کد خبر: ۹۷۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
تعداد بازدید: ۱۷۲
ما باید عدالت را مقدم بر پیشرفت اصل بدانیم و اگر توانستیم عدالت را محقق کنیم و به تمام ظرفیت‌های مردم و آحاد کشور فرصت بروز استعدادهای‌شان را بدهیم، به دنبال آن پیشرفت نیز ایجاد می‌شود...

پاسخ‌هایی که سعید جلیلی را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ ناکام گذاشتبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ بعدازظهر جمعه ۱۰ خرداد ۹۲ هشت کاندیدای یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری در یک مناظره‌ی تلویزیونی مشترک در شبکه‌ی اول سیما به هشت پرسش مجری پاسخ دادند و سپس پاسخ‌های یکدیگر را نقد کردند. در این دوره کاندیداها عبارت بودند از: محمد غرضی، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، سعید جلیلی، محمدرضا عارف و حسن روحانی. در میان این هشت کاندیدا اما رقابت اصلی میان حسن روحانی و سعید جلیلی بود و در طول رقابت‌های انتخاباتی نیز خیابان‌های پایتخت صحنه‌ی رجزخوانی هواداران این دو با یکدیگر. سعید جلیلی در نهایت در آن رقابت‌ها شکستی سخت خورد و تنها توانست ۱۱ درصد آرا را در مقابل روحانی (که بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کرده بود) به خود اختصاص دهد و پس از روحانی و قالیباف سوم شود. در ادامه پاسخ‌های جلیلی را در مناظره‌ی یادشده به نقل از روزنامه‌ی اطلاعات مورخ یازده خرداد ۹۲ (ص ۲) می‌خوانید:

 

مشکل اشتغال را چگونه و تا چه اندازه و در چه مدتی در دولت خود مهار خواهید کرد؟

امروز بی‌کاری از مهم‌ترین موضوعات کشور است. ما مزیت‌های نسبی در نفت و گاز، فن‌آوری اطلاعات و فولاد داریم که اگر به آن‌ها توجه شود، می‌توان اقدام‌های قوی و موثری در اشتغال انجام داد. اشتغال باید در تولید باشد و این تولید مبتنی بر رقابت و کیفیت بیش‌تر باشد. در صنایع دستی هم مزیت‌هایی داریم که می‌توانند شغل ایجاد کنند.

نگاه و برنامه‌ی شما برای نظام تصمیم‌گیری کشور و تعامل با سایر قوا و نهادهای نظارتی کشور چیست؟

ما وقتی می‌توانیم تصمیم صحیح اقتصادی داشته باشیم که این تصمیم مبتنی بر گفتمان نظام و انقلاب باشد زیرا باور مردم این است که با این گفتمان به پیشرفت می‌رسیم. ما ۷۵ میلیون جمعیت داریم و در تصمیم‌گیری‌ها مردم، کارشناسان و دولتی‌ها دخیل هستند. مثلا در موضوع کشاورزی می‌توان از مردم سوال کرد که چه نکاتی دارند، بعد کارشناسان و بعد دولتی‌ها به این سوال پاسخ دهند.

پاسخ‌هایی که سعید جلیلی را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ ناکام گذاشت

برنامه‌ی دولت شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟

در بخش مسکن دو تقاضا داریم؛ یکی تقاضای مصرفی است یعنی همان تقاضای واقعی. ما در سال حدود ۸۵۰ هزار ازدواج داریم و این ازدواج‌ها به مسکن نیاز دارند که باید به این نیاز پاسخ داده شود. به نظر من مسکن مهر پاسخی به این نیاز است، درست است و باید ادامه پیدا کند. اصلاحاتی نیز باید در بافت‌های فرسوده صورت بگیرد و نوسازی انجام بگیرد... اما تقاضای دیگر وجود دارد که ناشی از بورس‌بازی است که از نگاه‌های سوداگرایانه است.

 

برنامه‌ی دولت شما برای گسترش و اندازه‌گیری عدالت اقتصادی چه خواهد بود؟

ما باید عدالت را مقدم بر پیشرفت اصل بدانیم و اگر توانستیم عدالت را محقق کنیم و به تمام ظرفیت‌های مردم و آحاد کشور فرصت بروز استعدادهای‌شان را بدهیم، به دنبال آن پیشرفت نیز ایجاد می‌شود. عدالت باید به شکل ساختاری و نهادینه شکل گیرد نه این‌که با حرکت‌های مقطعی یا در ارتباط با موضوعات مشخص صورت بگیرد.

 

برنامه‌ی دولت شما برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی در اولین سال دولت آینده چیست؟

هر چقدر وابستگی به نفت کاهش پیدا کند، این یک فرصت است و به نسبت آن می‌توانیم از دیگر ظرفیت‌ها چه در حوزه‌ی نرم‌افراری و سخت‌افزار استفاده کنیم. ما مزیت‌های نسبی در دیگر حوزه‌ها هم داریم، از جمله بحث ترانزیت که باید از ظرفیت‌ حداکثری در ارتباط با آن استفاده کنیم و حتی می‌توانیم بیش از درآمد نفت در این‌گونه حوزه‌ها درآمدزایی داشته باشیم.

 

گام‌های عملی دولت شما برای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی و بهبود فضای کسب و کار چیست؟

بحث من هم این است که ما تولید ملی را مهم بدانیم. در دولت‌های قبلی این بحث مطرح می‌شد که زمانی به تولید توجه بکنیم که صرفه‌ی اقتصادی وجود داشته باشد، حتی اگر بیاییم از کالای خارجی که در رقابت با کالای داخلی وجود دارد، حمایت کنیم، امر صحیحی است.

 

گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را چگونه و با چه تدابیری اجرا می‌کنید؟

هدفمندی یارانه‌ها امروز یک قانون است و باید به‌خوبی اجرا شود. اگر دولت را به یک ماشین تشبیه کنیم هر سیاستی که بگوید این طرف یا آن طرف برو، اما وقتی ماشین راه نیفتد و سرعت لازم را نداشته باشد بهترین قانون هم دچار مشکل می‌شود. حمایت از تولید موضوعی است که مورد وفاق همه است اما این ساختار این ظرفیت را ندارد و ساز کارهای خوب تعریف نشده است. مهم‌ترین بحث این است که ساختار دولت باید به گونه‌ای تعریف شود که اولا خودش برای مردم و اجرای طرح‌های خوب مانع نباشد بلکه تقویت‌کننده و مشوق باشد تا ظرفیت‌های دیگر به کار گرفته شود.

ما باید ساختار اقتصادی کشور را درست کنیم و تا ساختار اداری درست نشود، این نقدینگی وجود خواهد داشت. البته نقدینگی‌های زیادی مشابه هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور وجود دارد که جمع نشده‌اند.

 

برنامه‌ی عملی دولت شما برای مهار گرانی و تورم چیست؟

مهم‌ترین بحث این است که به دنبال راه‌حل ساختاری باشیم نه مقطعی، زیرا تورمی که به شکل ساختاری بروز کند، می‌تواند روی زندگی مردم تاثیر بگذارد. در بحث افزایش نقدینگی اگر به موقع مدیریت کنیم و نقدینگی را در مسیر درست قرار دهیم، نتیجه بسیار متفاوت است تا این‌که بگذاریم نقدینگی در بازار کاذب جولان دهد. نقدینگی در ساختاری اداری هم موضوع قابل توجهی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: