادی کشور را بیش از آنچه که در دولت مرحوم رئیسی بوده است، افزایش دهد و علاوه بر آنچه که در دو سال گذشته مرحوم رئیسی کمتر به آن رسید را در دستور کار قرار دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز عقیده کرد: دولت آقای رئیسی در طول هزار روز فعالیتش، هم موفق‌تر از آن چیزی بود که گروه‌های سیاسی مخالف اعلام می‌کردند و هم موفق‌تر از تصور عمومی بود که در ظاهر امر به نمایش می‌رسید. دولت آقای رئیسی دولت موفقی بود و در ۴ سال گذشته ۴ رشد اقتصادی بالای ۵ درصد داشت. این رشد اقتصادی هم از سطح متوسط کل خاورمیانه بیشتر بود و هم از سطح کل جهان بالاتر. این رشد از کشورهایی مانند امارات و عربستان هم به مراتب بیشتر بود.

اتفاقات مهمی در حوزه کلان اقتصاد ایران افتاده

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته بخش مهمی از کژی‌ها و نارسایی‌ها در حوزه کلان اقتصاد ایران جبران شد، خاطرنشان کرد: نرخ تورم کاملا کاهش پیدا کرده و از حدود ۵۵ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به حدود ۳۲ رسیده است. بنابراین اتفاقات مهمی در حوزه کلان اقتصاد ایران افتاده که نه تنها باید ادامه پیدا کند بلکه باید به طرق مختلف سرعت و ژرفا یابد.

افزایش حداقل دستمزد حقوق بگیران اولویت دولت آینده

لیلاز گفت: آنچه که دولت رئیسی از آن غفلت کرد افزایش حداقل دستمزد حقوق بگیران سازمان تامین اجتماعی و کارکنان و بازنشستگان دولت بود. این مسئله در سال اول مورد توجه دولت بود، اما در دو سال گذشته که آقای مرتضوی وزیر کار شد به آن بی توجهی شد و مقدار زیادی از قدرت خرید کارگران، شاغلان دولتی و بازنشسته‌ها از دست رفت؛ چرا که افزایش دستمزدها تقریبا نصف تورم بود. این همان چیزی است که بسیاری از منتقدان دولت آقای رئیسی به درستی معتقدند اگر رشد اقتصادی ایجاد شده چرا سر سفره مردم نرفته است!

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رشد اقتصادی اتفاق افتاد اما آنجا که آقای رئیسی می‌توانست آن را سر سفره مردم ببرد، به هر دلیلی نرفت، افزود: به هیچ‌وجه استدلال مخالفان افزایش دستمزد کارگران و حقوق بگیران ثابت را نمی‌پذیرم. تمام این استدلال‌ها به لحاظ علمی غلط و به لحاظ سیاسی دروغ و به لحاظ اجتماعی رذیلانه است. قدرت خرید ۲۰ میلیون خانوار در دو سال گذشته مضمحل شد و این شرایط در حالی ایجاد شد که رشد اقتصادی داشتیم.

لیلاز اظهار داشت: دولتی که می‌خواهد تشکیل شود صرف نظر از هر گرایش سیاسی که دارد ، مهمترین وظیفه‌اش این است که در حوزه اقتصاد کلان نه تنها راه آقای رئیسی را در مسیر رشد اقتصادی مثبت و بهبود فضای کسب و کار که انصافا خوب کار کردند ادامه دهد بلکه آن را تعمیق کند.

مهمترین وظیفه دولت آینده، ایجاد امید در جامعه است

وی اضافه کرد: در وهله دوم مهمترین وظیفه دولت آینده ایجاد امید در جامعه است. این امر تنها با شعار محقق نخواهد شد. نوع تایید صلاحیتی که شورای نگهبان داشت حرکتی جدی در این مسیر برای ایجاد امید بود. با حرف و با شعار نمی‌توان عید ایجاد کرد. مردم فریب وعده‌ها را نمی‌ خورند. تایید صلاحیت آقای پزشکیان گام عملی واقعی در این مسیر بود و ما به جامعه این علامت را دادیم که اگر وارد صحنه انتخابات شوید ممکن است نتیجه بگیرید.

لیلاز دومین گام امیدبخش برای مردم را احیا قدرت خرید توده‌های مردم بر اساس تورم و میزان رشد اقتصادی برشمرد و گفت: دولت بعدی باید بلافاصله قدرت خرید مردم را بر اساس تورم و میزان رشد اقتصادی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده ارتقا دهد. اولین پالسی که دولت می‌تواند به مردم دهد ترمیم جدی در دستمزد کارگران و حقوق بگیران دولتی و بازنشستگان و مستمری بگیران است تا آنها به آینده اقتصادی کشور امیدوارتر باشند.

نیاز به آشتی ملی داریم

وی ضمن تاکید بر اینکه ما باید به سمت آشتی ملی برویم ، عنوان کرد: این امریست که باید مورد توجه تمام ارکان حکومت قرار بگیرد و خارج از کنترل صرف دولت هم هست. ما نیاز به فضای آشتی ملی داریم باید در نظر بگیریم که تمام منابع رانتی اقتصاد ایران حتی چاپ پول بدون پشتوانه و نفت پایان یافته است. حتی برخی ارکان حاکمیتی به اوقاف خوری افتاده‌اند که نشان می‌دهد منابع تمام شده‌اند، بنابراین ما دیگر نمی‌توانیم ایران را بدون مردم و طبقه متوسط اداره کنیم. بنابراین حکومت باید به خواسته‌ها و گرایش‌های فرهنگی و اجتماعی مردم که بسیار هم معتدل اصولی و متدینانه است، احترام بگذارد. نه اینکه بعد از انتخابات این مردم شریف را به بی اخلاقی، بی‌عفتی و بی‌حجابی متهم کنیم. این نهایت ناامیدی پراکنی و بازگشت به عقب است.

احراز صلاحیت آقای پزشکیان را به فال نیک می‌گیرم

لیلاز با بیان اینکه احراز صلاحیت آقای پزشکیان را به فال نیک می‌گیرم و علامت بسیار مثبت مهم و رو به جلو می‌دانم اضافه کرد: این علامت نشان می‌دهد که تغییراتی در نوع نگاه حکومت به کشورداری و مردمداری در حال صورت گرفتن است و علامت روشنی داده می‌شود که طبقات متوسط شهرنشین در ایران یک بار دیگر در حال دیده شدن توسط حکومت هستند که نشان می‌دهد چون منابع کم شده ما به طبقه متوسط احتیاج داریم و دیگر نمی‌توانیم بدون آنها ایران را اداره کنیم.

ضرورت پرهیز گروه‌های سیاسی و اجتماعی از هرگونه تندروی

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر ضرورت پرهیز گروه‌های سیاسی و اجتماعی از هرگونه تندروی ادامه داد: باید در این مسیر پیش قدم شویم که کشور را به سمت تعادل و مرکز ، آنجا که حکومت و رهبری ایستاده‌اند، ببریم تا بتواند به طرف اهداف بزرگی که دولت باید در اقتصاد اجرا کند، حرکت و به معیشت توده مردم رسیدگی کند.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری شأن اجرا دارد و نه شان سیاست گذاری، تنها جایی که دولت در آن شان سیاست گذاری دارد را حوزه اقتصادی دانست و گفت: رئیس جمهور بعدی در حوزه سیاستگذاری‌های غیر اقتصادی تنها شان اجرایی دارد و می‌تواند روی تصمیم سازی‌ها اثر بگذارد اما در حوزه اقتصادی در صورت تعامل مثبت با ارکان حاکمیت می‌تواند تصمیم گیری و تصمیم سازی هم داشته باشد. بیشتر گروه‌های مردم اکنون نمایندگانی در میان کاندیداها دارند. گروهی که ما فکر می‌کردیم آقای لاریجانی می‌تواند آنها را نمایندگی کند، اکنون کاندیدا دارند. تصور این بود اگر اصلاح طلبان نماینده اصیل خود را نداشته باشند از آقای لاریجانی حمایت می کنند، که اکنون نماینده خود را دارند.

پزشکیان تمام ویژگی‌های یک مدیر اصلاح طلب خوب را دارد

لیلاز با بیان اینکه دسترسی پزشکیان به نظام کارشناسی کشور و قدرت تصمیم گیری او به مراتب از لاریجانی، قالیباف و جلیلی بیشتر است، گفت: پزشکیان تمام ویژگی‌های یک مدیر اصلاح طلب خوب را دارد و روابط او با ارکان قدرت در ایران حسنه است.

بزرگترین ابر بحران ایران، ناامیدی کلی طبقه متوسط است

لیلاز بزرگترین ابر بحران ایران را ناامیدی کلی طبقه متوسط دانست و تاکید کرد: این شرایط باید اصلاح شود و در عین حال در حوزه اقتصادی بزرگترین ابربحران ما ناترازی‌ها است. حل این ناترازی‌ها جز با مشروعیت در میان مردم ممکن نیست. به همین دلیل معتقدم این انتخابات گام بزرگی به آن سو می تواند باشد. مسائل بنزین، آب، برق و گازوئیل ناترازی‌هایی وحشتناکی در ایران ایجاد کرده که اکنون ما روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار فقط بنزین وارد می‌کنیم! هیچ ضرورتی به این واردات وجود ندارد. اگر دولت بتواند درست برنامه‌ریزی کند و به مردم خود توضیح دهد که چرا باید بنزین کمتر مصرف کنند، این شرایط رفع خواهد شد.

وی با طرح این پرسش که وقتی قلب مردم را در حوزه اجتماعی و فرهنگی و کمرشان را در حوزه اقتصاد می‌شکنید چگونه می‌توانید از آنها فداکاری بخواهید؟ افزود: اکنون بسیار امیدوارم دولت بعدی که آرزو داریم دولت آقای پزشکیان باشد به راحتی قادر به حل این مسئله شود. در ۲۰ سال گذشته هرگز دولتی اصلاح طلب‌تر از دولت آقای پزشکیان نداشتیم و نمی‌توانستیم داشته باشیم.

لیلاز ابراز عقیده کرد: این شرایط ما را امیدوار می‌کند که بتوانیم دولت اصلاح طلبی تشکیل دهیم که الزاما در تقابل با بقیه ارکان حاکمیت قرار نگیرد و در اثر این قرار گرفتن در کنار حاکمیت و داشتن پشتوانه مردمی بتواند ابر بحران‌های ایران را حل کند. اگر ناترازی‌ها را حل کنیم ، مسائل دیگر از جمله قدرت خرید مردم، بودجه دولت ، پرداخت یارانه‌ها و دیگر مسائل حل خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت : این کشور روزی ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۲۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف دارد، بدون تردید ۱۰۰ میلیون لیترش هدر می‌رود. اگر می‌توانستیم این پول را پس انداز کنیم و به خود ملت ایران بدهیم با نفت بشکه‌ای ۸۰ دلار می‌شد فقر را در ایران ریشه کن کرد. در فضای پیش آمده می‌توان به حل و فصل این مسائل امیدوار بود و همه ملت ایران را به مشارکت پرشور و کامل در انتخابات دعوت می‌کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: