کد خبر: ۹۷۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
تعداد بازدید: ۶۴
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: حزب اعتدال و توسعه یک حزب کاملا مستقل است و برکنار از رویکرد اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، خط‌مشی کاملا متفاوتی از دیگر جریانات سیاسی کشور داریم. بر همین اساس نیز با رویکرد و نگرش مستقل عمل می‌کنیم. ما زیر سایه هیچ حزبی نیستیم.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مشروح گفتگوی جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره نامزد مورد حمایت این حزب اعتدال و توسعه برای نهمین رئیس‌جمهور با همشهری آنلاین را در ادامه می خوانید؛

آخرین جمع‌بندی‌های انتخاباتی شما چه بوده است؟

حزب اعتدال و توسعه به‌عنوان یک حزب شناسنامه‌دار سعی می‌کند براساس ماهیت سیاسی خودش به عرصه تغییرات سیاسی و انتخابات به‌عنوان یک مقطع مهم از تحولات سیاسی ورود کند؛ در انتخابات پیش رو نیز پس از اتفاق ناگوار سقوط بالگرد رئیس دولت ورود کرده است. تلاش حزب اعتدال و توسعه در انتخابات پیش رو رایزنی با جناح‌ها و احزاب مختلف است تا افرادی که ماهیت اعتدال‌گرا دارند را برای حضور در عرصه انتخابات دعوت کند.

پس به مرحله تایید گزینه‌ها هم رسیده‌اید؟

خیر. دعوت ما به منزله تایید نیست. ما از خیلی از افراد دعوت کرده‌ایم، اما بر اساس تصمیم شورای مرکزی در حمایت از شخص یا جناح خاصی وارد میدان خواهیم شد.

گزینه حزب شما کیست؟

انتخاب ما منوط به مرحله اعلام بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان است. اگر فردی باقی بماند که بتوانیم از او حمایت کنیم در انتخابات خواهیم بود، در غیر این صورت تکلیفی بر گردن حزب ما نخواهد بود.

از بین ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با چه گزینه‌هایی صحبت داشته‌اید؟

این رقم فعلا یک ثبت‌نام است. آنچه ملاک تصمیم ما در انتخابات قرار می‌گیرد، تاییدشدگان نهایی هستند. وقتی نتایج تایید صلاحیت‌ها آمد درباره آنها اظهارنظر خواهیم کرد.

پیش‌بینی شما از تایید صلاحیت‌ها چیست؟

علی‌القاعده آنچه از ثبت‌نام‌ها باقی می‌ماند شاید حدود ۱۰ درصد آنها باشد که در مناظرات صداوسیما و رسانه‌ها حضور خواهند یافت.

ملاک انتخاب نامزد نهایی حزب شما چیست؟

۲ شاخص اساسی مدنظر حزب اعتدال و توسعه همسو بودن با جریان اعتدال‌گرایی و رای‌آور بودن اوست.

همکار نزدیک شما در این انتخابات همانند چند دور قبلی انتخابات‌ها حزب کارگزاران سازندگی خواهد بود؟

رایزنی‌هایی داشته‌ایم، اما هنوز ما را به جمع‌بندی خاصی درباره نامزد نهایی نرسانده است.

پس احتمالا یک گزینه مشترک با کارگزاران سازندگی خواهید داشت؟

ما با احزاب اصلاح‌طلب رایزنی‌هایی داشته‌ایم و دورادور تمام نامزدهای آنها را برآورد می‌کنیم. منطبق با رصدی که از نامزدهای اصلاح‌طلب و اصولگرا صورت گیرد، جمع‌بندی خواهیم داشت. تا الآن صرفا در حال ارزیابی نامزدهای مطمح نظر احزاب به‌خصوص جمع‌بندی احزاب هستیم. متاسفانه در چند انتخابات اخیر ماهیت حضور احزاب در انتخابات‌ها کم شده است. ما به دنبال ترغیب مردم برای حضور پای صندوق‌های رای هستیم.

با احزاب و نامزدهای اصولگرا هم جلسه داشته‌اید؟

بله.

ممکن است در انتخاب نهایی خودتان نامزد نداشته باشید؟

در صورتی که کاندیدای همفکر با قدرت رای‌آوری نداشته باشیم، از فردی حمایت نخواهیم کرد.

حزب اعتدال و توسعه نمی‌خواهد مثل جبهه اصلاحات قبل از بررسی صلاحیت‌ها نامزد معرفی کند؟

اصلاح‌طلبان نامزدهای مستقل داخلی داشتند که چنین کاری کنند، اما ما از درون حزب نامزد مستقلی نداریم و بر همین اساس رویکرد رایزنی با احزاب دیگر را پیش برده‌ایم. الآن هم منتظر هستیم که از بین احزاب مختلف کدام نامزدها از دالان شورای نگهبان تایید خواهند شد.

در دور قبل از نامزدی حمایت نکردید.

بله. در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی اعلام حمایت نداشتیم و تنها تشویق به حضور در انتخابات کردیم.

در این سال‌ها درخواستی از جبهه اصلاحات برای پیوستن به این تشکیلات داشته‌اید یا اینکه خودتان پیشنهاد کرده باشید؟

خیر. حزب اعتدال و توسعه یک حزب کاملا مستقل است و برکنار از رویکرد اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، خط‌مشی کاملا متفاوتی از دیگر جریانات سیاسی کشور داریم. بر همین اساس نیز با رویکرد و نگرش مستقل عمل می‌کنیم. ما زیر سایه هیچ حزبی نیستیم.

آیا با آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین به‌عنوان رهبر و پدر معنوی این جریان دیداری داشته‌اید؟

ما همیشه با آقای روحانی و سایر افرادی که در نظام موثر بوده‌اند، دیدار داریم. ما اعتقاد داریم رویکرد اعتدالی می‌تواند رویکرد معقول همه جناح‌ها قرار گیرد.

آقای روحانی توصیه انتخاباتی یا حمایت انتخاباتی نداشته‌اند؟

ایشان می‌توانند از افراد مختلف دعوت داشته باشند، اما این حزب است که از فرد یا حزب دیگری حمایت می‌کند. حزب اعتدال و توسعه نگاه حزبی دارد، نه نگاه فردی. آقای نوبخت به‌عنوان دبیرکل نیز یک رای در شورای مرکزی دارند و نظرشان را تنها به‌عنوان یک عضو مطرح می‌کنند.

گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد که حزب اعتدال و توسعه در تمایز با اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت خواهد کرد. چنین است؟ اگر آقای لاریجانی تایید شود جدی‌ترین گزینه شما خواهد بود؟

آقای لاریجانی گرایش‌های اعتدالی مناسبی در جناح اصولگرایی دارند. اینکه آیا حزب اعتدال و توسعه رسما از ایشان یا فرد دیگری حمایت می‌کند، منوط به اجماع شورای مرکزی حزب خواهد بود.

چه اسامی دیگری گزینه‌های جدی شما هستند؟

ما تمام کاندیداهایی که در آینده تایید صلاحیت شوند را رصد خواهیم کرد.

ممکن است از گزینه جبهه اصلاحات هم حمایت کنید؟

بله. اگر نامزدی بتواند نظر اعضای حزب را در شکل کلی جلب کند، حمایت می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: