کد خبر: ۹۷۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
تعداد بازدید: ۵۹
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: تمامی الکل‌های مصرفی در صنایع فراورده‌های سلامت قبل از استفاده در محصولات با نظارت مستقیم کارشناسان تقلیب و غیرقابل شرب می‌شوند.

الکل‌های طبی خوردنی هستند؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض خطرناک مصرف خوراکی الکل‌های طبی به دلیل استفاده از مواد تلخ کننده هشدار داد.

ایرنا نوشت: مهدی انصاری افزود: اتانول در داروسازی و پزشکی بیشتر به‌ عنوان ضدعفونی‌کننده حلال یا کمک حلال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در برخی از فرآورده‌های دارویی به‌ منظور افزایش حلالیت در آب مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: به‌ طور کلی الکل طبی به‌ عنوان ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها در دسترس عموم قرار دارد که البته می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گرفته و برخی‌ها به‌ عنوان خوراکی با توجیه برخی برداشت‌های غلط مانند فواید آن برای بیماری‌های قلبی عروقی، مصرف کنند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: هیچگونه شواهد علمی برای فواید الکل در مورد نقش آن برای سلامت بیماران وجود ندارد و حتی مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد الکل در مقادیر کم هم می‌تواند مضر باشد و حتی اشاره شده است که مصرف الکل می‌تواند ریسک شیوع برخی از سرطان‌ها را در انسان افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه در مورد مصرف الکل در کشور با مسائلی مواجه هستیم و ممکن است برخی از افراد الکل‌های تقلبی را وارد بازار کنند، گفت: برای اینکه الکل در موارد خوراکی مورد سوء استفاده قرار نگیرد، تولیدکنندگان الکل‌های طبی موظف هستند یک سری مواد تلخ کننده به آن اضافه ‌کنند که در صورت مصرف خوراکی این الکل‌ها، عوارضی از جمله آسیب‌های کبدی و کلیوی برای مصرف‌کنندگان وجود دارد.

مسمومیت با متانول حتی با مصرف موضعی

انصاری تصریح کرد: در هنگام تولید در فرآورده نهایی برخی از ترکیبات الکلی مانند متانول ممکن است همراه با الکل وجود داشته باشد؛ باید توجه کرد که متانول هم به‌صورت موضعی و هم به‌صورت خوراکی بسیار خطرناک است و عوارض سمیت بسیار شدیدی دارد؛ به‌کرات شاهد آن بودیم که مصرف‌کننده الکل‌های حاوی متانول دچار التهاب شدید عصب چشمی شده و بینایی خود را از دست‌ داده‌اند؛ بنابراین در فرایند تقلیب (غیر قابل شرب کردن الکل) از متانول استفاده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه متانول از طریق موضعی نیز باعث مسمومیت می‌شود، گفت: از این ماده به‌عنوان ضدعفونی‌کننده برای سطوح زنده نمی‌توانیم استفاده کنیم همچنین از لحاظ قیمت نیز متانول به‌مراتب از اتانول گران‌قیمت‌تر است و از این نظر نیز توجیه اقتصادی ندارد که برای تقلیب از متانول استفاده شود.

همه الکل‌های طبی غیرقابل شرب هستند

همچنین مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو پیشتر با اشاره به غیرقابل شرب شدن الکل‌های طبی در واحدهای تولیدی اظهار داشت: مصرف خوراکی این گروه الکل‌ها عوارض جانبی در پی دارد.

انصاری با اشاره به دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو به واحدهای تولیدی گفت: تمامی الکل‌های مصرفی در صنایع فراورده‌های سلامت قبل از استفاده در محصولات با نظارت مستقیم کارشناسان تقلیب و غیرقابل شرب می‌شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۳۸۳ تمامی تولیدکنندگان الکل موظف به استفاده از ماده تقلیب کننده الکل شده‌اند، تصریح کرد: اکنون تمامی الکل‌های موجود در داروخانه‌ها، موسسات پزشکی و واحدهای تولیدی آرایشی و بهداشتی الکل تقلیب شده است و استفاده از این نوع الکل برای مصارف خوراکی عوارض جانبی در پی خواهد داشت.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بازدیدهای انجام شده از واحدهای تولیدی توسط کارشناسان غذا و دارو، ضمن نظارت دقیق بر پروسه انجام کار، مستندات مربوط به ماده تقلیب کننده و سایر موارد مربوطه مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

الکل تقلیب شده در واقع اتیل الکلی است که به آن ماده شیمیایی مجاز به‌ عنوان تقلیب کننده اضافه می‌شود و در نتیجه خلوص آن از بین رفته و غیر قابل شرب می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: